Ilmalaivako?

Aloittaja aatu, marraskuu 10, 2006, 23:13:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aatu

Terve!


Minulla on yksi idea, jota en ole uskaltanut ääneen puhua, koska tasapainoilen jo nyt järkevyyden ja hulluuden ohuella nuoralla  ;D Elikkä visioinut ilmalaivan skaalaamista pienemmäksi ja risteyttämistä kuumailmapallon kanssa, olisiko aivan mahdoton juttu? Tätä kuumailmavenettä nostais kuumailma ja liikuttas eteen/taakse höyrykoneen tahdittama potkuri. Kaasupoltin siis kuumentas vedestä höyryn ja täyttäis pallon. Höyry palais lauhduttimen kautta   vetenä takaisin säiliöön.. 

PS. tämä on pelkkä visio...

Aki Suokas

Kuumailmalaiva on tuotannossa oleva idea.
http://www.myairship.com/hotship/index.html

Että miksi kaasupolttimen kuumaa ilmaa ei suoraan voisi johtaa palloon?
Ja ei siinä mitään lauhdutinta tarvi, pallon kuori toimisi erittäin tehokkaasti sellaisena. Jos kuorta ei eristäisi tehokkaasti, ei vesihöyry pallossa pysyisi höyrynä (>100 °C) vaan tiivistyisi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

aatu

Joo tarkoitin siis, että kuumailma menis palloon. Liekki vaan kuumentas vedestä höyryn ja lämmittäs ilman pallo varten. Höyry koneeseen ja koneesta lauhduttimeen ja siitä vetenä takaisin vesisäiliöön.. Tätä on käytetty siinä höyrykentokoneessa.. Millainen lupakirja tälläseen vaadittas?  8)

aatu

Luonnos... Josta puuttuu paljon, mutta selkeyttää muille mitä tarkoitan..  ;D

http://www.olkkola.com/antero/Kuvat/t%94it%84/luonnos.JPG

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: aatu - marraskuu 11, 2006, 13:01:47
Joo tarkoitin siis, että kuumailma menis palloon. Liekki vaan kuumentas vedestä höyryn ja lämmittäs ilman pallo varten. Höyry koneeseen ja koneesta lauhduttimeen ja siitä vetenä takaisin vesisäiliöön.. Tätä on käytetty siinä höyrykentokoneessa.. Millainen lupakirja tälläseen vaadittas?  8)

Se saattaisi olla "Kansallinen höyryilmalaivalentäjän lupakirja", älä kuitenkaan pistä vielä hakemusta sisään, koska lupakirjavaatimukset voivat olla psykologisten testejen osalta kesken ;-)

Kts. kuitenkin: http://64.233.183.104/search?q=cache:GwqoOQ2MlsgJ:www.steamengine.cc/arkisto/Hoyrylentokoneet.doc+h%C3%B6yryilmalaiva&hl=fi&ct=clnk&cd=1

Veijo Luostari

Lainaus käyttäjältä: aatu - marraskuu 11, 2006, 13:01:47
Joo tarkoitin siis, että kuumailma menis palloon. Liekki vaan kuumentas vedestä höyryn ja lämmittäs ilman pallo varten. Höyry koneeseen ja koneesta lauhduttimeen ja siitä vetenä takaisin vesisäiliöön.. Tätä on käytetty siinä höyrykentokoneessa.. Millainen lupakirja tälläseen vaadittas?  8)

Koneenahan siinä on höyrykone ja ilmapalloa saa kuljettaa kuka vaan "ainakin vappuna"; että luulis saavan kuljettaa veturinkuljettajan papereilla.

Aki Suokas

Pallolentäjälle on kyllä lupakirjavaatimus. "Kuka vaan" kyllä saa sen, kunhan täyttää vaatimukset.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Markku Hiedanpää

#7
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 13, 2006, 07:25:30
Pallolentäjälle on kyllä lupakirjavaatimus. "Kuka vaan" kyllä saa sen, kunhan täyttää vaatimukset.

Pallolentäjälle on kyllä lupakirjavaatimukset, mutta ilmalaivalentäjälle ei niitä ole laadittu.
Moottoroitu ilmaa-kevyempi ilma-alus on ilmalaiva. OH-AIR ja -ITA lennettiin lentäjän lupakirjalla + erillishyväksynnällä ;-)

Aki Suokas

Siis ennakkotapaus on.  Mikäs on 'lentäjän lupakirja" ? En löytänyt määräyksistä, kaikenlaisilla etuliitteillä kyllä on olemassa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 13, 2006, 16:47:04
Siis ennakkotapaus on.  Mikäs on 'lentäjän lupakirja" ? En löytänyt määräyksistä, kaikenlaisilla etuliitteillä kyllä on olemassa.

OH-AIR oli kuumailmalaiva = kuumailmapallolentäjän lupakirja + erillishyväksyntä ja
OH-ITA oli kaasutäytteinen ilmalaiva = yksityislentäjän lupakirja lentokoneille tai helikoptereille + erillishyväksyntä.

Sami Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 13, 2006, 16:55:43
OH-AIR oli kuumailmalaiva = kuumailmapallolentäjän lupakirja + erillishyväksyntä ja
OH-ITA oli kaasutäytteinen ilmalaiva = yksityislentäjän lupakirja lentokoneille tai helikoptereille + erillishyväksyntä.

Höm, tämähän voisi mennä ultralupakirjallakin. Ilmaa kevyempi < 450kg. Sakkausnopeus on riittävän alhainen.  ::)

--
Sami

Aki Suokas

Selvä peli.

Höyrykuumailmalaivan kipparilla pitää olla = kuumailmapallolentäjän lupakirja (PEL M2-50) + erillishyväksyntä
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

JPK1990

Ja näköjään mäkin saisin pian luvan sellaseen.
Mites helium pallo?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 13, 2006, 21:54:04
Selvä peli.
Höyrykuumailmalaivan kipparilla pitää olla = kuumailmapallolentäjän lupakirja (PEL M2-50) + erillishyväksyntä

Taisi unohtua vaatimuksista konemestarin pätevyyskirja, joka vaaditaan ....-aluksen höyrykoneen/paineastian hoitamiselle ;-)

aatu

Kertokaas kun en itse muista, että paljonko se kuumailma nostaa kiloja per kuutio?

Olli L

#15
Oppikirjoissa meille kerrotaan, että kun lämpötila nostetaan 15 asteesta 120 asteeseen, kuutio ilmaa kevenee 300 g. Pallomanuaalit (Cameron, Lindstrand, Ultra Magic) sallivat lämpötilan noston pallon sisällä 120 asteeseen. 

Täältä löytyy tietoa höyrypallosta/laivasta http://www.flyingkettle.com/

JPK1990

Minkälaiset lupakirjat tarvitaan ionivoimalla liikkuvan ilmalaivan ajamiseen? oikeesti, sellasta kehitellään.

Se on airodynaamiseksi muotoiltu heliumpallo jossa kulkee ohuen ohuia johtimia pinnassa ja sitten niitten läpi johdetaan virtaa niin pintaan syntyy ionituuli joka pistää myös ilman ympärillä liikkumaan ja sen plasman kitka on erittäin pieni  ^-^

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 14, 2006, 08:23:21
Taisi unohtua vaatimuksista konemestarin pätevyyskirja, joka vaaditaan ....-aluksen höyrykoneen/paineastian hoitamiselle ;-)

Sehän taitaa koskea veneitä/laivoja.  Paitsi jos siis kyse on höyrykuumailmapallovesilaivasta tai höyrykuumailmapalloamfibiolaivasta
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi


kari saalasti

Ja tuolta löytyy painelaitteista pykäliä sille joka niitä jaksaa lukea, ei saa unen päästä kiinni tai haluaa muuten vain sekottaa ajatuksenjuoksunsa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990869

Jos kylläisen höyryn paine on 2.5 bar, niin lämpötila on suunnilleen 134 astetta celsiuksen asteikolla. Voisi olla liki sopiva lämpö jos sillä höyryllä lämmitetään ilmaa liki 120 asteiseksi. Mutta se on sitten turkasen polttavaa jos se pääsee putkistoista karkuun, vaikka tuo 134C ei paljolta kuulostakkaan.

Nälkäisestä höyrystä en ole vielä kuullut.

Jos taas systeemi on avoin tai paine muuten vain pienempi, niin lämpötilan saa nostettua korkeammaksi tulistamalla sen höyryn. Empä tarkemmin tiedä sen energian siirtämis ominaisuuksista.

Liekö kyseinen laite sitten tarvitsee sen kansallisen paineastialentäjän lupakirjan?  ;D

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod