Kemiallinen sammutusjärjestelmä

Aloittaja immelmann, lokakuu 28, 2006, 22:24:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

immelmann

Näin kuvan 3 kk vanhasta "ex hienosta" experimental lentokoneesta joka oli käynnistyksen yhteydessä syttynyt palamaan moottoritilassa. Ilmeisesti oli yliryypytetty, moottori yskäissyt takaisin ja konehuoneessa tuli irti. Kyseisessä koneessa lentäjä istuu hyvin takana ja 3 pisteen asennossa hyvin nokan peittämänä. Hän huomasi tulen vasta kun liekit löivät ulos cowlingin takareunassa olevan scoopin kautta. Koneesta poistuminen ja hangariin juokseminen sammutinta hakemaan ja itse sammutus kesti kuitenkin liian kauan ja keula suli/paloi pois ja osa siipeä.
Voisko tällainen sattua minulle?? Tottakai!
Kun OPS M2-7 kohta 5.1b harrasterakenteisessa ilma aluksessa i tarvitse olla käsisammutina kysyn kuinka monella on kuitenkin sammutin kyydissä ja minkä tyyppinen. Jauhe, Hiilidioksiidi, Kalvovaahto tms.
Entä onko kenellekään tuttu tällainen tuote: http://www.saarigroup.com/pdf/MAGFIRE%20MAG%20sammuttimet.pdf
Ajattelin että tuollainen voisi olla ihan viisas sammutin konehuoneeseen, mielipiteitä? Ja onko asennettu?
Toinen mikä tuli mieleen on kilpa-autoihin usein asennettu vesi/vaahto sammutusjärjestelmä, ainoa suuri miinus on että sammutin ei saa jäätyä.

Olen lukenut AIR M11-1 kohdat 2.1-2.2

Olen valmis laihduttamaan sammutusjärjestelmän verran jos se säästää minut ja koneen! Vaihtoehtoisesti voin
olla tankkaamatta konetta piripintaan.

Vielä tuli mieleen Canardit jossa moottori sijaitsee lentäjän takana, siinä voisi olla jopa automaattilaukaisulla oleva sammutusjärjestelmä.

No, tarkoitus ei ollut pelottaa tai tehdä mitään Pelastusopiston lopputyötä aiheesta mutta harmitti nähdä
hieno exp. kone keulastaan palaneena. Vakuutus toki korvasi hänen vahinkonsa rahallisesti mutta se tunne
kun oma kone on tulessa....

Terveisin,
Andre Rönnberg
Palomies Itä-Uudenmaan Pelastuslaitos
Pitts Model 12 #194 40% valmis

pimattil

Ja jos joku vielä kysyy, miksi joku sammutusjärjestelmä pitäisi asentaa, niin tässä yksi juuri sattumalta eteen tullut esimerkki (sivut tuntuivat vähän hitailta):

http://www.deford.com/cozy/fire.html
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod