Vaaratilanne EFTU

Aloittaja pimattil, lokakuu 26, 2006, 21:49:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pimattil

Tuossa kotiin tullessani radiossa mainittiin, että Turussa oli lentoliikenne hetken aikaa stopissa vaaratilanteen vuoksi. Reittilentoja tämä ei kuitenkaan rajoittanut -- niitä ei ollut juuri silloin. :P Vaaratilanteen oli aiheuttanut ultrakevyt amfibio, jonka päällikkö luuli, että laskutelineet eivät olisi olleet alhaalla. Ohilennon(/lentojen?) perusteella lennonjohto näki kuitenkin, että telineet olivat alhaalla ja lasku sujui ymmärrykseni mukaan normaalisti.

Olisiko jollain jotain lisättävää? Ei näitä amfibioita niin hirveästi Suomessa ole. No onneksi oli taas onnellinen loppu -- ikävä että tuollaisetkin vaaratilanteet ylittävät uutiskynnyksen ja taas manataan että lentäminen on vaarallista. Ei tässä nyt sentään hengenlähtö ollut lähellä -- veteen ei ole Turusta pitkä matka... (Oletan, ettei koneessa/lentäjällä ollut muita huolia.)

- Pirkka -

Ray

Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 26, 2006, 21:49:20
Tuossa kotiin tullessani radiossa mainittiin, että Turussa oli lentoliikenne hetken aikaa stopissa vaaratilanteen vuoksi. Reittilentoja tämä ei kuitenkaan rajoittanut -- niitä ei ollut juuri silloin. :P Vaaratilanteen oli aiheuttanut ultrakevyt amfibio, jonka päällikkö luuli, että laskutelineet eivät olisi olleet alhaalla. Ohilennon(/lentojen?) perusteella lennonjohto näki kuitenkin, että telineet olivat alhaalla ja lasku sujui ymmärrykseni mukaan normaalisti.

Olisiko jollain jotain lisättävää? Ei näitä amfibioita niin hirveästi Suomessa ole. No onneksi oli taas onnellinen loppu -- ikävä että tuollaisetkin vaaratilanteet ylittävät uutiskynnyksen ja taas manataan että lentäminen on vaarallista. Ei tässä nyt sentään hengenlähtö ollut lähellä -- veteen ei ole Turusta pitkä matka... (Oletan, ettei koneessa/lentäjällä ollut muita huolia.)




Keskustelin kyseisen lentäjän kanssa aiheesta ja mitä oli tapahtunut. Kyseessä ei ole ollut vaaratilanne, vaan tilanne missä lentäjä on koelentojen aikana vaan halunnut varmistaa lennonjohdolta, että pyörät olivat ylhäällä ennen plaanin mukaista lentoa saaristoon ja laskua veteen. Turun tornissa on varmasti ollut joku harjoittelija tai muuten hätäinen kaveri, koska ei ilmesesti ollut ymmärtänyt mitä lentäjä häneltä oli kysynyt vaan antanut hälytyksen heti. Tällaisissa tapauksissa kannattaisi varmaan ilmailulaitoksen kuunnella nauhat läpi missä tornin ja lentäjän väliset keskustelut on tallennettu.


Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Ray - lokakuu 28, 2006, 20:19:47
Lainaus käyttäjältä: pimattil - lokakuu 26, 2006, 21:49:20
Tuossa kotiin tullessani radiossa mainittiin, että Turussa oli lentoliikenne hetken aikaa stopissa vaaratilanteen vuoksi. Reittilentoja tämä ei kuitenkaan rajoittanut -- niitä ei ollut juuri silloin. :P Vaaratilanteen oli aiheuttanut ultrakevyt amfibio, jonka päällikkö luuli, että laskutelineet eivät olisi olleet alhaalla. Ohilennon(/lentojen?) perusteella lennonjohto näki kuitenkin, että telineet olivat alhaalla ja lasku sujui ymmärrykseni mukaan normaalisti.

Olisiko jollain jotain lisättävää? Ei näitä amfibioita niin hirveästi Suomessa ole. No onneksi oli taas onnellinen loppu -- ikävä että tuollaisetkin vaaratilanteet ylittävät uutiskynnyksen ja taas manataan että lentäminen on vaarallista. Ei tässä nyt sentään hengenlähtö ollut lähellä -- veteen ei ole Turusta pitkä matka... (Oletan, ettei koneessa/lentäjällä ollut muita huolia.)




Keskustelin kyseisen lentäjän kanssa aiheesta ja mitä oli tapahtunut. Kyseessä ei ole ollut vaaratilanne, vaan tilanne missä lentäjä on koelentojen aikana vaan halunnut varmistaa lennonjohdolta, että pyörät olivat ylhäällä ennen plaanin mukaista lentoa saaristoon ja laskua veteen. Turun tornissa on varmasti ollut joku harjoittelija tai muuten hätäinen kaveri, koska ei ilmesesti ollut ymmärtänyt mitä lentäjä häneltä oli kysynyt vaan antanut hälytyksen heti. Tällaisissa tapauksissa kannattaisi varmaan ilmailulaitoksen kuunnella nauhat läpi missä tornin ja lentäjän väliset keskustelut on tallennettu.




Asian selvittely tällaisella nettipalstalla ei ole juuri millään tavalla hyödyllistä mutta tekee silti mieli kysyä, että olihan myös lennonjohtoa tiedotettu koelentotoiminnasta ja että kyseisellä koelennolla oli tarkoitus mm. tutkia mainitulla tavalla laskutelinejärjestelmän toimintaa tms?

Lennonjohtajat kuitenkin tekevät työtänsä varsin selkeästi määrätyissä puitteissa ja ilmaliikenteen turvallisuus ja sen varmistaminen on hyvin keskeistä. Tämäkin tapaus kuulostaa, ainakin näiden tietojen valossa, siltä että lennonjohtaja on tarjonnut hyvää ja turvallisuushakuista lennonjohtopalvelua.

//Harri

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod