Simulaattori koulutus

Aloittaja H.Sandberg, lokakuu 11, 2006, 14:48:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

H.Sandberg

Moikka
Pistin tästä uuden aiheen, vaikka se liittyy läheisesti "Ultra lento kriisissä" aiheiseen. Alustava keskustelu Vacc:n poikien kanssa poiki yhteisen VFR tapahtuman järjestämiseen säännöllisesti. Itse ehdotin lauantai iltapäivää, jolloin meidän klubilla on yleensä porukkaa ja tietääkseni Mik:llä on samoihin aikoihin ollut tapana kokoontua. Meidän simu ei vielä ole Vacc-kelpoinen, mutta valmistunee päivityksien myötä parin viikon sisällä.
//
http://www.hyik.fi/videos/Simu.wmv voipi katsella simun käyttöä.
HS

Tuomas Kuosmanen

Ompas hieno pätkä, havainnollistaa aika hyvin asian ideaa...

Jep. Tehdään vaan yhteistyötä. Tarkoitus on itsellänikin tehdä "tornikelpparit" vatsim-verkkoon niin voin tarvittaessa avata itsekin lennonjohdon kun tarvetta on. Ongelmana on tässä vaiheessa vain vacc.fi:n hitaahko reagointi ongelmaan käyttäjätunnukseni suhteen. Mutta eiköhän se sieltä jossain vaiheessa etene.

Kauhean kummoistahan tuo "vatsim-kelpoisuus" ei vaadi. Kaupasta "headsetti" eli kuuloke-mikrofoniyhdistelmä ja se koneeseen kiinni, yksi softa simuun asentaen ja jo pelaa.

Voisi tehdä ihan välillä vieraskäyntejäkin taas kerhojen välillä (ja muutkin kerhot ovat ilman muuta tervetulleita tutustumaan toimintaan. Tuossa on erittäin hyvä väline opettaa käytännön lentotoimintaa valvotuilla lentopaikoilla.

//Tuomas



Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: H.Sandberg - joulukuu 04, 2006, 11:46:09
Moi
Tapahtuma on alkanut ja eka harjoitus takana.
http://vacc.fi/vfrafternoon/]http://vacc.fi/vfrafternoon/
http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=5531



Olettepa tehneet hienoa työtä. Kiitos siitä teille kaikille ansioituneille, ketä kaikkia teitä nyt onkaan!

Tämä on juuri sellaista simulaattorikoulutustusta, jota käytännön lennonopettajana olen kaivannut koulutuksen avuksi ja vahvistamiseksi jo ennen ao. lentosuorituksia lentokoneella, ja tietysti myöhemminkin rutiinien syventämiseksi.

Tärisevässä ja meluisessa lentokoneessa on varsinkin aloittelijalle paljon muutakin puuhaa häiritsemässä keskittymistä radioliikennöintiin, joten on varsin edullista omata siihen jo rutiinia ennen kuin sitä lennoilla käytetään. Se on halvempaa harjoitella maassa.

Tuohon vaan vielä sekaan runsaasti kaikkien, myös kevyempien lajien, kuten esimerkiksi varjoliitimien, riippuliitimien ja purjelentokoneiden radioliikennöintiä, niin homma palvelee todella hyvin sitä tietotaitotarvetta, jota laajimmillaan käytännössä tarvitaan varsinkin valvomattomilla lentopaikoilla, joilla on samanaiksisesti monenlaisia toimijoita, eikä lennonjohtajia ohjaamassa toimintoja, vaan on tultava toimeen aivan omillaan.

Todella hienoa työtä olette tehneet!

Risto Niemi

Tuomas Kuosmanen

#5
Juu, tuosta on tarkoitus tehdä kuukausittainen juttu - aina kuun ensimmäinen lauantai.

Olisi ihan upea juttu jos muutkin kerhot innostuisivat aiheesta - meillä on tarkoitus tehdä ihan käytännön lentotehtäviä eri kentille, aina väihintään yksi on valvottu lentopaikka. Hyvinkään korpikentän radioliikenne tuntui toimivan hienosti, koneita oli oikein mukavasti.. Oli ihan oikeasti ruuhkaakin Malmin päässä.. Tuossa on ihan tosissaan potentiaalia erilaisten skenaarioiden järjestämiseen.

Juttelin Eestin verkkolentäjien kanssa (ovat Tallinnan nuoria ilmailuharrastajia, moni on PPL-lentäjiä paikallisessa ilmailukerhossa) ja he ovat miettineet ihan samaa. Tässä olisi potentiaalia aika mielenkiintoiseen opetteluun, koska jokainen tuntee aika hyvin omat menetelmänsä.

Tallinnan päässä muuten järjestävät tämmöisen: http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=5557 - tuossa on toki IFR-liikennettä ja isoja koneitakin, mutta ainon ainakin itse yrittää mennä meidän simullamme sekaan - suosittelen kokemuksena myös muille ilmailukerhoille. Hommaan tarvitaan vähintään yksi PC, verkkoyhteys (ADSL on ihan hyvä, modeemillakin pärjää jos sellainen jossain vielä on)  ja joystick / polkimet tms. Tietty tuollaisen peruslentosimulaattorin rakentaminenkaan ei ole ihan mahdoton urakka jos innostunut porukka löytyy, noin neljä-viisi henkeä saa aikaan jo paljon, MIK voi ihan mielellään jakaa viimeisen parin vuoden aikana opittua asiantuntemusta jos vastaavia projekteja on kiinostusta laittaa pystyyn.

Katsotaan mitä tästä syntyy.  Tässä on pari kuvaa edelliseltä illalta, perjantaina oli "Swiss FIR VFR day" eli *sveitsiläiset* simulaattoriharrastajat järjestivät virtuaalisen fly-in:in omassa maassaan. Sinnehän piti tietenkin mennä. Mukana oli Mäntsälän Ilmailukerhosta Armin Züger neuvomassa paikallisia menetelmiä. Tämäkin oli kerrassaan upea kokemus - vuoristossa suunnistaminen on hyvin erilaista..

Armin + briefing ennen lentoa karttojen ympärillä..


Lento Sion - Geneve, 2300ft MSL vuorten välissä solassa. Edessä (punainen teksti pienellä nokan edesä) menee Håkan Hyvinkäältä käsin.


Mutta tosiaan, lauantaista vielä.. Oli ihan hienoa kuunnella toisella korvalla kun OH-SIM antoi hyvinkään liikenteelle liikenneilmoituksia parin muun koneen seassa ja liittyi laskukierrokseen ja aikanaan laskuun.. Ja Hyvinkään Ilmailukerhon Grob tuli ääneen Sipoon kohdalla, arvioi Degeriin varttia yli ja lensi sitten laskuun.. Paluumatkalla tulikin sitten hiukan odottelua kun kierroksessa oli muutama kone ja pari lähtevää matkalentoa, mittariliikennettä ym.. hiki meinasi tulla mutta fiilis oli aika hieno. Sitä oppii kummasti muuten arvostamaan lennonjohtajien työtä :)

Terveisin, Virtuaalinen Malmin torni tuona iltana.

//Tuomas

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - joulukuu 06, 2006, 00:22:30
Terveisin, Virtuaalinen Malmin torni tuona iltana.

Ihan sellainen varmistus, että kun kaikissa koneissa ei ole transponderia ja kaikissa torneissa Suomessa ei ole oikeaa tutkaa, niin teidänkään virtuaalitutkalla kaikki liikenne ei näy? Menee muuten pykälän verran helpommaksi kuin pitäisi olla... Lennonjohtaja pystyy kuitenkin ilmeisesti "siirtämään" itsensä lennonjohtotorniin ja seuraamaan lähitilannetta myös visuaalisesti?
- Pirkka -

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 06, 2006, 18:06:23
Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - joulukuu 06, 2006, 00:22:30
Terveisin, Virtuaalinen Malmin torni tuona iltana.

Ihan sellainen varmistus, että kun kaikissa koneissa ei ole transponderia ja kaikissa torneissa Suomessa ei ole oikeaa tutkaa, niin teidänkään virtuaalitutkalla kaikki liikenne ei näy? Menee muuten pykälän verran helpommaksi kuin pitäisi olla... Lennonjohtaja pystyy kuitenkin ilmeisesti "siirtämään" itsensä lennonjohtotorniin ja seuraamaan lähitilannetta myös visuaalisesti?

Jep, olet ihan oikeilla jäljillä. Tuossa on kaksi puolta: Lennonjohtajan softassa eli "tutkanäytössä" näkyy kaikki koneet, tosin riippuen asetuksista, ilman transponderia olevat koneet näkyvät ilman "datatagia" eli vain pisteenä (primäärimaali).

Toisaalta tuossa on myös mahdollista saada flight simulator:in avulla tehtyä "tornimaisema" missä verkossa olevat koneet näkyvät.

Eli olet ihan oikeassa. Tutkanäytön kanssa "helppoa", toisaalta myös voi sen monitorin laittaa kiinni ja katsella vain simun maisemasta koneita liikenneilmoitusten perusteella.

Mutta sinänsähän mua tuossa itseäni kiinnostaa enemmänkin se, miten tuosta saa kehitettyä harrasteilmailijoille mahdollisimman aidon tuntuisia ja hyödyllisiä tilanteita, itse lennonjohtaminen on tässä mielesä toisarvoista. Mutta toki sekin on kivaa - ja onhan meillä siihen toki myös kaikkea kivaa, mm. ne lennonjohtoliuskat ym - ihan mukavaa touhua sekin on. Mutta fokus nimenomaan tässä miltä se näyttää pilotin kannalta.

//T

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - joulukuu 06, 2006, 20:30:11
Jep, olet ihan oikeilla jäljillä. Tuossa on kaksi puolta: Lennonjohtajan softassa eli "tutkanäytössä" näkyy kaikki koneet, tosin riippuen asetuksista, ilman transponderia olevat koneet näkyvät ilman "datatagia" eli vain pisteenä (primäärimaali). [...] Mutta sinänsähän mua tuossa itseäni kiinnostaa enemmänkin se, miten tuosta saa kehitettyä harrasteilmailijoille mahdollisimman aidon tuntuisia ja hyödyllisiä tilanteita, itse lennonjohtaminen on tässä mielesä toisarvoista.

Siihen tutkasoftaan voisi kuitenkin ehkä pyytää sellaista parannusta, että ne datatagittomat koneet saisi piilotettua? Ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista sulkea tutkaa kokonaan ja siirtyä sinne torniin FS:n tyyliin tiirailemaan, koska näkyvyys on luonnollisesti aivan nolla... Ja kuten sanoit, niin lennonjohto ei ole tämän harjoituksen päätarkoitus. Mutta esim. eksymistilanteita ja sellaisia silmällä pitäen, voisi olla ihan kiva, jos lennonjohdolla ei olisi liikaa varustusta, vaikka primääritutka-apua voikin pyytää tarvittaessa oikeasti lennettäessä (toivottavasti ei koskaan tarvitse, koska silloin ei mene kovin lujaa (kuvainnollisesti)).

Kaipa sitä taas pitää viritellä laitteistoa VATSIM kuntoon. Ikävä kyllä, FISD:n kentät ja muut eivät oikein näytä pelittävän FSX:llä eli pitänee tyytyä vanhaan. Onhan se kiva tulla aiheuttamaan lennonjohdolle harmaita hiuksia ja vähän ruuhkaa ilmaan.  8)

Joskus olen pari lentoa lennellyt VATSIM:ssä. Pitää vähän mietiskellä lentosuunnitelmaa ja radion käyttöä -- oikeasti ne ovat helppoja, mutta simulaattorissa...  ;)
- Pirkka -

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 07, 2006, 08:59:47
Joskus olen pari lentoa lennellyt VATSIM:ssä. Pitää vähän mietiskellä lentosuunnitelmaa ja radion käyttöä -- oikeasti ne ovat helppoja, mutta simulaattorissa...  ;)

Tuu joskus MIKiin katsomaan touhua :)

Toi Squawkbox3 -softa on helpottanut sitä purkkaliiman määrää hurjasti, nykyään se on tosi toimiva ja yksinkertainen systeemi, radiot säätyy simun paneelista suoraan jne..

FSX tosiaan ei ole vielä harrasteilmailijalle tässä mielessä hyvä valinta, koska FinnTerrain ja -class -lisäosat eivät vielä toimi siinä, pääkaupunkiseudun valokuvamaisemista puhumattakaan.

//T

H.Sandberg

#10
Moi vaan
Meillähän on simu ollut käytössä vuodesta 2001. Alunperin se tehtiin purjelennon opettelua varten, lähinnä sen ohjausmotoriikan harjoitteluun. Juniorit sitä ovat käyttäneet siitä saakka, mutta opettajan eivat liiemmälti ole asiaan syttyneet. Mutta tuo valvotun ilmatilan harjoittelu on tavallaan lyönyt läpi meillä. Mieleeni tulee Edward Link joka myös rakensi simulaatorin, tuon kuuluisan Blue Boxin. Koska sekään ei saanut potenttiaalista vastaanottoa, hän kiertelin sen kanssa sirkuksissa (me käytiin muuten Heurekassa ;D). Mutta niin vain kävi, että siitä tuli maailman eniten valmistettu ja suosituin malli mittarilennon kouluttamiseen. Myös T.Partasen ja Mikin tekemät videot ovat todella käyttökelpoisia menetelmien opiskeluun.
Vähän näyttää siltä, että olemme saamamassa tähän "leikkimieliseen" harjoitteluun tukea yllättävältä taholta. Toivottavasti näin käy, siitä sitten myöhemmin ;)
HS

H.Sandberg

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - joulukuu 04, 2006, 15:57:25
Lainaus käyttäjältä: H.Sandberg - joulukuu 04, 2006, 11:46:09
Moi
Tapahtuma on alkanut ja eka harjoitus takana.
http://vacc.fi/vfrafternoon/]http://vacc.fi/vfrafternoon/
http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=5531




Tärisevässä ja meluisessa lentokoneessa on varsinkin aloittelijalle paljon muutakin puuhaa häiritsemässä keskittymistä radioliikennöintiin, joten on varsin edullista omata siihen jo rutiinia ennen kuin sitä lennoilla käytetään. Se on halvempaa harjoitella maassa.

Risto Niemi

Itse asiassa lukuunottamatta edullisia sponsorilla kevennettyjä perustamiskuluja, homma on käytännössä lähes ilmaista.
HS

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod