Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?

Aloittaja Jari Kaija, lokakuu 07, 2006, 13:34:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Sattui mielenkiintoinen sivu eteen. Mitäpä mieltä arvon asiantunteva raati olisi modifikaatiosta.


http://www.stolspeed.com/content.php

Toma

En kuulu asiantuntevaan raatiin mutta olen itse ajatellut laitaa VG:tä Petrelin kylkiin suunnilleen samalla tavalla kuin oli nähtävissä Seamax:ssa. Olisi hieno saada sillä tavoin hieman "sileämpää" ilmaa potkuriin jolloin toivottavasti potkuri purisi paremmin ja ääni pienenisi.

Jos nu savannah:lla testatut tulokset pitävät paikkanssa niin hyvältä kuullostaa, vähemmän painoakin...
Ei muuta kun slatsit pois ja VG:tilalle :)
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Luettuani VG:stä hieman enemmän pääsi pieni innostuksen poikanen kehittymään ja laitoin mailia Australiaan John Gilpin:lle joka noita kauppaa. Kyselin että haluaisin parantaa meikäläisen lentoveneen STOL ominaisuuksia sekä saada vähemmän turbulenttista ilmaa potkuriin ja koska hän mahdollistaa kansainväliset tilaukset? Vastaus oli tämä:

LainaaG'Day Tom,

Good to hear from you.  How did you you find the website already?  I'm still just setting it up, and the paypal section isn't ready yet.

Yours is the first international request I have recieved, and because of that I will send you VGs immediately!  All I ask is that you try them and report back the results, and tell others about them.  How's that for an introductory deal.....

What is the wingspan of your aircraft?

Does it have enough elevator authority on hold-off now?

Looking forward to working with you on this.

Regards,
JG

Joten nyt on sitten VG:t tulossa Petreliin siipiinkin, katsotaan miten ne vaikuttaa sen hidaslento ominaisuuksiin. Eihän tuo mikään raketti ole nytkään mutta sakkausominaisuudet ovat yllättävän öööh... miten sen nyt sanoisi... yllättävät.

Jos VG:t kiinnostaa niin kannattaa lukea liitteenä oleva Mike Bush:in kirjoittama juttu (englanniksi) kun hänen Cessna T310R:ään ne asennettiin.

Muuten osaako joku aerodynamiikkaguru kertoa kaavaa millä voisi laskennallisesti saada selville VG:den paikan siiven leveyden suhteen kun tietää profiilin?
Ymmärtääkseni jos ovat liian lähellä etureunaa niin ne muuttavat laminaarisen virtauksen turbulentiksi liian aikaisin ja lisäävät vastusta. Jos ovat liian kaukana etureunasta niitten teho/hyöty laskee eksponentiaalisesti.
Runkoon ei taida muu auttaa kun teipata kasa villalankoja ja laittaa kamera streevaan kiinni ja tehdä kokeiluja.
Terveisin
Tom Arppe

Liisa

Eiköhän tuo John osaa siihenkin vastata.

SamiM

Yksi vaihtoehto, mikäli tykkää myös pesuhommista, on "dirty oil test": http://www.hwy2.com/varieze/  kohta 8
::)

Jari Kaija

#5
Noniin. Ensiviikolla lähtee Vortex tilaus. Jätän kuitenkin myös slatseja
varten kiinnikkeet siipiin paikoilleen, mikäli joskus tulevaisuudessa
koneen mahdollinen uusi omistaja ne haluaa siihen tehdä ja asentaa.

Nyt on jo CH701:kin osalta tullut sen verta testidataa, että
slattien tekeminen ja asentaminen olisi silkkaa tyhmyyttä.
Maailmalla tuntuu olevan nyt oikein buumi repiä slatteja
zenairista veke ja pistää vortexit tilalle.

Matkanopeus samoilla kierroksilla kasvaa oleellisesti. Laskeutuminen
helpottuu huomattavasti, koska kone ei tyhjäkäynnillä noiden avulla
enää "rojahda" alas kenttään etc...

Ulkona tällä hetkellä 12m/s tuulta, lämpötila 4 astetta. Hemmetisti
polttelisi päästä konetta rakentamaan vaan pallit tuolla jäätyy.
Siirtäisin ainakin uusia kuvia sivuilleni, mutta kun ei jostain syystä FTP
pelaa project-ch701 serverillä (JUSSI!). Suoraan sanottuna raivostuttaa,
kun ei "mitään" pääse tekemään  ::)

Nyt jäi kysymykseksi seuraava: EUT(/Hallinto-Miuku), vaatiiko tämä nyt
teille uuden anomuksen tekemistä, vai meneekö "sormien läpi"? VP:n
kanssa tätä pähkäiltiin, kun koneen rakennettakaan ei varsinaisesti
muuteta, vaan jätetään osa kokonaan asentamatta  :2funny:

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 27, 2007, 14:05:48
Nyt jäi kysymykseksi seuraava: EUT(/Hallinto-Miuku), vaatiiko tämä nyt
teille uuden anomuksen tekemistä, vai meneekö "sormien läpi"?

Sinulla on hyväksytty organisaatio ja olen varma että olet jo nyt tehnyt jonkun asian eritavalla kuin ohjeissa/piirustuksissa on. Jos olet tehnyt koneesi toistaiseksi 100% piirustusten mukaisesti olet taatusti ensimmäinen  sellainen rakentaja maailmassa.
Niistä eroista (ja tästäkin) pitäisi löytyä kirjanpito, se riittää.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Kaija

#7
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - huhtikuu 27, 2007, 20:09:53
toistaiseksi 100% piirustusten mukaisesti olet taatusti ensimmäinen  sellainen rakentaja maailmassa.

Juuh, siinä mielessä on kyllä modifikaatioita, että vaihdettu vahvempaa peltiä joihinkin
kohtiin. Osa pulteista millikokoisia eikä AN-sarjaa (no-critical paikat), vaikkakin suunnittelija
on jo valmiiksi myös millipultit 8.8 jne hyväksynyt. Lisäjäykisteet rungon pintapelleissä isoilla alueilla.
Varsinaisia rakenteellisia muutoksia ei ole siis tehty muuta kuin "vahvempaan" suuntaan
materiaalivahvuuksien osalta.

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - huhtikuu 27, 2007, 20:09:53
Niistä eroista (ja tästäkin) pitäisi löytyä kirjanpito, se riittää.

Jep. Asia selvä kiitoksia.

Jari Kaija

#8
Pistetääs vielä yksi kuva tältä päivältä (ei projektisivuille pysty vieläkään siirtämään), kun koeasentelin mottia paikalleen.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod