NASA PAV Centennial Challenge

Aloittaja Karoliina, lokakuu 04, 2006, 12:36:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Lue lisää:
Pääsivu:
http://cafefoundation.org/v2/pav_home.php
Miksi:
http://cafefoundation.org/v2/pav_why.php

PAV:ssa yhdistyy oikeastaan ne ajatukset jotka minullakin on ollut harrasteilmailusta, eli henkilökohtainen lentokone voisi
olla henkilökohtainen matkustusväline kuten auto eikä vaan Räyskälässä kahvilla aurinkoisena päivänä käyväisyyn soveltuva
laite. Eli voisi esim. vaikkapa asua Räyskälässä tms. lentokentän lähellä ja käydä sieltä Helsingissä töissä, eli lentolaite johon voisi joka päivä
luottaa kelillä kuin kelillä eikä työssäkäynti rajoittuisi niihin kymmeneen aurinkoiseen päivään mitä Suomen säillä huonolla säkällä on ainoat mitä löytyy.
Tuo idea ei ole ainoastaan USA:an rajoittuva, yhtä hyvin se toimisi täällä vaikka tosin Suomen lentokenttien sulkemisinto
pyrkii tuosta ajatuksesta etäännyttämäänkin. NASA antaa rahaa PAV-Challenge kilpailun eri osa-alueissa pärjäämiselle, PAV
kun on yhdistelmä uusia teknologioita, mm. synthetic vision, tarvitaan pieni kokoelma uusia keksintöjä ja parannuksia vanhoihin että
tämä idea realisoituu koska nykylentokoneet, IR-lupakirjakoulutus yms. eivät sellaisenaan tätä PAV-ajatusta täytä mm. koska IR:stä tuskin
koskaan tulee sen vaativuuden (hinta+aika+laajuus) vuoksi sellaisenaan kaiken kansan huvia ja hyötyä.

X-Planen tekijällä oli hiukan vastaavan aiheinen kilpailu simun lentokonemallien suunnittelusta ja sen tulokset hiljattain julkistettiin.
Säännöissä ihmetytti tosin kummallisen alhaiset specific fuel consumption -arvot suihkumoottorille. Austin totesi sivullaan että pienten suihkumoottorien tekniikka kehittyy tulevaisuudessa PAV:n myötä. Se olisi hienoa jos tuo poikisi kehitystä pikkumoottoreissa jotta
ne voisivat olla yhtä hyviä kuin isot high bypass multistage -turbiinimoottorit, suihkumoottori voisi olla, jos se olisi taloudellinen, varsin
hyvä myös paljon VLJ:tä pienempiin koneisiin - VLJ kuitenkin on vielä ns. "bisnesluokkaa" eikä voi puhua henkilökotaisesta lentokoneesta,
ja en oikein usko että VLJ:t radikaalisti edistävät yleisilmailua, bisnesilmailua ehkä kyllä.

Liisa

Finnairin illaksi kotiin on jo keksitty. Eikä tartte itse lentää, voi tehdä jotain hyödyllistä tai rentoutua matkan varrella.

masal

Lainaus käyttäjältä: Liisa - lokakuu 04, 2006, 21:22:55
Finnairin illaksi kotiin on jo keksitty. Eikä tartte itse lentää, voi tehdä jotain hyödyllistä tai rentoutua matkan varrella.

Jaa-a... en kyllä löytänyt yhtään Salo-Karstula vuoroa tuolta Finnairin sivuilta.
Markku Salminen

Karoliina

#3
Lainaus käyttäjältä: Liisa - lokakuu 04, 2006, 21:22:55
Finnairin illaksi kotiin on jo keksitty. Eikä tartte itse lentää, voi tehdä jotain hyödyllistä tai rentoutua matkan varrella.

Joo, se on tosi rentoa matkustusta ahtaassa koneessa jalat lytyssä kun penkkejä on ahdettu enemmän kuin mitä mahtuisi ja
kaikkine odotuksineen, matkatavaran hanskauksineen jne., matkatavaroihin viosi pistää
vaikka kameran niin saisi kameran kautta uusia matkakokemuksia kun matkalaukut joka toinen viikko kiertävät esim. Bahaman kautta.
Ja mikä mukavinta, nesteet ja läppärit pitää pistää ruumaan kokemaan lastaajien G-testausta, tämähän voi johtaa vaikkapa uuteen
läpimurtoon kestävän läppärin markkinoilla jolloin siitä tulee enemmän mainstreamia. Todettakoon että en minäkään löydä reittiä Räyskälä-Malmi Finnairin sivulta.
Kyllä tämä Finnairin lähiliikenne on tosi joustavaa, rentoa, nopeaa ja mukavaa ;)

Liisa

Mä olen paikkaillut noita lentovuorojen puutteita vuokraamalla koneen lentäjineen.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Liisa - lokakuu 04, 2006, 21:22:55
Finnairin illaksi kotiin on jo keksitty. Eikä tartte itse lentää, voi tehdä jotain hyödyllistä tai rentoutua matkan varrella.

Niin pääsee junalla, dösällä ja jopa ratikallakin. Silti ovat autot täynnä yksikseen matkaavaa kansaa... ;)
Soon varmaan se yksilönvapaus... ;D

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod