Muovihitsausta?

Aloittaja Toma, helmikuu 28, 2007, 20:48:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Onko kelllään tiedossa paikkaa eteläsuomessa joka tekisi muovihitsausta? Pitäisi hieman suurentaa lentsikan polttoainetankkia niin että pääsisi sooloilemaan pidemmälle...
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

#1
Eipä nyt aivan vastaa kysymykseen, mutta koska puhut juottamisesta ja vanhasta tankista lennokissa, niin uskon lähtökohtaisesti että vanhan tankin saa koneesta pois. Näin ollen sinne voisi kenties laittaa kokonaan uuden tilalle? Ja jos muoto on ongelma, niin pellistä voi tehdä haluamansa muotoisen, jolloin polttoaineen määränkin saa maksimoitua. Näin ainakin pienempien tankkien kohdalla. Jos tankki on niin iso, että pelti vaatisi jäykistimiä tms., niin sitten menee varmaan turhan hankalaksi pellistä tekeminen...  ::)

Edit: hoh-hoijaa... mitäs minä lennokkeja tänne sotken. Taisin olla hieman väsynyt kirjoitellessani.  :embarassed:
- Pirkka -

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 28, 2007, 20:48:00
Onko kelllään tiedossa paikkaa eteläsuomessa joka tekisi muovihitsausta? Pitäisi hieman suurentaa lentsikan polttoainetankkia niin että pääsisi sooloilemaan pidemmälle...

Polttoainetankkia muovihitsaamaan !?
Seuraavaksi varmaan kyselet ohjeita palopommin tekoon?

Vähän tankille asetettavia vaatimuksia:

Polttoainejärjestelmä

951* Polttoainejärjestelmän on oltava sellainen että moottorin jatkuva polttoaineen saanti turvataan kaikissa normaaleissa entotiloissa. Mikäli pumppukäyttöinen järjestelmä käsittää useamman säiliön, on käytettävä valintahanaa, joka mahdollistaa polttoaineen syötön vain yhdestä säiliöstä kerrallaan. Putouspaineella toimiva järjestelmä ei vaadi valintahanaa, jos säiliöiden ilmatilat on yhdistetty siten, että kaikki säiliöt syöttävät polttoainetta
tasaisesti.

955* Polttoainevirtauksen verrattuna moottorin suurimpaan kulutukseen on oltava:
(a) putouspainejärjestelmässä 1,50 kertainen ja
(b) pumppujärjestelmässä 1,25 kertainen, sekä varsinaiselle että mahdolliselle varapumpulle.

959* Käyttämättä jäävä polttoainemäärä on se määrä, joka järjestelmässä on jäljellä, kun esiintyy ensimmäinen käyntihäiriö polttoaineen syötön kannalta epäedullisimmassa normaalissa lentotilanteessa.

967* Polttoainesäiliön, putkien, letkujen ja niiden liitosten tulee kestää rasituksia, jotka voivat aiheutua värinästä, massavoimista, rakenteellisista kuormista, kulumisesta tai muista sen kaltaisista syistä. Polttoainesäiliön ympärillä olevan suljetun tilan on oltava varustettu tuuletuksella ulkoilmaan ja tyhjennysventtiilillä. Asennukset on tehtävä siten, ettei polttoainejärjestelmä joudu tekemisiin kuumien moottorin osien, pakokaasujen tai muun palovaaran kanssa. Moottorin välittömässä läheisyydessä olevien putkien, letkujen ja niiden liitosten on oltava valmistettu tulta vastustavasta materiaalista. Polttoainesäiliön on kestettävä vähintään 15 kPa (1.5 m vesipatsasta) painekoe, tai painekoe vesipatsaalla jonka korkeus saadaan kertomalla säiliön tai yhteenkytkettyjen säiliöiden suurin korkeus lentokoneen suurimmalla kuormitusmonikerralla mikäli tämä antaa edellistä suuremman arvon, ilman vaurioita ja pysyviä muodonmuutoksia. Polttoainesäiliön kiinnityksien on kestettävä kohdassa 561 mainitut kiihtyvyydet kun polttoainesäiliö on täynnä polttoainetta. Polttoainejärjestelmän on oltava siten rakennettu, ettei se vaurioidu lievässä onnettomuudessa.

971* Polttoainejärjestelmän on oltava siten rakennettu, että epäpuhtauksia pääsee mahdollisimman vähän moottoriin. Lisäksi suositellaan, että kussakin po1ttoainesäi1iössä on erillinen sumppu (tilavuus vähintään 25 cm²), josta on vedenpoisto. Moottori ei saa imeä polttoainetta sumpusta.

973* Polttoaineen täytön yhteydessä ylitse valuva polttoaine ei saa päästä vuotamaan matkustamo- tai moottoritilaan. Polttoainesäiliön korkki ei saa ole sellainen, että sen läpi saattaa päästa polttoaineen sekaan sadevettä korkin ollessa kiinni tai sitä avattaessa.

975* Polttoainesäiliön ilmatilan yläosaan on järjestettävä huohotus. Huohotuksen tulee olla sellainen, että säiliöön ei synny alipainetta ja että tahaton tyhjeneminen estetään. Huohotinputki ei saa päätyä kohtaan, jossa voi aiheutua palovaaraa tai josta höyryt voivat päästä henkilötilaan. Huohotinputken tukkeutuminen tai jäätyminen ei saa olla todennäköistä.

977* Polttoainejärjestelmän matalista kohdista, joihin voi kerääntyä sakkaa ja kondenssivettä, on voitava suorittaa vedenpoisto. Vedenpoisto varten tässä kohden on oltava tilavuudeltaan vähintään 25 cm³ kokoinen tilavuus jossa polttoaine pääsee rauhoittumaan. Sopivassa kohdassa ennen moottoria ja ennen mahdollista pumppua tulee polttoaineen kulkea tilavuudeltaan riittävän (n 10 cm³) suodattimen läpi. Suodatin on oltava puhdistettavissa tai vaihdettavissa. Suomalaisten ultrakevyiden lentokoneiden tarkastuskäsikirja, Polttoainesäiliön jokaisessa imuputkessa on oltava verkkosuodin, jonka pinta-ala on vähintään viisi kertaa imuputken poikkipinta-ala ja silmakoko on n. 1,5-3 mm.

993* Polttoaineletkujen tulee 500 mm lähempänä moottoria ja äänenvaimentajaa tai tuliseinän etupuolella moottoritilassa olla tulta vastustavia kudosvahvistuja letkuja. Polttoaineletkun tulee olla asennettu siten että sen etäisyys pakoputkesta tai äänenvaimentajasta on vähintään 100 mm.

995* Polttoainejärjestelmässä on oltava selvillä ja merkityillä asennoilla varustettu nopeatoiminen sulkuventtiili, joka voidaan helposti sulkea ohjaajan paikalta tulipalon vaaran sattuessa.

Savilaakso Harri

Moi.

Itse teetätin triken muovitankin piirustuksista täällä  http://www.kestomuovirakenne.fi/.
Olin hyvin tyytyväinen työn laatuun ja sain juuri sellaisen kuin halusin.
Eikä hintakaan ollut paha. Luonnollisesti AIR -määräykset otettiin huomioon.

Firma tekee mm. autojen pa-tankkeja.

Harri

Toma

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - maaliskuu 01, 2007, 08:46:46
Polttoainetankkia muovihitsaamaan !?
Seuraavaksi varmaan kyselet ohjeita palopommin tekoon?

En kysele en... ja en nyt ajatellut hitsauttaa sitä koneessa enkä polttoaineet sisällä! Tankki sijaitsee takaohjaamossa pohjaan pultattuna, niin se lähtee siitä suhteellisen helposti irti. Päällä on iso pulteilla kiinnitetty, tiivistetty luukku josta pääsee hyvin huuhtelemaan tankin ennen toimenpidettä. Tuo tankki on joinkin verran hankala rakenteeltaan että koska on putki keskellä mistä menee korkeusperäsimen työntötanko ja sivuperäsimen vaijerit läpi, joten uuden tekeminen on hieman haastavampi tehtävä kuin vanhan laajentaminen 5cm ylöspäin.
Kyllä nuo sääntömääräiset asiat on otettu huomioon tuossakin tehdastekoisessa ratkaisussa. Kiinnityskin on sen verran jykevä että jos tankki irtoaa kaputissa, niin se on siinä vaiheessa huolenaiheista pienin.

Yksi kohta minun palopommissa ei kyllä oikein täyty, tai sitten en ymmärrä mitä tuossa ajetaan takaa:
LainaaPolttoainesäiliön ympärillä olevan suljetun tilan on oltava varustettu tuuletuksella ulkoilmaan ja tyhjennysventtiilillä
Mikä on tuo tankin ympärille vaadittava suljettu tila jos se on ohjaamossa? Onhan tankissa toki tuuletus (huohotin) ulkoilmaan mutta se on määritelty kohdassa 975. (Kabiinissa on kyllä tosin tuuletusta ja pohjassakin on minun tapauksessa, tyhjennysventtiili)
Ei taida tuo täyttyä monessakaan ultrassa jossa tankki sijaitsee kabiinissa.


Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 01, 2007, 12:02:05
Yksi kohta minun palopommissa ei kyllä oikein täyty, tai sitten en ymmärrä mitä tuossa ajetaan takaa:
LainaaPolttoainesäiliön ympärillä olevan suljetun tilan on oltava varustettu tuuletuksella ulkoilmaan ja tyhjennysventtiilillä
Mikä on tuo tankin ympärille vaadittava suljettu tila jos se on ohjaamossa? Onhan tankissa toki tuuletus (huohotin) ulkoilmaan mutta se on määritelty kohdassa 975. (Kabiinissa on kyllä tosin tuuletusta ja pohjassakin on minun tapauksessa, tyhjennysventtiili)
Ei taida tuo täyttyä monessakaan ultrassa jossa tankki sijaitsee kabiinissa.

Tarkoittaa sitä että tankin mahdollinen vuoto menee tilaan joka ei saa olla yhteydessä ohjaamotilaan (esim. väliseinä tankin ja ohjaamon välillä) ja tilan on oltava erikseen tuuletettu.

Nämä vaatimukset ovat suomalaisista ultrien lentokelpoisuusvaatimuksista, nämä vaatimukset eivät ole samat kaikissa EU-maissa.
Mutta jos teet muutostyön suomessa suomalaiseen koneeseen on noudatettava meillä käytössä olevia lentokelpoisuusmääräyksiä tai sitten hyväksytettävä muutostyöhakemuksessa valmistaja-/hyväksyntämaan lentokelpoisuusvaatimusten noudattamisen.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 01, 2007, 12:02:05

Yksi kohta minun palopommissa ei kyllä oikein täyty, tai sitten en ymmärrä mitä tuossa ajetaan takaa:

LainaaPolttoainesäiliön ympärillä olevan suljetun tilan on oltava varustettu tuuletuksella ulkoilmaan ja tyhjennysventtiilillä


Samaa jäin myös minäkin tavaamaan, kun tiedän suomessakin suunniteltuja ja
tehtyjä koneita, joissa tankki sijaitsee jalkojen välissä ja ulkomailta tuotetussa
kamppeessa taasen mittaritaulun takana kaikkine katkaisijakipinöintikivoineen...

Markku Hiedanpää

#7
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - maaliskuu 01, 2007, 13:37:49
Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 01, 2007, 12:02:05
Yksi kohta minun palopommissa ei kyllä oikein täyty, tai sitten en ymmärrä mitä tuossa ajetaan takaa:
LainaaPolttoainesäiliön ympärillä olevan suljetun tilan on oltava varustettu tuuletuksella ulkoilmaan ja tyhjennysventtiilillä
Samaa jäin myös minäkin tavaamaan, kun tiedän suomessakin suunniteltuja ja
tehtyjä koneita, joissa tankki sijaitsee jalkojen välissä ja ulkomailta tuotetussa
kamppeessa taasen mittaritaulun takana kaikkine katkaisijakipinöintikivoineen...

Tarkastuskäsikirja koskee kaupallisesti valmistettuja ultria, kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Julkaisusarja_L/tarkastuskasikirja_ultra_2003.pdf
Harrasterakenteisessa voi olla muitakin ratkaisuja jos lentoturvallisuustaso säilyy. OH-U312 on rekisterissä kaupallisesti rakennetun statuksella. Koneeseen on kyllä tekeilla sen laajuinen muutos- ja huoltotyö että tätä "kaupallista" statusta voitaneen muuttaa jos omistaja sitä esittää.

Toma

MIllä statuksella vanhat Coyootit (II) ja Beaverit ovat jotka kasattiin maahantuojan toimesta?
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 01, 2007, 13:58:33
MIllä statuksella vanhat Coyootit (II) ja Beaverit ovat jotka kasattiin maahantuojan toimesta?

;D silloin ei ollut voimassa ao. lentokelpoisuusvaatimuksia, ne tulivat edellytyksiksi sitten kun määrittelyt muuttuivat ja massat kasvoivat.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 01, 2007, 12:02:05
Tankki sijaitsee takaohjaamossa pohjaan pultattuna, niin se lähtee siitä suhteellisen helposti irti.

Jotta se "hitsaus" onnistuisi, pitää materiaali olla tiedossa.

Kun kaikki muovi ei ole edes hitsattavissa. Epäkelpoihin materiaaleihin kuuluu sellainen crosslinked PE, joka on erinomainen polttoainetankin materiaali ja jota myös siihen käytetään, sopii mm rotaatiovaluun helposti. Se on eräänlainen kertamuovi, vaikka onkin kestomuovin sukulainen.
Asian selvittäminen kyllä vaatii koepalaa tankista, jollet saa valmistajalta tietoa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Hitsaamisen osalta tällä kertaa on helppo tietää onnistuuko vai ei, koska ko. tankki on hitsaamalla tehty. Mutta oikeassa olet että materiaali pitää olla tiedossa.
Terveisin
Tom Arppe

immelmann

Sipoossa toimii Amsel Oy joka on erikoistunut muovirakenteisiin ja hitsauksiin. Tekevät mm. happo ym altaita pintakäsittelyteollisuudelle.
Puh. 09-2393239
Ovat viereisessä hallissa missä minä rakennan Pitts 12,ta.  Tekevät minun koneeseen lexan lattian sekä kyljet että näkee ulos ...
Terveisin,

Andre


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod