AIP 67/2006

Aloittaja Risto Niemi, syyskuu 28, 2006, 12:34:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Risto Niemi

Tulipa postista AIP 67/2006 FINLAND FIR/UIR, EUROOPPA-NEUVOSTON KOKOUKSEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA JA JÄRJESTELYJÄ.

Näkyy ASEM-kokouksesta opitun sen verran lisää, että nyt on kohdassa 2.2.2 mainittu pakollisen lentosuunnitelman esittämisen lisäksi myös pakollinen kaksipuolisen radioyhteyden saaminen ao. ATC-elimeen ennen kohdan 2.3 alueelle saapumista tai välittömästi lentoonlähdön jälkeen, eli viimeistään tuolloin lentosuunnitelma myös aktivoituu.

Kuten kohdasta 3.4 Huomautuksia huomataan, ei käytännössä alueelle kovin monenlaisia lentoja sallita lainkaan.

Minua alkoi kiinnostaa mitä lentoja itse asiassa ovat ko. kohdassa mainitut "operatiiviset lennot". En löytänyt määritelmää operatiivisille lennoille lentosäännöistä, enkä AIP: sta. Mahtaakohan Lennonjohtajien käsikirjasta tai jostain muualta lötyä vastausta?

Voisitkos Jouni mahdollisesti valistaa tässä asiassa?

Risto Niemi

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - syyskuu 28, 2006, 12:34:34
Tulipa postista AIP 67/2006 FINLAND FIR/UIR, EUROOPPA-NEUVOSTON KOKOUKSEN AIHEUTTAMIA TILAPÄISIÄ RAJOITUKSIA JA JÄRJESTELYJÄ.

Näkyy ASEM-kokouksesta opitun sen verran lisää, että nyt on kohdassa 2.2.2 mainittu pakollisen lentosuunnitelman esittämisen lisäksi myös pakollinen kaksipuolisen radioyhteyden saaminen ao. ATC-elimeen ennen kohdan 2.3 alueelle saapumista tai välittömästi lentoonlähdön jälkeen, eli viimeistään tuolloin lentosuunnitelma myös aktivoituu.

Kuten kohdasta 3.4 Huomautuksia huomataan, ei käytännössä alueelle kovin monenlaisia lentoja sallita lainkaan.

Minua alkoi kiinnostaa mitä lentoja itse asiassa ovat ko. kohdassa mainitut "operatiiviset lennot". En löytänyt määritelmää operatiivisille lennoille lentosäännöistä, enkä AIP: sta. Mahtaakohan Lennonjohtajien käsikirjasta tai jostain muualta lötyä vastausta?

Voisitkos Jouni mahdollisesti valistaa tässä asiassa?

Risto Niemi

AIP SUPP on tietenkin kyseessä. Pääsi pianovirhepaholainen iskemään.

Risto Niemi

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - syyskuu 28, 2006, 12:34:34
Minua alkoi kiinnostaa mitä lentoja itse asiassa ovat ko. kohdassa mainitut "operatiiviset lennot". En löytänyt määritelmää operatiivisille lennoille lentosäännöistä, enkä AIP: sta. Mahtaakohan Lennonjohtajien käsikirjasta tai jostain muualta lötyä vastausta?

Voisitkos Jouni mahdollisesti valistaa tässä asiassa?

Lennonjohtajan käsikirjan sanoin:
Operatiivisia lentoja ovat alueelliseen valvontatehtävään liittyvät tiedustelu-, valvonta-, tunnistus- ja torjuntalennot sekä muiden puolustushaarojen hyväksi suoritetut, operatiivisiin tilanteisiin liittyvät tukilennot.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 28, 2006, 20:07:00
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - syyskuu 28, 2006, 12:34:34
Minua alkoi kiinnostaa mitä lentoja itse asiassa ovat ko. kohdassa mainitut "operatiiviset lennot". En löytänyt määritelmää operatiivisille lennoille lentosäännöistä, enkä AIP: sta. Mahtaakohan Lennonjohtajien käsikirjasta tai jostain muualta lötyä vastausta?

Voisitkos Jouni mahdollisesti valistaa tässä asiassa?

Lennonjohtajan käsikirjan sanoin:
Operatiivisia lentoja ovat alueelliseen valvontatehtävään liittyvät tiedustelu-, valvonta-, tunnistus- ja torjuntalennot sekä muiden puolustushaarojen hyväksi suoritetut, operatiivisiin tilanteisiin liittyvät tukilennot.

Kiitos Jouni

Noin minä sen arvelinkin olevan. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että olisi tuon määritelmän hyvä olla myös joko lentomääräyksissä tai AIP: ssa, jolloin tavallinen ilmailijakin voisi sen saada helposti tietää.

No kyllä tuo toki viimeistään siinä vaiheessa tässä AIP SUPP 67/2006: n tarkoittamassa tapauksessa selväksi tulisi, kun aikomalleen lennolle hakisi lupaa, eikä kyse olisi kuvaamastasi lennosta.

PS. EFLA: llekin tulevat Ilmavoimat tilannetta valvomaan.

Risto Niemi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod