Putkirunkoinen lentokone

Aloittaja Aki Suokas, syyskuu 22, 2006, 20:48:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aki Suokas

Tuossa yllä ihmeteltiin mitä maksaa PA-18 putkirungon materiaalit.
PA-18 rungon putket ovat nettomäärin suunnilleen
7/8      13,0 m
3/4      29,0 m
5/8      27,4 m
1 1/8      0,6 m
1      3,1 m
3/8      4,3 m
1/2      6,4 m
eli yhteensä putkea menee noin 84 metriä.
Tämä on putkirunkoisissa koneissa melko vakio luku, esim Yarrow Arrow on 84,3 m, PIK-27 78 m, Rans Coyote 96 m jne.
Putken määrä lienee suhteessa rungon tilavuuteen. Putkien seinämät ovat sitten koneen massan kanssa tekemisissä.

PA-18 putkirungon putkien hinnaksi tulisi Sprucen päivän hinnoilla 595 euroa (sis ALV) eli ei juuri mitään verrattuna vaikka työhön tai työvälineisiin.
Tuossa männävuonna arvioitsimme kerran mitä maksaisi titaaniputkesta hitsattu runko. Suhteutimme putken koot materiaaliin ja pyysimme putkitarjousta. Vastaavan kokoisen rungon putket olisi maksaneet noin 1600 euroa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - syyskuu 22, 2006, 20:48:42

titaaniputkesta hitsattu runko....  noin 1600 euroa.


Jäin vain miettimään, että saavutetaanko titaanirungolla mitään etua? Tietenkin
lujempaa tavaraa, ehkä kevyempääkin, mutta se saavutettu hyöty?

Mitenkäs muuten titaanin hitsaaminen. TIG + jokin titaania sisältävä lisäainelanka
ja suojakaasuksi jotain?

Kysymyksiä juuh, vaan tämä on hyvää ja mielenkiintoista hommaa
harmaille ajusoluille, jotka sunnuntaina pääsevät keski-ikään  ;)

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - syyskuu 23, 2006, 12:10:18
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - syyskuu 22, 2006, 20:48:42

titaaniputkesta hitsattu runko....  noin 1600 euroa.


Jäin vain miettimään, että saavutetaanko titaanirungolla mitään etua? Tietenkin
lujempaa tavaraa, ehkä kevyempääkin, mutta se saavutettu hyöty?

Kyllä sillä painonsäästöä tavoitellaan. Super Cubin osalta on tehty kahdenlaista runkoa. Vanhempi perustuu teräksiin SAE 1025 ja 4130, (joista edellistä eli romurautaa ei oikein saa mistään), nykyisin valmistettavat ovat tyystin 4130:sta tehtyjä. Super Cubista kehitettyä Mountain Goatia (videoista näkee miten se kulkee kuin pieni eläin) saa titaanirungolla, jolloin sen tyhjämassa pienee 80 lbs eli noin 35 kg, jota voi jo pitää melkoisena painonsäästönä.

En tosin tiedä mitä seosta käytetty titaani on, mutta luulisin vähemmnkin lujan tavaran kestävän, putkirungossa kun ymmärrykseni mukaan tulee yleisesti vastaa putkien nurjahduslujuus, ja siinä kriittinen arvo on kimmomoduli, eikä murtovenymän tai murtolujuuden suuruus.

SC:sta kun puhutaan nimenomaan, että paino tuhoaa sen ominaisuudet. Siinä sitten todellisuudessa leikitellään kahden ajatuksen välimaastossa; tuon ensinmainitun ja sitten sen kanssa että Kanadassa ja Alaskassa sanotaan puskakoneen olevan oikein lastattu kun siitä saa ovet kiinni. Noh, ehkä se on niin, ettei niihin tiukkoihin paikkoihin mennä täytessä kuormassa.

Akin laskelmissa kaiketi kaikki putket olivat 4130:aa.

Aki Suokas

Tuo putkimäärä PA18 listauksessa tarkoittaa noin 31 kg (teräksenä).
Titaanin kimmomoduuli on puolet teräksen moduulista, joten nurjahdusputkissa se on huonompaa.
Eli mittojen pitää olla suuremmat, joka taas kompensoin sen tiheyden etua.
Lujuudessa ei ole eroa teräkseen.
Lopputulos lienee että etu on noin 20-25% mikä olisi Cupin tapauksessa luokkaa 5 kg.

Putkirungon osuus on siis aika pieni, kaikki muu painaa. Eli jos käytetään paljon kalliimpa materiaalia niin siinä kai tehdään asiat sitten huolellisemmin (eli painoa säästyy sitä kautta). Kaupallisista syistä voi olla viisaampi sanoa että painosäästö on materiaalista johtuvaa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Mikko Nikunen

Mistäs noita putkia voisi tilata, Spruce ja Arigo onkin jo tiedossa. 

Liisa

Eiköhän tuo liene niin että jos kone tehtäisiin titaanista, se myös suunniteltaisiin kyseisen materiaalin ominaisuuksien mukaan.

Vähän sama juttu kuin hiilikuidun sekoittaminen lasikuituisiin rakenteisiin. Ero murtovenymässä tekee hommasta turhan, ellei sitten kyse ole jostain purkkarin siivistä, joissa homma on tehty tietoisesti.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Liisa - syyskuu 24, 2006, 15:21:49
Ero murtovenymässä tekee hommasta turhan, ellei sitten kyse ole jostain purkkarin siivistä, joissa homma on tehty tietoisesti.

Oletkos sitä mieltä, ettei muissa lentokoneissa kuin purjelentokoneissa tehdä tietoisia valintoja eri materiaalien suhteen. ;)

Risto Niemi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod