Kotijärveni pohjassa pommikone.

Aloittaja Virpi, lokakuu 07, 2002, 22:40:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Virpi

Taisi olla vuosi 44 kun kone putosi, ilmatorjunta=kiväärituli taisi olla putoamissyy. Itse en tosin silloin vielä ollut maisemissa.

Kertoman mukaan moottorit solahtivat jäiden läpitte, muu tavara vietiin talteen - tehtiin mm. halkorekiä! Lentäjille kävi huonosti.

Askarruttaa, että tietääkö kukaan tästä. Onko ketään, jolta voisi tiedustella, että ollaanko asiasta tietoisia...?

Excceed                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Vuonna 1944 putosi useampikin kone it-tulen seurauksena, joten tapauksen yksilöinti on vaikeaa. Jos tämä tapahtui Suomessa, jää jäljelle varmaan toistasataa tapausta.

Jouni Laukkanen                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Uskoisin, että jo tuolloin merkittiin koneen putoamispaikka ja -aika melko tarkkaan. Järven nimeä en mainitse, mutta koillismaalainen tapaus tämä on.

Tarkemmin tiedusteltuani tapaus sattuikin ilmeisen varmasti ilmataistelun seurauksena. Ja uusien tietojeni pohjalta konetta on yritetty jälkeenpäin paikantaa mm. sukeltajien avustuksella.

Koneen varman putoamispaikan tiesi tietojeni mukaan vain yksi henkilö, joka on jo poistunut keskuudestamme.

Uskoisin, että jollakin taholla on tarkempaa tietoa tapahtuneesta arkistoissaan. Mutta kenellä, sitä en tiedä.                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Itse lähtisin kysymään asiaa Valtosen Hannulta. Hannu on keskisuomen ilmailumuseon aktiivinen vetäjä,joka tietää jokseenkin kaiken tietämisen arvoisen tältä alueelta. Menestystä etsintöihisi!

Kari Aspiola                    
_______________________

be reasonable, do it my way

mika

Olen itse kuullut jo edesmenneeltä veteraanilta että pieksämäen maalaiskunnassa sijaitsevaan maavesi-nimiseen järveen on pudonnut venäläinen pommikone. Ko. kone olisi mennyt jään läpi ja pilotit sisällä.
Putoamispaikka on maavuslahdelta katsottuna selkäsaarien takana eli selkäsaarista etelään tai kaakkoon.
En itse oikein uskonut vanhan sotajermun puheita aikoinaan mutta oma mummoni joka asuu ja asui sodan aikaan juvalla, vahvisti että virtasalmella ammuttiin venäläistä pommikonetta joka lähti savuvana perässään kohti ko. putoamispaikkaa.
En tiedä miksi venäläinen pommari olisi siellä seudulla, mutta jos näin oli niin hylyn syvyys olisi ehkä välillä 5-20metriä, riippuen mihin se on iskeytynyt.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod