Haastetta elämään

Aloittaja mikakoski, syyskuu 15, 2006, 12:07:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikakoski

Hei,

jos haluaa maahantuoda experimental purjelentokoneen (rakennettu rakennussarjasta, lentokelpoinen, rekisteröity Sveitsiin) Sveitsistä Suomeen, niin mikä ao. vaihtoehdoista kuvaa asianomaisen elämää parhaiten ja miksi?

1) Helppoa kuin heinänteko. Taidan etsiä Zambiasta oljesta ja lehmän lannasta tehdyn koneen, jotta tulee vähän vaikeuskerrointa.

2) Runsaasti paperitöitä, lopussa kiitos seisoo.

3) Runsaasti paperitöitä ja rahanmenoa, lopussa kiitos seisoo.

4) Verta, hikeä, kyyneleitä ja lopuksi soitto Mönkköselle, että vieläkö liiton pihalle etsitään tilataidetta?

terv. Mika Koski

Karoliina

Tätä kyselin taannoin itsekin (tosin en purjekoneen vaan yleisesti experimental-koneiden tilannetta)
ja tuo vaihtoehto 4 tuntuu olevan melkein ainoa mihin Suomen byrokratia taipuu.

Vaihtoehdot taitavat olla: a) pidät koneen Sveitsin rekisterissä ja toimit sen maan kanssa että saat säilytettyä
sen lentokelpoisena (katsastukset, huollot jne.) tai b) vaihtoehto 4 tai ehkä vaihtoehto c)
ajat koneen metsään niin että siivet menee tuhanneksi päreeksi ja zinguralle ja runko makkaralle
ja sitten "täydellisesti uudelleenrakennat koneen" "tuhoutuneesta koneesta". d) muutat Ruotsiin
Miuku voi täsmentää tätä "ilosanomaa".

Itse sompailin asian kanssa kun halusin experimental-koneen ja päädyin siihen hitaimpaan vaihtoehtoon
ainoana mihin byrokratia taipuu kun en nyt ihan heti halunnut muuttaa Ruotsiin - eli 10000 tunnin viettämiseen autotallissa
eikä taivaalla.

Ei muuta kuin piirustukset kehiin ja termiikeissä pyörimään jo vuonna 2053.


Markku Hiedanpää

#2
Tämä vastaus oli foorumissa viime kesänä ja on edelleenkin voimassa:

Vuosien varrella on tullut muutama ennakkotapaus, joissa reunaehdoiksi on muodostunut seuraavat edellytykset:

1. Maahantuonti on mahdollista muuttotavarana jos ilma-alus on ollut hakijan nimiin rekisteröitynä lähtömaassa ja sen todetaan tarkastuksessa täyttävän suomalaiset vaatimukset.

2. Maahantuonti on mahdollista ns ilmailun edistämistarkoituksessa (so. taitolentokoneet ja vastaavat)
- Ilma-aluksen maahantuonnille on ao. ilma-alusten valvontaa avustavan Suomen Ilmailuliitto ry:n puolto
- Maahantuonnille ja maahantuonnin yhtydessä tehtäville tarkastuksille ja huollolle haetaan erillislupa Ilmailuhallinnolta Suomen Ilmailuliitto ry:n kautta, menettelytapana käytetään rakennuslupamenettelyä (rakentaja/valvoja organisaatio).
- Ilma-alukselle tehdään maahantuonnin yhteydessä perushuollon toimenpiteet (kts. AIR T2-1) ja tarkastus, jossa yhteydessä on todettava että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakennettavalle ilma-alukselta vaadittavat ehdot.
- Tarkastuksen ja huollon jälkeen ilma-alus katsastetaan ja sitä käsitellään kuten valmistuvaa harrasterakenteista ilma-alusta, eli sovitaan 20-45 lentotunnin koelento-ohjelmasta, suomenkielisten lento-ohjekirjan ja huolto-ohjeiden laadinnasta jne (kts AIR M5-1, AIR M5-1 ja AIR M5-3).
- Koelentojen jälkeen ilma-alus katsastetaan ja jos se täyttää vaatimukset sille annetaan rajoitettu lentokelpoisuustodistus ja se voidaan rekisteröidä.

3. Kesken olevaa, maahan tuotavaa rakennusprojektia käsitellään kuten suomalaisten osapuolten välillä tapahtuvaa rakennusprojektin organisaation/rakentajan vaihtumista.

Asiassa kannattaisi lähteä liikkeeelle siten että toimittaa koneen asiakirjoista kopion Suomen Ilmailuliittoon ja kysyä heidän kantaansa/puoltoa maahantuonnille ja vasta heidän antaman periaatepäätöksen jälkeen lähteä asiassa liikkeelle.

lisäys kts.
AIR M5-1, Harrasterakenteisten ilma-alusten lentokelpoisuusvaatimukset 
AIR M5-2, Harrasterakenteisten ilma-alusten rakentaminen 
AIR M5-3, Koe- ja harrasteluokkaan kuuluvan ilma-aluksen lentokelpoisuus ja huolto 
AIR T5-1, Koe- ja harrasteluokan ilma-alukset
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/fi...L/ULR2_2003.pdf
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ha...harrasteilmailu

Kevään 2005 foorumikeskustelu kts: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=461.msg2346#msg2346

ps. vastaus on 2b: Vaatii yhteistoimintaa liiton kanssa, paperitöitä, huoltotaitoa ja lentokelpoisuusvastuun ottamista maahantuotavasta harrasterakenteisesta ilma-aluksesta.

ps2. edellämainitusta menettelytavasta on sovittu liiton kanssa, jos tapaa tai perusteita halutaan muuttaa niin se tulee hoitaa liiton kautta.

mikakoski

Kiitos hyvästä vastauksesta. No ei tuo ihan mahdottomalta kuullosta, mutta taidan hankkia haasteet elämään muualta. Sitten kun Ruotsissa tulee Windex 1200 myyntiin, niin sitten harkitsen muuttoa Ruotsiin.

Mika Koski





Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 15, 2006, 13:17:27
Tämä vastaus oli foorumissa viime kesänä ja on edelleenkin voimassa:

Vuosien varrella on tullut muutama ennakkotapaus, joissa reunaehdoiksi on muodostunut seuraavat edellytykset:

1. Maahantuonti on mahdollista muuttotavarana jos ilma-alus on ollut hakijan nimiin rekisteröitynä lähtömaassa ja sen todetaan tarkastuksessa täyttävän suomalaiset vaatimukset.

2. Maahantuonti on mahdollista ns ilmailun edistämistarkoituksessa (so. taitolentokoneet ja vastaavat)
- Ilma-aluksen maahantuonnille on ao. ilma-alusten valvontaa avustavan Suomen Ilmailuliitto ry:n puolto
- Maahantuonnille ja maahantuonnin yhtydessä tehtäville tarkastuksille ja huollolle haetaan erillislupa Ilmailuhallinnolta Suomen Ilmailuliitto ry:n kautta, menettelytapana käytetään rakennuslupamenettelyä (rakentaja/valvoja organisaatio).
- Ilma-alukselle tehdään maahantuonnin yhteydessä perushuollon toimenpiteet (kts. AIR T2-1) ja tarkastus, jossa yhteydessä on todettava että ilma-alus täyttää suomalaiset harrasterakennettavalle ilma-alukselta vaadittavat ehdot.
- Tarkastuksen ja huollon jälkeen ilma-alus katsastetaan ja sitä käsitellään kuten valmistuvaa harrasterakenteista ilma-alusta, eli sovitaan 20-45 lentotunnin koelento-ohjelmasta, suomenkielisten lento-ohjekirjan ja huolto-ohjeiden laadinnasta jne (kts AIR M5-1, AIR M5-1 ja AIR M5-3).
- Koelentojen jälkeen ilma-alus katsastetaan ja jos se täyttää vaatimukset sille annetaan rajoitettu lentokelpoisuustodistus ja se voidaan rekisteröidä.

3. Kesken olevaa, maahan tuotavaa rakennusprojektia käsitellään kuten suomalaisten osapuolten välillä tapahtuvaa rakennusprojektin organisaation/rakentajan vaihtumista.

Asiassa kannattaisi lähteä liikkeeelle siten että toimittaa koneen asiakirjoista kopion Suomen Ilmailuliittoon ja kysyä heidän kantaansa/puoltoa maahantuonnille ja vasta heidän antaman periaatepäätöksen jälkeen lähteä asiassa liikkeelle.

lisäys kts.
AIR M5-1, Harrasterakenteisten ilma-alusten lentokelpoisuusvaatimukset 
AIR M5-2, Harrasterakenteisten ilma-alusten rakentaminen 
AIR M5-3, Koe- ja harrasteluokkaan kuuluvan ilma-aluksen lentokelpoisuus ja huolto 
AIR T5-1, Koe- ja harrasteluokan ilma-alukset
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/fi...L/ULR2_2003.pdf
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ha...harrasteilmailu

Kevään 2005 foorumikeskustelu kts: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=461.msg2346#msg2346

ps. vastaus on 2b: Vaatii yhteistoimintaa liiton kanssa, paperitöitä, huoltotaitoa ja lentokelpoisuusvastuun ottamista maahantuotavasta harrasterakenteisesta ilma-aluksesta.

ps2. edellämainitusta menettelytavasta on sovittu liiton kanssa, jos tapaa tai perusteita halutaan muuttaa niin se tulee hoitaa liiton kautta.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: mikakoski - syyskuu 17, 2006, 22:19:00
Kiitos hyvästä vastauksesta. No ei tuo ihan mahdottomalta kuullosta, mutta taidan hankkia haasteet elämään muualta. Sitten kun Ruotsissa tulee Windex 1200 myyntiin, niin sitten harkitsen muuttoa Ruotsiin.

Mika Koski


Nyt oikeiston päästyä vallankahvaan Ruotsissa alkaa isomman Windexin hankinta polttelemaan :thumbsup: Pienempi on toiminut tämän kesää hienosti, voin suositella.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod