Potkurin lavan nopeus

Aloittaja Gerhard Barkhorn, syyskuu 08, 2006, 10:23:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Terve täält Turust
Ensimmäisen propellini suksikelkkaan veistin 19 vuotiaana,vuonna 1971 Tekniikan Maailman julkaiseman
ohjeen perusteelta.Siinä neuvottiin piirtämään koko roska,kolmion kanta pii x hakaisija kolmion korkeus
=nousu,ja sitten sieltä vaan viivat kullekin halkaisijan osalle ja voila lavan kulma on siinä nähtävissä,
samalla tajuaa propellin geometriasta jotain perustavaa.Asteita en koskaan mittaa tai laske,kun
kuitenkin siirrän mitat millimetreinä veistettävään plankkuun.Luiston ja aerodynaamisen nousun
ja geometrisen nousun välisen eron olen supistanut pois .Eli karkeasti ottaen oletan niiden kumoavan
toisensa.Mutta asiaan,lavan pitkittäisen virtauksen tuoma pelastus täytyy todella toimia,
sillä niin hirveitä potkureita on paljon käytetty,esim.Piper J 3.n Sensenich, etureuna messinki
on puun päällä ja reipas epäjatkuvuus kohta juuri pahimmassa paikassa.Profiilin muoto on
kaksikymmentäluvun lentokoneen siipiprofiili, vaikka kehänopeudet on Spitfiren nopeuden luokkaa.
Mielenkiintoinen on myös Convair 440 Metropolitanin potkurin profiili,L..Starfighterin siipip.näyttää
samanlaiselta.Potkurien profiilien tutkiskelu on mielenkiintoista,löytyykö koveraa?,mistä kohtaa jne.. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod