Kankaalla päällystäminen

Aloittaja Juha Karjalainen, syyskuu 06, 2006, 14:43:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Karjalainen

Meikäläisen kokemukset kun liittyvät lähinnä vain kokometallirakenteisiin tai kuiturakenteisiin koneisiin, niin ei ole kauheasti tietoa noista muista vaihtoehdoista. Monet perinteiset koneet ovat kuitenkin metalliputkirunkoisia mutta silti päällystetty kankaalla. Myös puurimoituksen päälle on kankaita pingoiteltu. Heräsi vain itselleni kysymys, että mitenkä nuo kankaat on koneeseen kiinnitetty? Onko siipikankaat ommeltu tiukasti muotoon "pussiksi" ja sitten vaan vedetty profiilikehikon päälle? Vai onko kankaat jotenkin ommeltu kiinni rakenteeseen? Vai olisiko kiinnittamisessä käytetty liimaa? Kertokaahan te paremmin kangaskoneista perillä olevat miten on asian laita. Onko tuo kangaspäällysteen tekeminen kovinkin työläs operaatio?

Lennokeissahan käytettiin enenvanhaan silkkipaperia joka sitten pingotettiin kastelemalla ja antamalla sen sitten kuivua. Nykyisin käytetään 'solarfilm' tyyppisiä muovikalvoja jotka liimataan silitysraudalla kiinni ja pingotetaan lämmöllä kiristämällä. Noita silitysrauta/kuumailmapuhallin materiaaleja tuskin on kuitenkaan käytössä lentokonepuolella? No joo, yhden apulantasäkeillä päällystetyn tosi extreme experimentaalin olen nähnyt. Siinä apulantasäkit taisi olla kiinnitetty nauloilla tai nitojan niiteillä puisiin rimoihin. Saattoipa olla jotain teippiäkin jossainpäin käytetty. Rakentaja taisi olla kotoisin jostain Sanginjoelta pohjoisesta mutta kone oli viranomaisten takavarikoima ja kerran näytillä Malmilla erään ilmailutapahtuman yhteydessä. Eli tuo naula/nitojan niitti/ilmastointiteippi metodi ei kaikesta innovatiivisuudestaan huolimatta taida aivan täyttää vaatimuksia  ;). Mitä menetelmiä siis oikeissa tyyppihyväksytyissä koneissa ja experimentaleissa on käytetty kangasverhoilun kiinnittämiseksi koneen runkoon ja siipiin? Entä verhoilun kiristäminen/pingottaminen - tehdäänkö jo asennusvaiheessa vai voiko tehdä vielä jälkikiristämistä?

taotao

Heh!

Suomessakaan ei enää varmaan kukaan päällystä pellavalla!
logossani oleva kone oli aikoinaan ensimmäinen suomessa kutistekankaalla
päällystetty kone ja noissa hitaissa pelkkä liimaus riitti mutta nopeammissa
kangas on myös ommeltava! Ja kiristys silitysraudalla niin kuin lennokeissa  -_-
Kaikilla on sitten omia niksejä kankaan liimauksessa ja esikiristyksessä! :D

vjhl

kangas liimataan putkiin kiinni ja sitten kiristetään silitysraudalla useammassa vaiheessa eri lämpötiloilla. Kangasta löytyy niin metritavarana kuin valmiina pusseina yleisimpiin konetyyppeihin.
Lisää tietoa löytyy esim.
http://www.ceconite.com/
http://www.polyfiber.com/
Noilla kummallakin eri tyypin kankaalla on tietysti ihan omat kemikaalit. Suomessakin joku oli käyttänyt kiristämisen jälkeen väärää tavaraa ja pilannut koko hoidon. 

Juha Karjalainen

Hmm, edistystä on siis tapahtunut. Miten kestäviä tuollaiset kutistekankaat ovat? Entä jos joutuu uusimaan kankaan, saako vanhan helposti pois vai joutuuko rapsuttelemaan entiset kankaat pois putkista sentti kerrallaan?

No tuo kutistekangas on tietenkin nykyaikaa, mutta miten homma tehtiin ennen? Miten esim. Piper J3:sen tai Super Cubin kankaat on kiinnitetty?

taotao

Kiristys lakalla!
Ainakin kuvan koneessa ne kestivät 20v eikä niitä olisi tarvinnut vaihtaa
vieläkään jos konetta ei olsi kolhittu säilytyksessä:)
Liimaa joutuu kylla hiomaan pois ja paikkapaikoin kangasta:)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod