Asem-kokous

Aloittaja lamsah, syyskuu 05, 2006, 23:57:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah


Paikalla

Oikea Nimi: Antti Kääriäinen
Lentokenttäni: Efla, Erfry
Viestejä: 10



      Asem-kokous
« : tänään kello 23:46:54 » Lainaus Muokkaa Poista 

--------------------------------------------------------------------------------
Okei... Siis valtio on MAHTI-KÄSKYLLÄ AIP supplement 56/2006 määrännyt kaikki ilmailijat lähes tulkoon pysymään maassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim minä en voi lähteä lentämään laillisesti Vesivehmaalta, koska johtuen 2-tahtisen melusta, en voi AIKUISTEN OIKEASTI säilyttää kaksipuolista radioyhteyttä Tampereen aluelennonjohtoon...vaikka planin tekisinkin. Prkle... Olen siis kiltisti maassa 08.09.2006, 0900 UTC - 12.09.2006, 2100 UTC välisen ajan (vaikka tekisinkin mieli haastaa kaikki tämän maan ilmailijat ilmaan esim 10.9.2006 klo 12:00 paikallista aikaa ILMAN SUUNNITELMAA...näkisipä sitten miten monta sataa konetta nousisi yht'aikaa ilmaan viranomaisten kirjoitellessa rekkareita ylös ) Itse asiassa Vieläpä parempi idea olisi, että kaikki ilmailijat lähtisivät lentämään 10.9.2006 klo 12:00 paikallista aikaa... sinne vaan monta sataa plaania minuutilleen samaan aikaan esittämään niin kyllä järjestelmä kyykkää....

Mitenkähän maan väestö mahtaisi suhtautua, jos kiellettäisiin yksityisautoilu ko. ajankohtana. Tarvitsisi tehdä suunnitelma reitistä ajonopeuksista jne.... siitä tulisi kapina ja päättäjät hirtettäisiin MTV3:n kymppiuutisten loppukevennyksessä...

Kaiken näköisiä asiota voi näemmä tehdä yhteisen turvallisuuden nimissä, jolla EI OIKEASTI ole mitään tekemistä itse asian kanssa. onko tämä demokratian ja suvaitsevaisuuden aikakauden lopun alkua?

Ps. katsokaapa viimeisin lakiehdotus kieltää suurin osa aseista kansalta... näin kaikki totalitaariset aikakaudet ovat maailmassa alkaneet kautta aikojen. Miettikää sitä   
T: Antti Kääriäinen

Jani Hintikka

Lainaus käyttäjältä: lamsah - syyskuu 05, 2006, 23:57:53
esim minä en voi lähteä lentämään laillisesti Vesivehmaalta, koska johtuen 2-tahtisen melusta, en voi AIKUISTEN OIKEASTI säilyttää kaksipuolista radioyhteyttä Tampereen aluelennonjohtoon...

Onko käytössäsi käsiradio? Pienestä korvakuulokenapistakin voisi olla hyötyä...

Jouni Laukkanen

#2
Lainaus käyttäjältä: Antsu - syyskuu 09, 2006, 13:04:03
Tämä on juuri tätä sikamaista kohtelua jota valtio ja ilmailulaitos vai mikä se nyt olevinaan nykyisin onkin harrastaa yleisilmailijoita vastaan.

Lentokieltoalue on melko pieni ja haitta melko pieni. Radioyhteyspakko- ja lentosuunnitelmapakkoalue ovat kohtalaisen suuria, mutta niistäkin pystyy selviytymään. Nämä järjestelytoimet ovat melko säyseitä siihen verrattuna mitä Itävallasta tapahtui, jossa melkein kaikki pistettiin jumiin.

Nämä Asem-kokouksen rajoitukset ovat tulleet Finavialle poliisilta, joka toimii sisämimisteriön alaisuudessa ja joka on todennäköisesti saanut ohjeet ulkoministeriöltä. Finavia joutuu virka-apuna toteuttamaan rajoitukset koska on tämän puolen palveluntarjoaja. Ainoastaan Ilmailuhallinnolla on oikeus lähteä keskustelemaan ovatko rajoitukset oikeutettuja vai eivät. En lähtisi osoittamaan sormella Finavian suuntaan tässä tapauksessa, vaan kannattaa kääntyä poliisin puoleen.

Sakke

Hohhoijaa... ei mun lentämään olisi tehnytkään mieli.

Pikkujuttu, näin syksyllä on huonot säät kumminkin (lauantaina ainakin oli), ja täytyyhän Suomen huolehtia kansainvälisten vieraiden turvallisuudesta... ainakin pitää näyttää halua.

Helppo suhtautua leppoisasti näin syksyllä, kun on kesällä saanut tarpeekseen lentää... varmaan olisinkin mukana barrikadeilla, jos tämä olisi tapahtunut juhannuksena!

lamsah

OKEI! sanotaanko näin: Minun ideani oli: Ei tämä mitään liian isoa ongelmaa tuota, eikä tarkoituksenani ole syyllistää mitään tiettyä tahoa, mutta!: ajatuksena:

-Ehkä jotenkin pystyn nieleskelemään jonkun ADEX-harjoituksen, kun sitä ilmatilaa käytetään perustellusti.
Toisaalta en ole saanut mitään perusteluja mixi en saa lentää Lahdessa ILMAN SUUNNITELMAA, vaikka en mielestäni aiheuta MTOW 403 kg koneellani yleistä turvallisuusriskiä... Ajatukseni olikin herättää ajatus, mihinkä Suomi on tällä hetkellä menossa. Eikä suinkaan ruveta miettimään onko alueet isoja vai pieni ja onko aika pitkä vai lyhyt. Tämä vain on mielestäni verrattavissa joka miehen oikeuksien peruuttamiseen ja kaikkkien perusoikeuksien peruuttamiseen.

On OK, että yleisestä turvallisuudesta pidetään kiinni, mutta liioittelu sikseen (onko Brysselissä ilmatila suljettu 24 h / vrk koska ne tärkeät ihmiset on siellä).... Halusin vain tuotta periaatteelisen mielipiteeni asiasta ennen kuin lopeta´n ilmailun...ei vaan, witsit sikseen, en luovuta, ennen kuin joudun muuttamaan metsään dynamiitti-pötköjen ja aseen kanssa.
T: Antti Kääriäinen

Ilkka

Lainaus käyttäjältä: lamsah - syyskuu 13, 2006, 01:12:31
On OK, että yleisestä turvallisuudesta pidetään kiinni, mutta liioittelu sikseen (onko Brysselissä ilmatila suljettu 24 h / vrk koska ne tärkeät ihmiset on siellä).... Halusin vain tuotta periaatteelisen mielipiteeni asiasta ennen kuin lopeta´n ilmailun...ei vaan, witsit sikseen, en luovuta, ennen kuin joudun muuttamaan metsään dynamiitti-pötköjen ja aseen kanssa.

No, on se samalla lailla "suljettu" kuin Hesan alue ASEMin aikana, eli radio ja plaani tarvitaan, ks. alla:

"5. DESCRIPTION OF AIRSPACE CHANGES
The control areas within the Brussels FIR, as described in the AIP Belgium and G.D. of Luxembourg,
ENR 2.1 § 3.4, with current airspace classification B, will change to airspace classification C.
6. IMPLEMENTATION TIMESCALES
Within the Brussels FIR the airspace classification as described in §5 will come into effect on the 13
APR 2006."

Lisäksi Brysselin kaupungin keskustan päällä on kieltoalue SFC-UNL.

Mikä ihme siinä plaanin tekemisessä on niin vaikeaa? Ajatelkaa nyt, pääasiassahan tällä palstalla maristaan siitä kuinka kaikki on kallista. Mutta plaanin tekemällä saa ILMAISEKSI etsintä- ja pelastuspalvelua, ja ne kupongitkin on ilmaisia!

Ilkka.

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Ilkka - syyskuu 13, 2006, 10:10:44
Lainaus käyttäjältä: lamsah - syyskuu 13, 2006, 01:12:31
Ajatukseni olikin herättää ajatus, mihinkä Suomi on tällä hetkellä menossa.
Mikä ihme siinä plaanin tekemisessä on niin vaikeaa?

No eihän se plaanin tekeminen mitään vaikeaa olekaan, varsinkin jos sen osaa, mutta tässä nyt ollaan selvästi huolestuneita siitä, mitä aletaan vaatia sitten, kun ilmailijat on saatu ensin hyväksymään pakollinen plaaninteko sielläkin, missä sitä ei olla tähän saakka vaadittu.

Millainenkohan poru siitä olisi syntynyt, jos 1970-80-lukujen ihmiset olisi suoraan heitetty tänne meidän aikaamme. Ei tosin tietysti tule mieleen mitään erityistä, joka olisi vaikeampaa kuin silloin, mutta se johtuukin kai siitä, että asioiden monimutkaistuminen on tapahtunut pieni askel kerrallaan, ja tätä kai käyttävät hyväkseen ne, joilla on valta ja valtuudet päättää erilaisten sääntöjen ja lakien muutoksista; suomalaisen tapoihin ei kuulu ärähtää pikkuasioista, vaikka vähän kismittääkin. Aikansa se potuttaa, sitten ei potuta enää, ja silloin onkin hyvä taas ottaa käyttöön jokin uusi rajoitus...

lamsah

juuri niin. Askel kerrallaan "isoveli valvoo - yhteiskuntaan", eikä kukaan edes kiinnitä siihen mitään huomiota.
T: Antti Kääriäinen

Jouni Laukkanen

Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, Itävallassa pistettiin harrasteilmailu seis. Vuorenrinteille pistettiin jopa aisti-ilmavalvojia tarkkaamaan ettei riippareita lähtenyt tekemään terroritekoja.

Itse olisin tietysti nähnyt mielelläni plaanien tulvan. Mahdollisesti niin suuren, että järjestelmä olisi tikahtunut siihen.

Mutta sellainen näppituntuma jäi, että varsinkin UL-ilmailijat hoitivat oman toimintansa erittäin asiallisesti.

lamsah

En ole epäillytkään, ettei asiota osattaisi hoitaa asiallisesti. Toki ne tehdään jos käsketään, mutta asiassa vaan on periaate, jota minun on äärimmäisen vaikea niellä. Tuskin oli viimeinen kerta, kun näemme tällaisen tapauksen
T: Antti Kääriäinen

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - syyskuu 13, 2006, 23:18:22
Millainenkohan poru siitä olisi syntynyt, jos 1970-80-lukujen ihmiset olisi suoraan heitetty tänne meidän aikaamme.

Miten niin "jos olisi"? :)

//T

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - syyskuu 14, 2006, 00:42:32Miten niin "jos olisi"? :)

Miten niin "miten niin  'jos olisi'"?  ;)

Sitä tarkoitin, että aikamatka 70-luvulta suoraan 2000-luvulle olisi tuonut liian monia muutoksia kerrallaan, jotta ne olisi voinut sietää nousematta barrikadeille.

Sinä ja minäkin ollaan molemmat niitä 70- ja 80-lukujen ihmisiä, muistamme molemmat millaista silloin oli, mutta meillä on ollut 80-luvun loppu, 90-luku kokonaisuudessaan ja 2000-luvun alkupuolisko aikaa mukautua, heittää hyvästejä menneisyydelle ja totuttautua kaikkeen tähän uuteen askel askeleelta, ja jotenkinhan tässä porskutellaan, ja pitäisi porskuttaa vielä pitkään vastakin.

t. Mikko

Pekka7

Olin äskettäin Kreikassa ilmailun merkeissä, jossa juttelin paikallisen yleisilmailijan kanssa. Kuultuaan kuinka Suomessa toimitaan, hän sanoi että Suomihan on kuin lentäjien Amerikka. Toisin on Kreikassa:

* Lentokenttiä saa käyttää vain silloin kun paikalla on lennonjohto.

* Yö-VFR on kiellettyä, VFR-lentäminen loppuu siten puoli tuntia auringonlaskun jälkeen.
   (Eipä silti, harva yleisilmailijoille sopiva kenttä on auki juurikaan tuon jälkeen, joten lentää ei voisi kuitenkaan)

* Kaikilla kentillä, joille operoi Olympic Airways (vai onko nykyisin Airlines...), on myös ko. yhtiön handling-palvelu. Tätä on pakko käyttää, halusi tai ei. Maksut tästä johtuen esim. 1150 kg koneelle luokkaa 40 euroa laaki, paikasta ja politiikasta riippuen. Joissain harvoissa paikoissa päästävät ilmaiseksi pienet koneet (tämäkin tosin epävirallinen menettely).

* Valtaosa mantereen kentistä sotilaskenttiä, joita ei noin vain käytetä.

* Monelle kentälle, oli se sitten sotilas-, siviili- tai sekakenttä, tarvitaan jonkinlainen ennakkolupa tai vähintään ennakkoilmoitus saapumisesta, johtuen rajallisesta pysäköintitilasta tms.

* Ateenan kansainvälinen kenttä _erittäin_ kallis GA-koneille (satoja euroja per laaki). Vain yksi heko-tukikohta (Megara) tarjoaa rajatusti mahdollisuuksia Ateenan GA-koneille, tosin ko. paikan kiitotie on altis voimakkaalle sivutuulelle.

* Papereita täytetään, ja paljon. Handling-lappusen lisäksi joka paikassa täytetään myös genu, sekä saapuvan että lähtevän lennon osalta erikseen, oli kyseessä sitten kotimaan tai ulkomaan lento. Eikä tässäkään vielä kaikki, myös laskukierrosta varten pitää täyttää genu (näin oli ainakin Megaran kentällä).

* Lentosuunnitelma (FPL) täytetään myös aina, tosin itse koin sen ihan mukavaksi asiaksi, kun kuitenkin lennetään käytännössä joko vuoristossa tai merellä kaukana rannasta.

* Avgas maksaa 2.2€ litra, tosin niinhän se maksaa kohta Suomessakin. Onneksi on Diesel.

--

Yhtä kaikki, tähänastisista ilmailukokemuksista Kreikka oli minulle mahtavin, mutta laitoinpa vain muutaman kohdan ylös ikään kuin vertaukseksi siitä kuinka hyvin Suomessa moni asia on, olkoonkin että myös Suomesta löytyy paljon parantamisen varaa.

Jaska

Hyvin tuo ASEM-valvonta toimi.

Ei haitannut tippaakaan lentämistämme.
Lennolla pidimme ,upeasti käyttäytyvien rouvien/neistosten avulla, kaksipuolista radioyhteyttä alueeseen.

Oli siellä hienoja herrojakin äänessä. :thumbsup:

Oli mukava kuunnella kaunista asiallista nais-ääntä alueelta,
KIITOS HEILLE ammattilaisille.    :thumbsup:

Soon ohi taas ny. ;D
Tekis mieli kerjätä muutaman kuukauden uusinta noihin kauniisiin Nais-ääniin Tampereen alueesta.

Kerrohan Jouni kiitokset ja terveiset heille. Mieluinen tehtävä sulle.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 14, 2006, 21:22:38
Hyvin tuo ASEM-valvonta toimi.

Ei haitannut tippaakaan lentämistämme.
Lennolla pidimme ,upeasti käyttäytyvien rouvien/neistosten avulla, kaksipuolista radioyhteyttä alueeseen.

Oli siellä hienoja herrojakin äänessä. :thumbsup:

Oli mukava kuunnella kaunista asiallista nais-ääntä alueelta,
KIITOS HEILLE ammattilaisille.    :thumbsup:

Soon ohi taas ny. ;D
Tekis mieli kerjätä muutaman kuukauden uusinta noihin kauniisiin Nais-ääniin Tampereen alueesta.

Kerrohan Jouni kiitokset ja terveiset heille. Mieluinen tehtävä sulle.


Kiitos Jaska. Huomasin itsekin, että Alfakebekki oli liikenteessä plaanipakon aikaan.

Ja usko vain, ne ihastuttavat ovat vielä upeampia katsoa kuin kuunnella.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Antsu - syyskuu 15, 2006, 07:46:26
Niin ja aiheuttihan se Asem kokous senkin, että poliisit piirittivät ja pidättivät ja hakkasivat suuren määrän täysin syyttömiä ihmisiä, jopa naisia ja lapsia. Ja sekin on viranomaisten mielestä täysin hyväksyttävää ja oikein!!! En todellakaan voi käsittää, etä tämä maa on luisumassa poliisidiktatuuriin ja  lammasmainen kansamme vain kiittelee !!!! Toivottavasti joku rikas rahoittaa seuraavaan mielenosoitukseen mielenosoittajille samanlaiset varusteet kuin kytilläkin, niin olisi edes tasapuolisempi ottelu!!!

Lienee tuossa yo. viestissä anarkisti nyt kyllä eksynyt kokonaan väärälle foorumille ruikuttamaan. Tämän foorumin tulisi keskittyä ilmailuasioihin ja tuossa viestissä ei ollut kerrassaan mitään ilmailuun viittaavaa.

Risto Niemi

Arto

Vielä vähän tarkkailuista,

tuo kuvaus Kreikan ilmailusta oli kyllä aika karua luettavaa. Kyllä harrasteilmailu Suomessa on kuitenkin helppoa.

Tällä aihealueella on valiteltu lentosuunnitelman tekoa ja yhteydenpidon pakkoa tuon kokouksen aikana. Tälläkin asialla, kuten kaikilla, on kääntöpuolensa. Ei se plaanin tekeminen ja radioyhteys ihan pelkkää kiusaakaan ole.

Toinen ääripää lentämisessä on G-ilmatila, jossa voit lennellä aivan vapaasti. Ja sitähän Suomessa riittää. Voit todella mennä minne nenä näyttää.

Kotikentälläni EFSA:ssa saa AFIS-palvelua muutaman tunnin ajan päivässä, lyhyinä jaksoina vuorokoneen kulkuaikoina. Muun ajan voit mennä ja tulla vapaasti.

Usein on tosi mukavaa lähteä katselemaan tätä rikkonaista Saimaan järvimaisemaa auringonlaskun aikoihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että menet kentälle, availet hallin ovet ja valmistelet koneen. Rullailet ja lähdet lentelemään. Ketään ei näy koko kenttäalueella. Useimmiten huutelet liikenneilmoituksetkin tyhjään avaruuteen, kukaan ei vastaa. Aikanaan tulet laskuun, kone halliin ja ovet lukkoon. Pois kentältä, ja kotiin. Kukaan ei tiennyt lentelystäsi...pois lukien tietysti kaikki kaupunkilaiset ynnä muut jotka näkivät tai kuulivat koneen.

Mutta joskus tulee kyllä mieleen, että olisihan se hyvä jos joku vähän "perään katselisi". Plaani tulee useimmiten tehtyä kotona tyyliin "lähden lentelemään, tulen parin tunnin päästä takaisin". Tietty, voisihan sitä soittaa alueelle ja tehdä lentosuunnitelman puhelimella, mutta jotenkin sitä ei "ilkeä" soitella paikallislennon takia. On kai niillä Tampereen tytöillä siellä parempaakin tekemistä...

Mitenhän toiset ovat näitä asioita kokeneet?

Mietiskeli Arto

auranen

Lainaus käyttäjältä: Arto - syyskuu 15, 2006, 10:54:40
Tietty, voisihan sitä soittaa alueelle ja tehdä lentosuunnitelman puhelimella, mutta jotenkin sitä ei "ilkeä" soitella paikallislennon takia. On kai niillä Tampereen tytöillä siellä parempaakin tekemistä...

Ei...kyllä tuo JUURI on sitä heidän työtään ja sitä parasta tekemistä, mitä heillä on!
Veikkaan ja väitän, että ovat siellä ihan tyytyväisiä jokaisesta lentosuunnitelmasta, joka sinne esitetään...riippumatta lennon kestosta. He ovat siellä sitä varten ja taatusti mielellään ottavat suunnitelmasi vastaan.

t. tero

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: auranen - syyskuu 15, 2006, 13:02:31
Lainaus käyttäjältä: Arto - syyskuu 15, 2006, 10:54:40
Tietty, voisihan sitä soittaa alueelle ja tehdä lentosuunnitelman puhelimella, mutta jotenkin sitä ei "ilkeä" soitella paikallislennon takia. On kai niillä Tampereen tytöillä siellä parempaakin tekemistä...

Ei...kyllä tuo JUURI on sitä heidän työtään ja sitä parasta tekemistä, mitä heillä on!
Veikkaan ja väitän, että ovat siellä ihan tyytyväisiä jokaisesta lentosuunnitelmasta, joka sinne esitetään...riippumatta lennon kestosta. He ovat siellä sitä varten ja taatusti mielellään ottavat suunnitelmasi vastaan.

t. tero

Nimenomaan, kuten Tero sanoo, se kuuluu heidän työhönsä. Hommaa helpottaakseen voisi ottaa mukaan sellaisen tyhjän plaanikaavakkeen muovitaskuun laitettuna. Siitä sitten lukee lennon tiedot muistilappua apunaan käyttäen puhelimeen. Ja kun se on siellä muovitaskussa, kestää se useammankin vuoden käytön.

Ehdottomasti Arton kuvaama tilanne on yksi niistä, joihin kannattaa ottaa "halpa henkivakuutus" aluelennonjohdosta. Yksinäistä lentelijää ei välttämättä osaa kukaan kaivata, joten ei muuta kuin plaania tekemään. Mutta muista myös päättää se plaani kun kerran aktivoit sen.

Muuten, tuli vasta tohinan (ASEM) keskellä huomattua, että plaanipakon alueella oli plaanin tekeminen pakollista. Mutta missään ei sanottu mitään sen aktivoinnista - jollakulla oli ilmeisesti jäänyt ajatus puolitiehen, mutta näin se meillä duunissa tulkittiin. Ne, jotka kaikesta huolimatta aktivoitte plaaninne - saitte parasta mahdollista palvelua.

Jaska

Tuo plaanin teko oli Asemin aikana pieni haitta ja iso etu.
Saipahan jaksolla hyvää seuraa ja "isoveli/sisko" valvoi.  :thumbsup:


Jani Hintikka

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 15, 2006, 18:41:28
Tuo plaanin teko oli Asemin aikana pieni haitta ja iso etu.

Ihan totta Jaska! Ja se pelottava radioliikennekin valvotussa ilmatilassa on täällä Suomessa vielä aika vähäistä kaiken kaikkiaan yleisilmailijan kannalta.

Liisa

Lainaus käyttäjältä: Jani Hintikka - syyskuu 15, 2006, 18:58:33
Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 15, 2006, 18:41:28
Tuo plaanin teko oli Asemin aikana pieni haitta ja iso etu.

Ihan totta Jaska! Ja se pelottava radioliikennekin valvotussa ilmatilassa on täällä Suomessa vielä aika vähäistä kaiken kaikkiaan yleisilmailijan kannalta.

Toisaalla ollaan perin pahoillaan ilmaluharrastuksen nousevista kustannuksista.

Verot valtion maksettaviksi!

Jaska

Jos Valtio maksaa, sitä sanotaan avustukseksi.

Lentäminen on kivaa ja eläminen kallista.
Laskut tulee vasta maassa. :wacko:

Ihanaaaaaaa,,,,,,,,,,,Dna  ;D

lamsah

Hyvä hyvä... tämä olikin tarkoitukseni-> saada ihmiset pohtimaan asioita. En suinkaan ole mikään anarkisti, vaan mietin asiasta ääripään, tuon sen julki, ja kuuntelen reaktiot. Nyt on saatu selvästi herätettyä keskustelua, mikä on mielestäni hyvä.

Sitten, jos anarkistin määritelmiin kuuluu: tuo mielipiteesi julki, kuuntele, pohdi... Olen anarkisti, mutta toisaalta en vaan voi ymmärtää miksi ihmeessä kaikki niellään, eikä kukaan uskalla sanoa mitään! Outoa....tosin ihminenhän on tunnetusti laumaeläin

Ei se plaanin teko mikään ongelma olekkaan, vaan se PERIAATE.

asia voi puolestani jäädä tähän (olisi voinut jäädä jo aikapäiviä sitten, ja onhan tuo kokouskin jo mennyt), mutta saa nähdä, kyllä joku tätäkin varmaan vielä kommentoi... ;D
T: Antti Kääriäinen

Jaska

Plaanin teon PERIAATE on saada pelastuspalvelua ja samalla pyytää ilmailuviranomaiselta lupa lennon suoritukseen.

Tämä pätee myös ASEM:in jälkeenkin. :thumbsup:

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: lamsah - syyskuu 16, 2006, 00:53:25
Hyvä hyvä... tämä olikin tarkoitukseni-> saada ihmiset pohtimaan asioita. En suinkaan ole mikään anarkisti, vaan mietin asiasta ääripään, tuon sen julki, ja kuuntelen reaktiot. Nyt on saatu selvästi herätettyä keskustelua, mikä on mielestäni hyvä.

Sitten, jos anarkistin määritelmiin kuuluu: tuo mielipiteesi julki, kuuntele, pohdi... Olen anarkisti, mutta toisaalta en vaan voi ymmärtää miksi ihmeessä kaikki niellään, eikä kukaan uskalla sanoa mitään! Outoa....tosin ihminenhän on tunnetusti laumaeläin

Ei se plaanin teko mikään ongelma olekkaan, vaan se PERIAATE.

asia voi puolestani jäädä tähän (olisi voinut jäädä jo aikapäiviä sitten, ja onhan tuo kokouskin jo mennyt), mutta saa nähdä, kyllä joku tätäkin varmaan vielä kommentoi... ;D

Moi Antti

Ehkä tuon anarkismin ja sitä kautta anarkistin voi käsittää monella tavalla. Ohessa kuitenkin eräs lähteestä lainaamani määritelmä anarkismille, joka lienee lähempänä yleistä käsitystä anarkismista kuin sinun esittämäsi.
lainaus alkaa
"Anarkismi on taloudellisista, yhteiskunnallisista ja sosiaalisista valtahierarkioista vapaata yhteiskuntaa, anarkiaa, tavoitteleva poliittinen ideologia. Sana "anarkismi" tulee kreikankielisestä sanasta arkhos, joka tarkoittaa 'esivaltaa', sekä termin perusmerkityksen kieltävästä "an"-etuliitteestä. Anarkismi on 1800-luvulta lähtien ollut vapautta ja tasavertaisuutta korostava sosialistinen työväen aate, mutta myöhemmin on syntynyt myös muita, ideologialtaan merkittävästi anarkismin perinteestä poikkeavia ajattelusuuntia, jotka liittävät itsensä anarkismiin. Anarkismi on toisin sanoen aate joka ei hyväksy minkäänlaisia auktoriteettejä. Kaikki valta poliittisessa, taloudellisessa, sotilaallisessa ja uskonnollisessa muodossa pitäisi poistaa. Vasta tämän jälkeen voidaan saavuttaa täydellinen vapaus, jota ei rajoita mikään muu kuin vapaus valita."
lainaus päättyy

Risto Niemi

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 16, 2006, 10:01:41

Mun ainoa --ismi on , että haluan elää turvallisessa Suomessa ja annan Poliisille täydet valtuudet.
Minä taas en antaisi poliisille täysiä valtuuksia(diktatuuri), vain poliisin valtuudet.. ;)

Liisa

Jaska, kuka suojelee meitä hitailta ihmisiltä?

Jaska

#28
Lainaus käyttäjältä: Liisa - syyskuu 16, 2006, 19:52:44
Jaska, kuka suojelee meitä hitailta ihmisiltä?

Aika on suojanamme,  :thumbsup: Nyrkit Liisa, liwessä nyrkit.
Netissä ei kukaan suojele.


Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 16, 2006, 12:00:33

Laita sitten poliisille ilmoitus, että haluat vain rajoitettua suojelua  ;D

Älä sitten ihmettele, jos saat puukon selkääs joltain huumehörhöltä, että poliisisi auttaa sinua vain rajoitetusti. ;D
Täällä maalla sitä rajoitettua suojelua on saatu jo iät-ajat ;D

Jos saan puukon selkään en kaipaa poliisia vaan ambulanssia..

Jari Kaija

Krhm. Saanko esittä toiveen? Saanhan?

Ei tehdä tästä paikasta toista "FlightForumia", jossa puhutaan enimmäkseen
aivan muusta kuin ilmailuun liittyvistä asioista, kuten formuloista, windows
vistasta jne. Helvatanmoinen homma aina etsiä sieltä mainioita Esan
anekdootteja lennonjohdosta. Ja onkin ainoa syy, miksi siellä itse käyn.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - syyskuu 17, 2006, 15:21:46
Ei tehdä tästä paikasta toista "FlightForumia", jossa puhutaan enimmäkseen
aivan muusta kuin ilmailuun liittyvistä asioista, kuten formuloista, windows
vistasta jne. Helvatanmoinen homma aina etsiä sieltä mainioita Esan
anekdootteja lennonjohdosta. Ja onkin ainoa syy, miksi siellä itse käyn.

Se "yleinen keskustelu" -alue on siellä flightforumissakin just sitä varten että ne vormulajutut pysyvät siellä. Olet selvästi eksynyt nyt väärään lokeroon siellä :) "Yleinen ilmailukeskustelu" on se oikea looshi :)

Ihan hyvää asiaa sielläkin on, tosin aika vähän experimental-juttua minkä takia nämä kaksi täydentävätkin toisiaan hyvin.

Flightforumin ehkä paras puoli on että se yhdistää simulaattoriharrastajia ja "oikeita" ilmailijoita, siinä on harrasteilmailun tulevaisuus.

//T



Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Tuomas_Kuosmanen - syyskuu 17, 2006, 16:31:35

Olet selvästi eksynyt nyt väärään lokeroon siellä :) "Yleinen ilmailukeskustelu" on se oikea looshi :)


Jep. Näinpä oli. Korjasin favorites linkkini. Silti on sekava paikka. Ei ole "lajiteltu" ilmailualueen asioita oikein mitenkään.
Yhtä sekaista kuin Asem-kokouksen mielenilmaisijoiden putkaanvienti  ;) Sainpas aasinsillan kautta kierrettyä
takaisin otsikon aiheeseen  ;D

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - syyskuu 17, 2006, 17:17:12
Jep. Näinpä oli. Korjasin favorites linkkini. Silti on sekava paikka. Ei ole "lajiteltu" ilmailualueen asioita oikein mitenkään.

Niin no, nehän ropisee omiin ketjuihinsa kuitenkin - ei varmaankaan ole ollut sitten tarvetta vielä omille alikategorioilleen. Niitähän toki tehdään jos on tarve, kuten nyt ilmailuvalokuvat ja itse kuvaaminen jaettiin omiinsa jne.

//T

Jaska

Asem, Asem, oli aiheenamme  ::)

lamsah

No nythän on hyvä, että tiedämme mitä tuo anarkismi sitten on. Jokainen voi sitten vetää johtopäätöksensä mitä olen (Tosin virkani puolesta edustan ns. esivaltaa/julkishallinon/puolustuksen jotain haaraa).

Sitten asiaan, ettei eksytä raiteilta liikaa. Eli periaate mistä puhuin alun perin, oli: On syvältä, että ilmailua ruvetaan rajoittamaan esim näin laajalti, kuin mitä nyt tehtiin. (esim huono radion omaavat/radiottomat pursikoneet pysyvät tämmöisellä hetkellä maassa). On toki perusteltua, että ilmatilaa valvotaan, mutta alue oli mielestäni kohtalaisen suuri.

Sitten siihen plaanin tekemiseen. En sano, etteikö tuo olisi se PERIAATE, että saa sitä pelastuspalvelua ja saa luvan lähteä ilmaan. -> tämähän nyt on ihan eri asia kuin, että kritision sitä, että valvottua ilmatilaa onkin yhtä äkkiä paljon enemmän kuin mitä oli eilen kun menin nukkumaan. Okei, voin tehdä sen plaanin ja lähteä edelleen lentelemään, mutta asia kismittää.

Lopunpelin voitte sanoa ja perustella asioita ihan niin paljon kuin haluatte, mutta asia on mieletäni syvältä ja sillä hyvä

Tarvii näissäkin asiossa kuitenkin muistaa, että asiat tappelee, ei ihmiset. Jos käy niin, että ihmiset tappelee, ollaan jo ihan väärillä raiteilla :)
T: Antti Kääriäinen

Jari Lanteri

Lainaus käyttäjältä: lamsah - syyskuu 17, 2006, 22:26:39
Sitten siihen plaanin tekemiseen. En sano, etteikö tuo olisi se PERIAATE, että saa sitä pelastuspalvelua ja saa luvan lähteä ilmaan. -> tämähän nyt on ihan eri asia kuin, että kritision sitä, että valvottua ilmatilaa onkin yhtä äkkiä paljon enemmän kuin mitä oli eilen kun menin nukkumaan. Okei, voin tehdä sen plaanin ja lähteä edelleen lentelemään, mutta asia kismittää.

Niin, valvottua ilmatilaahan ei ASEMin aikana ollut yhtään enempää kuin silloin ennen nukkumaan menoa. Mitä nyt Malmi oli tavallisesta poikkeavasti auki H24.

auranen

Lainaus käyttäjältä: Jari Lanteri - syyskuu 18, 2006, 09:36:14
Niin, valvottua ilmatilaahan ei ASEMin aikana ollut yhtään enempää kuin silloin ennen nukkumaan menoa. Mitä nyt Malmi oli tavallisesta poikkeavasti auki H24.

Näinhän se oli....yhtälailla ASEM:in aikana se oli valvomatonta, ainoana erona, että plaani vaadittiin ja radioyhteys tuli muodostaa. Kumpikaan ei ole suuri murhe, päinvastoin.

Sitäpaitsi, mikä ihmeen mörkö se valvottu ilmatila muka on?

Tällä kirjoituksella en pyri kritisoimaan alkuperäisen kirjoittajan kismitystä...hänellä on siihen mielipiteeseensä oikeus. Minua nuo määräykset eivät kismittäneet yhtään, mikään ei ollut silloin yhtään sen vaikeampaa kuin muulloinkaan. Lentämään pääsi aina kun halusi.  :thumbsup:

t. tero

temeli


Jos lentelee radiottomalla koneella ja vaaditaan kaksipuolinen radioyhteys ,niin minun mielestäni se on aikamoinen murhe. Sehän nyt on päivänselvää ettei se Malmilta aina toimiville tuota murhetta.Mutta elämää on kehäkolmosen toisellakin puolella,ja jopa lentotoimintaa vaikkei heti uskoiskaan.

Jaska

Kyll kannattais ostaa ratio  :thumbsup:

Kansa kattelee jo ,kuulemma, ihan värillisiä kuvia näköradioista kotonaan.   :o

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 18, 2006, 17:40:39
Kyll kannattais ostaa ratio  :thumbsup:

Kansa kattelee jo ,kuulemma, ihan värillisiä kuvia näköradioista kotonaan.   :o

Hyvä Jaska

Tuo oli jo tosi hyvä, melkein veit hampaat suustani.

Sympatiani ovat toki heikkojen puolella ja teen luottamustoimissani kaikkeni, jotta ilmailijoiden kustannustaso saataisi pysymään kohtuullisena.

Kuitenkin on tullut mieleeni, että onko ilmailijoissa todella niin niin säälittäviä tapauksia, ettei suunnilleen nakkikioskilla käyntiinkään ole varaa. Sen verran halpoja aivan käypäiset ilmailu VHF-radiopuhelimet kuitenkin tänä päivänä jo ovat yleiseen elin- ja tulotasoon suhteutettuna, että minun on hieman vaikea ymmärtää, että käypäsen radion hankinta voisi olla ongelma.

Kyllä useimmilla on mm. kaikenlaista viihde-elektronikkaa paljon suuremman summan edestä. Enemmän lienee kysymys vain arvojen asettamisesta tärkeysjärjestykseen.

Ei käypästä radiota tarvita edes kuin yksi käytettävää konetta kohden, ei jokaisella käyttäjällä ei tarvitse olla edes omaa radiota.

Risto Niemi

auranen

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - syyskuu 18, 2006, 23:13:43
Lainaus käyttäjältä: Jaska - syyskuu 18, 2006, 17:40:39
Kyll kannattais ostaa ratio  :thumbsup:

Kansa kattelee jo ,kuulemma, ihan värillisiä kuvia näköradioista kotonaan.   :o

Hyvä Jaska

Tuo oli jo tosi hyvä, melkein veit hampaat suustani.

Sympatiani ovat toki heikkojen puolella ja teen luottamustoimissani kaikkeni, jotta ilmailijoiden kustannustaso saataisi pysymään kohtuullisena.

Kuitenkin on tullut mieleeni, että onko ilmailijoissa todella niin niin säälittäviä tapauksia, ettei suunnilleen nakkikioskilla käyntiinkään ole varaa. Sen verran halpoja aivan käypäiset ilmailu VHF-radiopuhelimet kuitenkin tänä päivänä jo ovat yleiseen elin- ja tulotasoon suhteutettuna, että minun on hieman vaikea ymmärtää, että käypäsen radion hankinta voisi olla ongelma.

Kyllä useimmilla on mm. kaikenlaista viihde-elektronikkaa paljon suuremman summan edestä. Enemmän lienee kysymys vain arvojen asettamisesta tärkeysjärjestykseen.

Ei käypästä radiota tarvita edes kuin yksi käytettävää konetta kohden, ei jokaisella käyttäjällä ei tarvitse olla edes omaa radiota.

Risto Niemi

Olen kyllä Riston kanssa samaa mieltä.

Koska radio ei kuitenkaan ole pakollinen varuste, on ymmärrettävää toki että joku ilman sellaistakin saattaa lentää....sen sijaan, jos sitä radiota kumminkaan ei ole hankkinut syystä tai toisesta, tuskin silloin lentää kovin usein...ainakaan joka viikko. Eli pointti: radiottomalle silloin tällöin lentävälle koneelle tai pilotille ASEM:in kaltaiset lisämääräykset, jotka olivat vain yhden viikon voimassa, tuskin aiheuttavat paljonkaan päänvaivaa. Sitten ei vaan kyseisellä viikolla lennetä tai sitten lainataan käsiradio jostain lennon ajaksi.

Uskokaa tai älkää (viitaten yllä yhteen vastauksista) ajattelen asiaa paljoltikin myös "kehä III:n ulkopuolisesti"...oma aikaisempi mielipiteeni ei siis liittynyt mitenkään juuri Malmiiin. Kuten Ristollakin, minullakin on velvollisuus ajatella asiaa koko maan ja kaikkien ilmailijoiden kannalta, luottamustoimieni johdosta.

Tosin: sinänsähän tämä keskustelu on ollut ihan antoisaa ja asiallista. On ollut vain kahta erilaista mielipidettä kyseisestä asiasta ja siinä kaikki. Hyvin mukavassa hengessä ja sen ihmeemmin asiaa paisuttelematta tässä ovat kaikki keskustelleet. Kiitokset siitä!

t. tero

Liisa

Lisää veroja, lisää valvontaa, lisää määräyksiä, isommat kenttämaksut.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Liisa - syyskuu 19, 2006, 08:39:27
Lisää veroja, lisää valvontaa, lisää määräyksiä, isommat kenttämaksut.

Toive vai toteaminen ?

auranen

Lainaus käyttäjältä: Liisa - syyskuu 19, 2006, 08:39:27
Lisää veroja, lisää valvontaa, lisää määräyksiä, isommat kenttämaksut.

Nyt en ymmärrä?
Oliko tämä nyt esitetty toive, arvio tulevasta, toteamus vai kommentti ASEM:iin?

Veroja ei ilmailussa ASEM:in takia kerätty erikseen, valvottiin vain hieman tarkemmin lentosuunnitelmien avulla, määräyksetkin olivat vain väliaikaisia ja ovat jo poistuneet...ja kenttämaksuihin ASEM ei vaikuttanut.

t. tero

EDIT: Heh, MH ehti samoille asioille paria sekuntia ennen... :-)

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 15, 2006, 15:33:12


Muuten, tuli vasta tohinan (ASEM) keskellä huomattua, että plaanipakon alueella oli plaanin tekeminen pakollista. Mutta missään ei sanottu mitään sen aktivoinnista - jollakulla oli ilmeisesti jäänyt ajatus puolitiehen, mutta näin se meillä duunissa tulkittiin. Ne, jotka kaikesta huolimatta aktivoitte plaaninne - saitte parasta mahdollista palvelua.
Eli suomeksi sitäkö radiopakkoa ei Asemin aikaan ollutkaan? Riitti että teki plaanin vaikkei aktivoinutkaan sitä?

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - syyskuu 19, 2006, 20:54:00
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 15, 2006, 15:33:12


Muuten, tuli vasta tohinan (ASEM) keskellä huomattua, että plaanipakon alueella oli plaanin tekeminen pakollista. Mutta missään ei sanottu mitään sen aktivoinnista - jollakulla oli ilmeisesti jäänyt ajatus puolitiehen, mutta näin se meillä duunissa tulkittiin. Ne, jotka kaikesta huolimatta aktivoitte plaaninne - saitte parasta mahdollista palvelua.
Eli suomeksi sitäkö radiopakkoa ei Asemin aikaan ollutkaan? Riitti että teki plaanin vaikkei aktivoinutkaan sitä?

Kyllä se radiopakko oli. Ja plaanipakko sitä isommalla alueella. Mutta duunissa kaveri, joka tekee asiasta sisäistä ohjeistusta huomautti, että missään plaanipakon alueella ei vaadittu aktivointia. Sattunut pieni lipsahdus...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod