3-sylinterinen tähtimoottori

Aloittaja Jouni Laukkanen, syyskuu 04, 2006, 12:01:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Tässä eräs ilmailijatuttu kyseli, olisko missään olemassa noin 40-hevosvoimaista 3-sylinteristä tähtimoottoria. Suunnitelmissa on rakentaa kone, joka ulkonäkö vaatisi tällaisen moottorin.

Tähän kaivataan sittenihan oikeaa olemassaolevaa moottoria, eikä muistitietoa 20/30-luvulta, sillä arvaan että joku keksii sellaista ehdottaa. ;D

Ehdotuksia otetaan vastaan.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 04, 2006, 12:01:57

Tähän kaivataan sittenihan oikeaa olemassaolevaa moottoria,
eikä muistitietoa 20/30-luvulta, sillä arvaan että joku keksii sellaista ehdottaa. ;D


Vaan tätäpä et arvannut  :D

Tuolla vaasan paikkeilla asuva kaverini on teetättänyt käsittääkseni jo
mitä erilaisempia moottorilohkoja CNC työstönä käyttäen muutoin
valmiita palikoita erilaisista tehdasvalmisteisista moottoreista.

Ellen aivan väärin kuullut, niin viimeisellä vierailullaan höpisi jotain
tähtimotin lohkon koneistamisesta. Ellei ollut sitten perinteinen
boxerin lohko. Tuo sälli rakentelee "hieman isompia" pienoismalleja  ;D

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 04, 2006, 12:01:57
Tässä eräs ilmailijatuttu kyseli, olisko missään olemassa noin 40-hevosvoimaista 3-sylinteristä tähtimoottoria. Suunnitelmissa on rakentaa kone, joka ulkonäkö vaatisi tällaisen moottorin.

Mitä, onko joku aikeissa ryhtyä rakentamaan Viriä?

Laittamalla Googleen hakusanoiksi Szekely SR-3 olen löytänyt joskus jopa kuvan tuollaisesta myllystä, on ollut sellainen jossakin myytävänä. Tämänhetkisestä tilanteesta ei mitään haisua.


Tuomas Kuosmanen

Ohoh, googlesta löytyi sen verta mielenkiintoinen linkki että joku moottorifriikki varmaan täälläkin tykkää:

http://www.enginehistory.org/MuseumGalleries.htm

//T

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - syyskuu 04, 2006, 22:34:29
Mitä, onko joku aikeissa ryhtyä rakentamaan Viriä?

Tuohon en sano mitään. Mutta jos sellainen moottori löytyisi, tämä herra taatusti pystyisi rakentamaan keltaisen parasol-siipisen koneen. Ja rakentaisikin.

olliputtonen

Löytyisiköhän siihen Viriin valvojaa mistään?! :blink:

Moottoriksi voisi minusta laittaa esim Vernerin joka 2-sylinterisenä olisi aikatavalla autentisen näköinen eli tuon näköinen olisi voinut olla jo 1930-luvulla.

Vai mitä arvelette jos yksi pytty puuttuu, meneekö hankkeelta pohja pois?

http://www.vernermotor.com/index.asp?sec=3

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: olliputtonen - syyskuu 05, 2006, 17:13:31

http://www.vernermotor.com/index.asp?sec=3


Olipas kivan oloinen motti. 84 heppaa 133MK:sta pihalle kaksipyttyisenä. n 8500 euroa
oli jossain sivulla annettu lähtöhinnaksi. Ei tietoa oliko alvi mukana. Tuossa ainakin
itselleni erittäin pätevä vaihtokone tuon rotaxin sanottua virallisen tuntikiintiönsä irti ja
vielä lopulta viimeisenkin henkäyksen experimentointuna hönkäistyään.

Markku Hiedanpää

Näitä on ollut parissa koneessa suomessakin, taitaa olla jo molemmissa Rotax 912 asennukset.

Jouni Laukkanen

Tälläisen löysin itse: http://www.ultralightnews.com/mzengines/konig_sc430.htm mutta se teholtaan liian pieni. Kuulin myös italialaisista tähtimoottoreista, joissa tehoja olisi 80+ hevosvoimaa.

Mutta Olli, kyllä meille yleisölle se Wernerkin kelpaa, vaikka Rauno ei välttämättä usko sitä. Pääasia on, että sen joku rakentaisi.

Tällaisen löysin, mutta taitaa olla menneen talven lumia: http://www.tekartz.com/portfolio/apache/invest.htm

Jouni Laukkanen



Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 07, 2006, 11:13:25
Näitä on ollut parissa koneessa suomessakin, taitaa olla jo molemmissa Rotax 912 asennukset.

Eli verneri ei sitten toiminutkaan?

Mikko Suokas

No nytpä näyttää Verneriltäkin löytyvän tähtimoottoreita 3-, 5- ja 7-sylinterisinä, alennusvaihteella ja ilman:

http://www.flydiver.com/HTML/RadialSpecs.htm

Mikko Suokas

No vihdoinkin löytyi YouTubesta Szekelyn kolmipyttyisen käyntiääntä!

Nauttikaa:
[yt=425,350]http://www.youtube.com/watch?v=IyQnaAz8Sc8[/yt]

t. Mikko

Rauno



http://www.ultralightnews.com/mzengines/konig_sc430.htm


Kannattaa kuitenkin harkita josko sittenkin käyttäisi bokseri- tai rivimoottoria koska ne ovat koetumpia.  Kun kävin taannoin ultrakevytkurssia, meillä oli käytössä Sheibe-ultra jossa oli tällainen tähtimoottori.  Piti korjata usein, ja kerran ilmassa alkoi kuulua latinalaisia rytmejä moottorista, sitten kuului tuulilasista epätahtisia napsahduksia jonka jälkeen tuulilasi mustui öljystä kokonaan. 
Onneksi kone oli avokone.. pää kauas vasemmalle  tuulilasin ulkopuolelle, ja tällääminen maastoon onnistui.

Tähtimoottoreita on kehuttu, ja hyviä ne ovatkin kunhan ne on ensin saatu käyntiin.  Ainakin suuremmilla tähtimoottoreilla alapannut uivat kun yläpannut ovat kuivat.  Käynnistä siitä sitten moottori.  Mutta kun tähtimotti käy, sen mukaan voi tahdistaa kellon.  Ainakin venäläiset, miehekkäät tähtimoottorit ovat vaativia käynnistää, muttä käyvät hyvin täsmällisesti.  Antonov-kakkosen päivän ensikäynnistys on kokemus:
-Ensin tehdään kolmen-neljän jätkän rinki joka juoksee ympyrää potkurin edessä.  Kukin vuorollaan työntää ohi juostessaan potkurinlavasta yhden puristuksen yli.  40 lapaa!  Sylintereistä valuu öljyä puolisen litraa hyvää polkupyöränketjuöljyä.  Kelpaisi se vakavampaankin käyttöön, koska tuhannen hevosvoiman moottorin juoppouden lisäksi se tuhlaa myös öljyä. 
Sitten vaan koneeseen.  Inertiapyörästö käyntiin (jos akku on tyhjä, käynnistyy se veivilläkin).  Penkin alla on pumpun vipu josta polttoaineen paine kohdalleen.  Kontakti päälle, ja "Iiääh-iääh-phyp.... phyp... höm... flp..flp... höm..."  liki minuutti siinä menee moottorin sylkiessä, äläkä pelästy kojetaulun välistä tuprahtelevaa savukiehkuraa, se näet kuuluu asiaan.  Äläkä pumppua liikaa vaan pumppua sopivasti.  Oikea käsi pumpun kammessa, ja vasemmalla puolentoista millin nykytystä kaasuvivusta.  Tietysti alapannut uivat, mutta yläpannutkin tarvitsevat jotain.       Kun sytytykset yleistyvät, sitten moottori (ja koko kone) hukkuu mustaan savupilveen.   Mutta pian moottori käy kuin kello eikä savuakaan enää näy missään. 


Länsimaissa tähtimoottoreista on aika tarkkaan luovuttu... tämä König-3 lienee ainoa jota pitäisi saada.  Moottorin teho on nirkosenpuoleinen (parikymmentä hevosvoimaa), mutta kyllä sillä nousi kaksi kaveria taivaalle kivasti.  Se moottori käynnistyikin hienosti virta-avaimella.   


Riku.I


http://en.jincheng.com/newsview.asp?parentid=88&lp=4&idnum=254&ltt=88&count=4

Star Type Piston Engine with Super Charg




     The star type piston engine with super charger is developed by JCV Motor s.r.o (JCV). The flight altitude of this type engine can reach above 6000m (with super charger). This type engine adopts the Electronic Fuel Injection (EFI) with the advantage of big torque, controlled fuel supply, low fuel consumption, without reduction gear, light weight, low price and selective charger etc. This type engine can be used to individual-dual seat light craft, rotaplane, double cabin wheeled type powered paraglider, two person rest type helicopter, agricultural medicines spraying plane, hover marine and ventilator (metro station, tunnel and sewer etc.).

Main Performance:
Type of Structure:     Star Type,Three Cylinder, Four Stroke
Power:68Hp@ 2850rpm
Cooling: Air Cooling

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod