Rakennusluvan hakeminen

Aloittaja Jouni Laukkanen, syyskuu 01, 2006, 19:27:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Terve kaikki!

Sain tänään viestiä Ilmailuhallinnosta, jossa pyydettiin välittämään tietoa uudesta rakennusluvan hakulomakkeesta LU3520 sekä erityisesti siihen olleellisesti liittyvästä uudesta lomakkeesta Ilma-aluksen teknilliset tiedot LU3522.

Itse hakulomakkeesta puuttuu yllättävän usein 3-tahokuva, josta kävisi ilmi millaista vitkutinta varten lupoaa haetaan. Samoin muutostyöhakemuksista puuttuu edelleen esisuunnittelutyö. Pelkkä selostus siitä, että aiotaan heittää diesel nokalle kun sen on niin hyvä ei käy, vaan kyllä siinä pitää olla laskelmat koneen massakeskiön muuttumisesta, rakenteellisesta lujuudesta ja alustava suunnitelma moottoripukista.

Toimikunnalta on oman työn ohessa jäänyt huomaamatta, että edellä mainittu uusi lomake kuuluu hakemukseen ja sen tehtävänä on pistää rakennusluvan hakija miettimään millaisia tietoja koneen rakentajan täytyy itselleen selvittää ennenkuin projekti on valmis. Vaikka lomakeeseen täytetäänkin kaikki kysytyt tiedot, muutetaan lomakkeen tiedot koneen valmistuttua vastaamaan todellisuutta. Toimikunta ei ole siksi osannut penätä hakijoilta lisätietoja. Pahoittelen tätä, mutta uusia asioita täytyy aina opetella.

Ettei asia olisi liian helppo, löytyy ao. lomake LU3522 vain Ilmailuhallinnon lomakesivun kautta eli täältä: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/asiakaslomakkeet/air_ilma-alukset.html Yläreunasta valitaan "Asiakaslomakkeet" ja sen vierestä "Ilma-alukset". Molemmet tarvittavat lomakkeet löytyvät sitten AIR M5:n kohdalta.

Oheisena vielä lomake tutkiskelua varten. Kysymyksiä varmaan herää?




Aki Suokas

Ja ohessa hakulomake tutkiskeluun.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

masal

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 01, 2006, 19:27:47
Terve kaikki!

Sain tänään viestiä Ilmailuhallinnosta, jossa pyydettiin välittämään tietoa uudesta rakennusluvan hakulomakkeesta LU3520 sekä erityisesti siihen olleellisesti liittyvästä uudesta lomakkeesta Ilma-aluksen teknilliset tiedot LU3522.

Itse hakulomakkeesta puuttuu yllättävän usein 3-tahokuva, josta kävisi ilmi millaista vitkutinta varten lupoaa haetaan. Samoin muutostyöhakemuksista puuttuu edelleen esisuunnittelutyö. Pelkkä selostus siitä, että aiotaan heittää diesel nokalle kun sen on niin hyvä ei käy, vaan kyllä siinä pitää olla laskelmat koneen massakeskiön muuttumisesta, rakenteellisesta lujuudesta ja alustava suunnitelma moottoripukista.

Toimikunnalta on oman työn ohessa jäänyt huomaamatta, että edellä mainittu uusi lomake kuuluu hakemukseen ja sen tehtävänä on pistää rakennusluvan hakija miettimään millaisia tietoja koneen rakentajan täytyy itselleen selvittää ennenkuin projekti on valmis. Vaikka lomakeeseen täytetäänkin kaikki kysytyt tiedot, muutetaan lomakkeen tiedot koneen valmistuttua vastaamaan todellisuutta. Toimikunta ei ole siksi osannut penätä hakijoilta lisätietoja. Pahoittelen tätä, mutta uusia asioita täytyy aina opetella.

Ettei asia olisi liian helppo, löytyy ao. lomake LU3522 vain Ilmailuhallinnon lomakesivun kautta eli täältä: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/asiakaslomakkeet/air_ilma-alukset.html Yläreunasta valitaan "Asiakaslomakkeet" ja sen vierestä "Ilma-alukset". Molemmet tarvittavat lomakkeet löytyvät sitten AIR M5:n kohdalta.

Oheisena vielä lomake tutkiskelua varten. Kysymyksiä varmaan herää?

,
Herää joo... Itsellänikään ei tästä ollut mitään hajua. Lisäksi tuo on mielestäni aivan kohtuuton paperi hakuvaiheessa. Noista asioista ei ole hakuvaiheessa tiedossa puoliakaan. Lisäksi suuri osa noista muuttuu rakennustyön aikana. En ymmärrä miksi tällaista paperia tarvitaan luvan hakuvaiheessa, se vain lisää kaikkien paperinpyörittäjien hommia, mutta ei vastaa tarkoitustaan luvan myöntövaiheessa koska valmistuva kone sitten aikanaan on kuitenkin erilainen varustuksen painojen yms osalta. Ymmärrän tämän paperin tarkoituksen kenties siinä vaiheessa kun katsastusta ollaan tilaamassa ja varustuksesta pitää tehdä jotain luetteloa, mutta silloinkin nämä tiedot ovat punnitustodistuksessa. Osana rakennuskertomusta tehdään tällaistakin paperia, kenties tässä on hyvä pohja sille. Mutta siis mielestäni luvan hakuvaiheessa tähän lappuun ei voi muuta laittaa kuin perusmitat, kaikki muu on tyhjänpäiväistä arvailua mikä ei mitenkään vaikuta luvanhakuun/saantiin. Nämä tiedot kuuluvat rakennusselostukseen ja varusteluetteloon sekä ohjekirjaan, eivät rakennuslupahakemukseen.
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: masal - syyskuu 02, 2006, 11:37:40
Herää joo... Itsellänikään ei tästä ollut mitään hajua. Lisäksi tuo on mielestäni aivan kohtuuton paperi hakuvaiheessa. Noista asioista ei ole hakuvaiheessa tiedossa puoliakaan.

Pieni muistutus, tästä tekniset tiedot lomakkeesta on keskustelut jo muutaman vuoden, lomake on toimitettu EUT:lle jo aikoja sitten, eikä siihen ole tullut kannanottoa, joten pistimme sen nettiin viimeisimmässä versiossaan.

Kysymys, mitenkä EUT voisi antaa lausunnon sellaisesta rakentamisen kohteesta minkä teknisiä tietoja rakennusluvan hakija ei edes hakiessaan tiedä ? Eli voitko hakea kaupungilta rakennuslupaa autotallille ja rakentaakin sitten omakotitalon ?

Jos rakentaja ei aloittaessaan edes tiedä mitä hän rakentaa ei rakennusluvan puoltamiselle ja myöntämiselle ole perusteita. On sitten toinen asia että annetaan tekninen kuvaus siinä laajuudessa (51%:kin riittää ;-)) kun se on tiedossa ja täydennetään sitä sitten rakentamistyön edetessä.

Hakekaa sitä rakennuslupaa vasta sitten kun rakennustyön kohde on selvillä, piirustukset ja rakennusohjeet ovat kädessä, niistä saa riittävät tiedot "tekniset tiedot" lomakkeeseen".

Älkää hakeko lupaa heti kun saatte kipinän myyvistä www-sivuista, koska niissäkin on "moni kakku päätä kaunis, mutta silkkoa sisältä". Tutkikaa työn kohde ja hankkikaa piirrustukset ja työohjeet ja miettikää yhdessä rakennustyön valvojaehdokkaan kanssa onko tämä laite juuri se lentokone jonka haluan rakentaa ja onko se sellainen jonka pystyn rakentamaan. Jos vastaukset ovat "kyllä" niin silloin osaatte myös täyttää ao. kaavakkeen ja rakennuslupaa kannattaa hakea.

pimattil

Pakko olla kyllä Markun kanssa samoilla linjoilla. Mitä ihmettä tällä paperilla tekee lupaa hakiessa? En ymmärrä miksi rakentamisen alussa pitäisi yhtään tietää mitä aikoo tehdä, katsotaan sitä sitten kun sillä olisi tarkoitus oikeasti lentää. Tässä vain yritetään parhaalla mahdollisella tavalla tapaa kipinä jo ennen kuin se on liekeissään.  >:(
- Pirkka -

masal

Lainaus käyttäjältä: pimattil - syyskuu 03, 2006, 21:10:32
Pakko olla kyllä Markun kanssa samoilla linjoilla.

Heh, kumman Markun...

Jospa se lupa onkin sitten järkevämpää hakea vasta kun kone on lähes valmis jolloin tuon lapunkin osaa täyttää, tai sitten alkuvaiheessa tulee siihen hyvin monta tyhjää kohtaa, kumpi vaan tapa varmaankin käy? Itse kyllä näin tämän lomakkeen vasta kun se täällä palstalla otettiin puheeksi. Eihän tuossa muuta vikaa ole kuin että monella ei ole moottorista tietoakaan saati potkurista tai siivekkeiden liikkeistä/koosta, sallitusta massakeskiön paikasta yms. kun ei niitä yksinkertaisesti tiedä ennen kuin kone on valmis / koelennetty. Sen takia olisi järkevämpää minun mielestäni sisällyttää nämä rakennuskertomukseen / koelentokertomukseen ja koneen normaaleihin papereihin jotka sitten valvoja kuittaa kun on homman nähnyt ja tarkastanut. No ei tästä täällä enempää, turhaa jupinaa näin jälkikäteen. Toisaalta monella on se käsitys että rakennuslupa pitää hakea ennen rakennustyön aloitusta, mutta näinhän ei ole. Joten ehkä sitten siinä vaiheessa kun tuohon paperiin osaa likimain vastata on hyvä ajankohta luvanhakuun, tosin se voi vaatia myös pari koelentoa  ;)
Markku Salminen

pimattil

Lainaus käyttäjältä: masal - syyskuu 04, 2006, 08:30:31
Lainaus käyttäjältä: pimattil - syyskuu 03, 2006, 21:10:32
Pakko olla kyllä Markun kanssa samoilla linjoilla.

Heh, kumman Markun...

Jeps... niin sinun tietenkin, jos tekstistä se ei muuten selvinnyt.  :P

Mitä luvan hakemiseen tulee, niin kun koneen valmiusaste ylittää 51% säännön, niin silloin koneen rakentamisesta tulee kaiketi luvanvaraista. Näin juttelin hallinnon "edustajan" kanssa perjantaina. Toisaalta en oikein ymmärrä edellistä, mistä sitä tietää, että onko kyseessä staattinen malli vai oikea lentokone, ennen kuin se lentää? Tuskin staattisille malleille tarvitaan rakennuslupia, vaikka olisivat 100% kopioita oikeista koneista. Eli jälkimmäisen perusteella rakennuslupa tarvitaan vasta kun se halutaan katsastaa lentämistä (koelentoja) varten.
- Pirkka -

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - syyskuu 04, 2006, 09:22:08
Eli jälkimmäisen perusteella rakennuslupa tarvitaan vasta kun se halutaan katsastaa lentämistä (koelentoja) varten.
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 04, 2006, 10:23:35
Lainaus käyttäjältä: pimattil - syyskuu 04, 2006, 09:22:08
Eli jälkimmäisen perusteella rakennuslupa tarvitaan vasta kun se halutaan katsastaa lentämistä (koelentoja) varten.
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt.

Niin se on, lupa on oltava kun tehdään osille tai koneelle ensimmäiset lentokelpoisuuskuittaukset.
Tällöin pitäisi olla jo selvillä mitä tuli rakennettua (toivottavasti) ja teknisen kuvauksen tekeminen ei ole kynnyskysymys. On sitten toinen juttu jos valvoja astuu peliin vasta tässä vaiheessa ja toteaa ettei laita nimeään mihinkään lappuun ;-(

Teknisen kuvauksen vaatimus lisättiin rakennuslupahakemukseen se vuoksi että on alkanut tulla hakemuksia vain "nettimainokset" liitteenä, ja sitten kysellään perään että saavako he luvan jotta voisivat hankkia piirustukset. Rakentamisen aloituksen tulee olla aivan päinvastainen, hankitaan ensin piirustukset (tai tehdään suunnitelmat) ja valvoja, jonka kanssa yhdessä pohditaan onko rakannustyön kohde realistinen. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod