Rekisteröintimaksut

Aloittaja Esa Virtanen, elokuu 24, 2006, 09:26:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esa Virtanen

Tein kerhomme koneeseen omistajanvaihdosrekisteröinnin ja uuden rekisteröintitodistuksen hinta oli 150€. Tyttäreni kävi samaan aikaan rekisteröimässä Saksasta tuodun auton 15€ (+kilvet 13€). On siinä täysin samalla operaatiolla hintaeroa  :o. Lisäksi ilmailussa on vielä keksitty tämä vuotuinen täysin käsittämätön 'rekisterin ylläpitomaksu' 60€ - pitääköhän siellä alati yötäpäivää katsoa perään että tiedot ovat tallessa  ;D. Eihän se 'rekisteri' ole tulostettunakaan kovin paksu opus. No saadaanhan me lentsikkaan kuulakärkikynällä allekirjoitettu rekisteröimisdiplomi, jota on kiva säilyttää 'raameissa' matkapäiväkirjan välissä - sitä nyt ei tarvitse esitellä kellekkään senkään vertaa kuin autossa ('ajokortti ja rekisteriote'  >:().

Voisiko ilma-alusrekisterin hoidon antaa autorekisterin hoidettavaksi? Siellä näyttää olevan kustannukset inhimillisemmät.

Joskus vaan epäillyttää, onko järki tallessa, kun näitä ilmailuun liittyviä maksuja makselee, tämä kun on vain yksi esimerkki :o.






Liisa

Lentokoneillekin voisi laittaa vuosittaisen käyttömaksun ja ostohintoihin autoveron suuruisen lisämaksun. Eiköhän noilla konsteilla saisi rekisterin hoitokustannukset inhimillisemmiksi?

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Liisa - elokuu 24, 2006, 10:55:48
Lentokoneillekin voisi laittaa vuosittaisen käyttömaksun ja ostohintoihin autoveron suuruisen lisämaksun. Eiköhän noilla konsteilla saisi rekisterin hoitokustannukset inhimillisemmiksi?

Ei nyt sotketa asioita! Käyttömaksut ja autoverot menee valtion pohjattomaan kassaan eikä niitä ohjata rekisterien hoitokustannuksiin. Rekisterin ylläpidosta vastaava Ajoneuvohallintokeskus (AKE), joka kuuluu toki liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen, mutta perii toimintaan tarvittavat varat palvelun käyttäjiltä. AKE ei tosin yritä saada voittoa eli sillä nämä pienet erot näissä maksuissa on selitettävissä.  ::) Olettaisin Ilmailuhallinnon kuuluvan myös LVM:n alaisuuteen, joten en näe syytä, miksei rekisterin ylläpitoa voisi ulkoistaa AKE:lle.

Mutta 150e on kyllä omastakin mielestä rosvousta päivänvalossa - rikosilmoitus siitä pitäisi tehdä.
- Pirkka -

Ilkka

Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 24, 2006, 11:46:56
Mutta 150e on kyllä omastakin mielestä rosvousta päivänvalossa - rikosilmoitus siitä pitäisi tehdä.

Pitäisi ja pitäisi! Konditionaali pois ja toimeen, on tämä NIIN iso asia. Rikosilmoituksen voi nykyään tehdä kätevästi netissä:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/99229D0AF359133DC2256B98004305DA

Ilkka.



Jouni Laukkanen

Minulla on sellainen kutina, että tuo rekisterin ylläpitomaksu on vanha lentokelpoisuuden valvontamaksu, josta harrasteilmailun koneet oli aiemmin vapautettu. Eli vastannee nykyään sitä kun auton vie katsastettavaksi. Hinta taisi olla palttiarallaa 40 eupoa eli ei se kovin kaukana ole autokatsastusmaksuista ellei olisi jopa suhteessa halvempi.

Rekisteröimismaksussa saattaa olla hieman ilmaa, mutta ilma-alusrekisteriin merkitään myös kiinnitykset, että se ei ole pelkästään sitä rekisteröityjen koneiden listan tekoa.

Toma

Voin kertoa että ilma-alusrekisteri on ulkoistettu, ainakin ylläpidon ja kehityksen osalta, koska vierelläni duunissa istuvat kaverit jota tuota väsäävät ;-)
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - elokuu 24, 2006, 16:29:35
Minulla on sellainen kutina, että tuo rekisterin ylläpitomaksu on vanha lentokelpoisuuden valvontamaksu, josta harrasteilmailun koneet oli aiemmin vapautettu.....

Kutiaa väärästä kohdasta, rekisteröintimaksu on uusi maksu.
Harrasteilmailun ilma-alukset (laitteet, joiden lentokelpoisuuden valvonnassa SIL avustaa Ilmailuhallintoa) ovat edelleen vapautettuja lentokelpoisuuden valvontamaksuista, näiden maksujen taso (muilta ilma-aluksilta) on noussut olennaisesti vuoden alussa.

Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/viranomaismaksut

"7. Lentokelpoisuuden valvonta
a) ilma-alukset, joiden lentokelpoisuuden valvonnassa Suomen Ilmailuliitto ry avustaa Ilmailuhallintoa (purje- ja moottoripurjelentokoneet, kuumailmapallot, ultrakevyet lentokoneet ja harrasterakenteiset ilma-alukset)

Ensimmäinen LK-todistus = 65€
Vuosimaksu - "

"8. Ilma-alusrekisteri maksu
Rekisteröimistodistus 150
Rekisteröimistodistus omistajan nimenmuutoksen vuoksi 60
Väliaikainen rekisteröimistodistus 60
Kiinnityksen vahvistaminen 100
Kiinnityksen uudistaminen ja kuolettaminen 60
Kiinnityksen etuoikeusjärjestyksen muuttaminen 60
Rasitustodistus tai muu rekisteritietoja koskeva todistus taikka ote ilma-alusrekisteristä 60
Ilma-alusrekisterin vuotuinen ylläpitomaksu rekisteriin merkitystä ilma-aluksesta 60"

Ari Simonen

Turha näistä maksuista on valitella. Ilmailu ei ole persaukisten harrastus. ;D

Aero

Just niin. Juuri avauduin FlightForumissa Ilmailuhallinnon (eri)maksuista lupakirjani suorittamisen sivussa.
Se että lupakirja maksoi X euroa, niin siihen sisältyi N kertaa Ilmailuhallinnon X euron suuruisia maksuja kaiken maailman leimaveroista lunastusmaksuihin!
...kele, kävin hakemassa henk. koht. IH:n tiskiltä lupakirjani ja jouduin maksamaan siinä SATA euroa paikanpäällä!!!

Okei - ilmailu on kallis harrastus, mutta raja SELVÄSTÄ RYÖSTÖSTÄ on vedettävä. Se jos tarvitsee elättää ylimääräisiä JooJoo-virkamiehiä/postituksen tätejä, ei mun mielestä pitäis mennä mun (yksityisilmailijan)pussista vaan vaikka sitten valtion budjetista, johon raha ryöstetään taas ulkomaisilta lentoyhtiöiltä.

Mun 2 centtiä. Kiitos.
PS. Ilmailuhallinto on boikotissa siltä osalta miten vaan sitä voin boikotoida. (en ole vielä kyllä keksinyt miten.. :P)


Tepsu

Noh sen voi tehdä "boikottina" ettei esim. lunasta PPL lupakirjaa ennenkuin on myös NF kelpuutus lennetty valmiiksi. Säästät 100 euroa.  Hinnathan on suomessa aivan törkeät... fiksuilla ratkaisuilla saattaa silti säästellä byrokratian ja tiukan hallinnon taipumattomassa viidakossa.

Hanu

Koko "soppa" (yllämainitut hinnatkin), johtuu siitä, että vuosikausia ilmailun harrastajat ja
ammattimaisetkin yleisilmailijat protestoivat sitä, että oli olemassa yksi ILMAILULAITOS,
jossa liikelaitos ja viranomaistoiminta olivat yhden katon ja nimikkeen alla.

Ilmailijat eivät luottaneet siihen, että Ilmailulaitos liikelaitos pystyisi toimimaan
samalla budjetilla, saman pääjohtajan alaisuudessa ns. viranomais-Ilmailulaitoksen kanssa. 
Niinpä vaadittiin viranomaispuolen erottamista Ilmailulaitoksen liikelaitostoiminnasta.
Näkyvissä oli toteutuneita ristiriitoja ja luottamuspulaa.

Näinpä virkamiehet vuosien vaatimusten jälkeen lähtivät rakentamaan (Euroopan tason  kehitys
auttoi asiaa) suunnitelmaa organisaatiosta, jossa Ilmailulaitos-liikelaitos ja siihen kuulunut
lentoturvahallinto-viranomaistaso olisivat erillään toisistaan riippumattomina. Projektin
suunnittelija esittivät kuitenkin Ilmailuhallinnon perustamisen yhtenä edellytyksenä
kustannusvastaavuutta. Eli Ilmailuhallinnon pitää saada viranomaismaksuina omat kulunsa
suurimmaksi osaksi katettua. Tästä kohdasta aiheutuvat kaikki nousseet viranomaismaksut ja
myös ns. täysin uudet maksut, joita ei ennen IH:n perustamista edes ollut!

Lohdutuksena harrasteilmailijalle/yleisilmailijalle, että nuo maksut ovat nousseet myöskin
ammattimaista ilmailutoimintaa Suomessa harjoittaville yhtiöille. Pahimmillaan olemassaolevat
maksut moninkertaistuivat ajasta ennen eriytettyä Ilmailuhallintoa.

Se, missä kehitys on mennyt hieman eri suuntaan, kuin Ilmailun viranomaistoimintojen
eriyttämisen alkusuunnitelmissa ilmailuväen puolella ajateltiin/esitettiin, on IH:n henkilökunnan määrä. 
Alkuvaiheessa nimittäin oli keskeinen ajatus, että yhteiseurooppalaisen ilmailuviranomaisen (EASA)
astuttua ohjaamaan Euroopan tasolla ammatti- ja yleisilmailua, kansallisella tasolla tarvittaisiin
vähemmän väkeä, kuin aikaisemmin. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan henkilökunta jopa
lisääntyi/lisääntyy aikaisemmasta.

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että Ilmailun viranomaistahon pitää olla oma yksikkönsä,
jolloin ilmailijalla/ilmailuyrityksen johdolla on selkeä yhteistyökumppani. Entiseen, asiakkaalle
sekavaan kompukseen ei enää ole paluuta. Siltä osin päätös on ollut oikea.

Nykyisin voimme myös sanoa, että yleisellä tasolla ilmailijan tarvitsemat palvelut ovat
helpommin saatavissa ja IH:n henkilöstökin tuntuu olevan palveluhenkisempää yksittäistä
ilmailijaakin kohtaan. Ainakin äänekkäämmät valitukset suhtaumisesta asiakkaisiin ovat
kadonneet taustalle. Palvelujen hintoihin ei yksittäinen virkamies paljoa voi vaikuttaa.
Valtioneuvoston edellyttämää kustannusvastaavutta on noudatettava. Meitä ilmailijoita
on Suomessa niin vähän ja jostakin ne toiminnan pyörittämisrahat on saatava. Ammatti-ilmailun
maksut ovat jo nyt harrastajia korkeammat, joten tässä suuntaus oikeanlainen.

Mikäli Ilmailijat haluavat muutoksia/parannuksia Ilmailun kustannuksiin, määräyksiin ja
yleensä toimintaedellytystemme säilyttämiseen, on mielestäni toimittava valtakunnallisesti
oma järjestömme kautta. SIL on kattojärjestömme ja sen kautta on näitä asioita koordinoitava
eteenpäin. Tällä hetkellä SIL toimii täysin luottamushenkilöiden varassa näiden asioiden osalta,
eli henkilöt hoitavat juttuja oman päätyönsä ohessa. Resurssit eivät riitä. SIL:n palkattujen
henkilöiden aikan menee täysin rutiinien ja Ilmailu-lehden hoitamiseen, heidän työaikansa ei
riitä valtakunnalliseen lobbaamiseen viranomaistaholla ja poliittisten päättäjien kanssa, joka olisi
yksi edellytys äänemme saamiseksi kuulluksi.

Olisitko halukas maksamaan hieman korkeamman jäsenmaksun, jos kattojärjestöömme
palkattaisiin esim. sellainen toiminnanjohtaja, jolla toimenkuva olisi suunniteltu ilmailijan
etujen ajamiseen yhteistyössä luottamushenkilöiden kanssa?  On myös muita mahdollisuuksia,
mutta totuus on tietenkin, että meitä ilmailijoita on Suomessa vähän.
Kustannukset tulevat loppupeleissä aina meidän maksettavaksemme.

Yksi vaihtoehto on myös kohdennetun yhteistyön lisääminen. Suomen yhdistysrekisteriin
on tänä vuonna lisätty "Suomen lentäjien ja Ilma-aluksen omistajien yhdistys r.y.", joka on
kesällä saanut myös virallisen statuksen AOPA Finland, eli AOPAn Suomen edustajana.
Vetäjinä tuttuja ilmailukasvoja. Toivottavasti tästä yhdistyksestä saadaan myös apua
kaikille ilmailijoille, kunhan järjestäytyminen saadaan kunnolla loppuun. Pienessä maassa
yhteistyöllä on erittäin suuri merkitys.

Jos et itse jaksa, pyydä apua, niin saat todennäköisemmin haluamasi!
Tulossa oleva lekobensan lisäverokin voisi olla voitettavissa yhteistyöllä. Ruotsikaan ei
todennäköisesti ota tätä "haittaveroa" käyttöön, vaan on hakenut tähän kansallista
päätösoikeutta. AOPA Finland on jo aloittanut tästä asiasta Suomen puolella
tiedustelut ministeritasolla. Onko jo liian myöhäistä meille, se nähdään?
Tämä lisäverohan koskee vain ei-kaupallista liikennettä, eli yksinomaan meitä harrastajia!

Toteutuessaan lekobensan "haittavero" nostaisi myös SIL:n suurimman jäsenosan,
laskuvarjohyppääjien, hyppykustannuksia runsaasti. Ovatkohan huomioineet asian?

Jatketaan siis lentämistä, niin kauan kuin kukkarossa riittää täytettä.

Asiasta ja asian vierestä
T:HaNu

auranen

Hyvä kirjoitus ja hyvin kiteytetty Hanu!

Ongelmia on, mutta niihin on mahdollista löytää ratkaisu. Ei valittamalla, vaan tekemällä yhdessä töitä.

t. tero

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: auranen - elokuu 25, 2006, 09:52:15
Hyvä kirjoitus ja hyvin kiteytetty Hanu!

En minäkään tuohon osaa oikein muuta sanoa.

Tepsu

Lainaus käyttäjältä: Hanu - elokuu 25, 2006, 09:43:14

Tulossa oleva lekobensan lisäverokin voisi olla voitettavissa yhteistyöllä. Ruotsikaan ei
todennäköisesti ota tätä "haittaveroa" käyttöön, vaan on hakenut tähän kansallista
päätösoikeutta. AOPA Finland on jo aloittanut tästä asiasta Suomen puolella
tiedustelut ministeritasolla. Onko jo liian myöhäistä meille, se nähdään?
Tämä lisäverohan koskee vain ei-kaupallista liikennettä, eli yksinomaan meitä harrastajia!


Hyvä että asiasta puhutaan, jos ihmeen kaupalla haittaveron uhka saataisiin pois.
Tässä vain näkyy se miten suomessa kakka kolahtaa kansan niskaan paljon helpommin ja useammin kuin muualla.
Lieneekö syynä päättäjien heikkous ja selkärangattomuus esim. EU:ta kohtaan, ja sitten taas kyykytys omaa kansaa kohtaan. Tai sitten hommia vaan ei osata hoitaa. Jossain se "juttu" kuitenkin on.
Eihän sille voi kun nauraa jos suomessa maksaa 100LL 2.4 euroa litra ja ruotsissa 80 centtiä litra. Eiköhän siinä jo käynnisty tankki auto ralli, toivottavasti :-\

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Terho - elokuu 25, 2006, 13:13:50
Hyvä että asiasta puhutaan

Tähän toteamukseen tiivistyy melko hyvin tämä välillä huvittaviakin piirteitä saavuttava keskustelu viranomaisten harjoittamasta sorrosta harrasteilmailijoita kohtaan, harrastelentäjäin edunvalvonnasta ja resurssien niukkuudesta ynnä muusta.

Hallelujaa!

//Harri

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod