Sanktiot luvatta lentämisestä ja viranomaisten suhtautuminen

Aloittaja Opulent, elokuu 04, 2006, 17:15:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Opulent

Olen miettinyt lentämistä mökkipaikalta tuolta pohjolan korvesta. Siellä ei kukaan näkisi eikä tietäisi. Ei tarvitsisi mitään maksuja maksaa, tarkkareita lennellä ja viranomaisten pompoteltavana olla. Ihan yksin vaan, kesän rauhassa ja piilossa muilta, matalalla profiililla lentoharrastusta jatkaen.

Kysymys kuuluu, mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Onko ilmailuviranomaiset kovia puuttumaan jos jää "kiinni"? Ovatko muut ilmailijat kovia ilmiantamaan, kun tavallaan tällaista on aika hankala pitää salassa. Aina joku tuttu ja ilmailun "harrastaja" asiasta vihiä saa.

Miten suhtautuisitte tähän? Ainakin saisi aina kallistuvia kuluja alemmas.

Olen jo vähän ajatellut, että voisi palan pellosta laittaa hyötykäyttöön. Jos viranomaiset utelee liikaa, niin kone vaan ystävän luokse latoon piiloon. Siinäpähän viranomaiset todistelee. Ajatustasolla toimii, mutta mitkä ovat riskit?

Aki Suokas

Olisko ennakkotapaus Päätalon rangaistus mittarina.
wiki

4 kk ehdollista?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi


Sakke

Lainaus käyttäjältä: Opulent - elokuu 04, 2006, 17:15:18
Olen miettinyt lentämistä mökkipaikalta tuolta pohjolan korvesta. Siellä ei kukaan näkisi eikä tietäisi. Ei tarvitsisi mitään maksuja maksaa, tarkkareita lennellä ja viranomaisten pompoteltavana olla. Ihan yksin vaan, kesän rauhassa ja piilossa muilta, matalalla profiililla lentoharrastusta jatkaen.

No kun sulla on kone ja joskus ollut lupakirja, niin vie vaan se kone jonnekin korpikentälle ja lentele. Vähemmän sitä siellä ihmetellään kuin jossain pellon laidalla. Tuskin kukaan tulee kyselemään koneen tai sinun papereita. Kaverit ei varmaan millään lailla puutu asiaan... niin no voihan ne joskus ihmetellä että kas kun toi sinun kone ei ole ollenkaan ilma-alusrekisterissä. Sanot vaan että joku virhe varmaan, täytyykin soitella Miukulle.

Muista lisäksi aina silloin tällöin valittaa kohtuuttomista virainomaismaksuista ja kalliista huolloista.

Ylläoleva ei sitten ole yllytystä, vaan ajatusleikki!

Jaa mutta miten suhtautuisin? Lievällä kateudella varmaan... mutta tuskin rupeaisin tuota ilmojen Robin Hoodia ilmiantamaan. Tapaus Päätalon ongelma käsittääkseni on ollut se, että hän olisi saattanut aiheuttaa vaaraa ulkopuolisille.

pimattil

Mielestäni olisi kannattanut jättää kokonaan kysymättä kysymystäsi, koska nyt jo moni tietää suunnitelmistasi. Epäilen kuitenkin, että kateellisin ja todennäköisimmin ilmiantava taho löytyy rajapyykin toiselta puolelta. Tosin ymmärsin, että sinne on sen verran matkaa ettei siitä ole harmia. Erityisesti jos rajan toisella puolella ei pidetälentämisestä ja satutaan tietämään, ettet tarvittavia lupia omaa. Laita jotkut kivat rekisteritunnukset koneeseen, niin ei ole niin epälyttävä.  >:D

Jos et kuitenkaan aio tulevaisuudessakaan hankkia lupakirjaa, niin tuskin laitoksesta mitään harmia on. Ja jos lentämisestä saa Päätalon perusteella ehdollista, niin kaipa se johonkin rikosrekisteriin merkitään. Jotenkin kyllä tuntuu, että nykyisin siitä ehkä tulisi helpommin sakkoja, kuin suoraan ehdollista.  ::)

Vakuutuksia tuskin on tarkoitus ottaa ja jos lentelet yksin niin ymmärrät varmasti riskit. Jos kyytiin on tulossa joku, niin sitten homma on muutenkin paljon arvelluttavampaa.

Päätös on omasi ja älä anna tämän latistaa tai yllyttää!

- Pirkka -

Aki Suokas

Eikös se ehdollinen tullut toiselle koneella lentämisestä.

Eka se sitä vielä antanut.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

kate

Lainaus käyttäjältä: Opulent - elokuu 04, 2006, 17:15:18
Olen miettinyt lentämistä mökkipaikalta tuolta pohjolan korvesta. Siellä ei kukaan näkisi eikä tietäisi. Ei tarvitsisi mitään maksuja maksaa, tarkkareita lennellä ja viranomaisten pompoteltavana olla. Ihan yksin vaan, kesän rauhassa ja piilossa muilta, matalalla profiililla lentoharrastusta jatkaen.

Kysymys kuuluu, mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Onko ilmailuviranomaiset kovia puuttumaan jos jää "kiinni"? Ovatko muut ilmailijat kovia ilmiantamaan, kun tavallaan tällaista on aika hankala pitää salassa. Aina joku tuttu ja ilmailun "harrastaja" asiasta vihiä saa.

Miten suhtautuisitte tähän? Ainakin saisi aina kallistuvia kuluja alemmas.

Olen jo vähän ajatellut, että voisi palan pellosta laittaa hyötykäyttöön. Jos viranomaiset utelee liikaa, niin kone vaan ystävän luokse latoon piiloon. Siinäpähän viranomaiset todistelee. Ajatustasolla toimii, mutta mitkä ovat riskit?

Varmaankin pahinta mitä voisi tapahtua on että lähtee henki itseltä ja vielä mahdollisesti joiltakin muiltakin.
Seuraavaksi pahinta taitaisi sitten olla paha loukkaantuminen ja jos itse säästyy ehjin nahoin
niin kalliin koneen romuttaminen.

Vaikka kyllähän se kone lentää ilman lupakirjaakin niin autosta poiketen lentämisen
harjoittelu hiljaa ja matalalla ei oikein luonnista. Kyllä sen lupakirjakurssin
tarkoituksena on juuri opettaa lentämään. On todettu että yleensä edes opettajan
kanssa lennettäessäkin ultrakurssin 20 tuntia on aika niukasti ja kalliita konerikkoja
sattuu tiuhaan tahtiin.

Lentokoulutusta antavat kerhot omakustannusperiaateella, lennonopettajat ovat usien
juuri kokeneempia harrastajia joiden neuvot ja ohjeet ovat kullan arvoisia.
Ei siitä ainakaan rahaa hyödy jos yrittää opetella itse ottamatta neuvoja
kokeneemmilta, pienikin konerikko jo maksaa enemmän aikaa ja rahaa.

Jos haluaa välttäävarsinkin moottorikoneiden kalliit huollot ja byrokratian
niin ainahan voi hankkia ultran tai tehdä harrasterakenteiden experimentalin
jolloin saa tehdä lähes kaiken itse. Rakennusprojektin valvojaksi määrättykkin
on usein juuri kokenut harrastelija jolta saa paljon hyviä neuvoja.

Jos ei lennä koskaan ilmailulaitoksen kenttille ei tarvitse kallista
kausikorttia ja jos ei halua vakuuttaa konettaan niin ei tarvitse
sitä kallista kaskoakaan.

Oikeastaan ainoa tilanne jossa itse voisin harkita "sanginjoen lentokerhoon"
liittymistä olisi että jos menisi medikaalit ( lääketieteellinen kelpuutus )
jostakin typerästä syystä ( voi mennä helposti ).

Eli joshaluaa säästä rahaa, aikaa ja ennenkaikkea oman henkensä ja
terveytensä niin kannattaa mennä mukaan johonkin kerhoon,
hankkia siellä koulutus, luopakirja ja sitten ostaa mökkikoneeksi vaikka
joku vanha jänisansa ( siis sellainen vanha halpa ultra )

Kate


Lentokapt:Hujane

Meille "ikinuorille" kelpaa kangaspuut,jänisansat,lentävät mattotelineet sekä rättisorsat oikein hyvin! ;D

Markku Hiedanpää

Katso ilmailulaki:

Rangaistukset

170 §
Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta säädetään rikoslain 23 luvun 1 ja 2 §:ssä.

171 §
Ilmaliikennejuopumus, kulkuneuvon luovuttaminen juopuneelle ja kuljettaminen oikeudetta
Rangaistus ilmaliikennejuopumuksesta, kulkuneuvon luovuttamisesta juopuneelle ja kuljettamisesta oikeudetta säädetään rikoslain 23 luvun 6, 8 ja 10 §:ssä.

172 §
Huumaavan aineen käyttäminen ilmailussa
Jos ilma-aluksessa tehtävää suorittava tai maaorganisaatiossa lentoturvallisuuteen vaikuttavassa tehtävässä oleva suorittaa tehtäväänsä, vaikka hänen verensä alkoholipitoisuus on alkoholin nauttimisesta kohonnut tai on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia niin, että sitä on hänen elimistössään havaittava määrä, taikka jos tässä tarkoitettu henkilö rikkoo sotilasilmailuviranomaisen 167 §:n 4 momentin nojalla antamia alkoholin tai huumaavan aineen käyttöön liittyviä vaatimuksia, hänet on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, huumaavan aineen käyttämisestä ilmailussa sakkoon.

173 §
Ilmailurikkomus
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

1) rikkoo 6 §:n 4 momentin nojalla annettua määräystä,

2) käyttää tai antaa toisen käyttää ilma-alusta ilmailuun 7 §:n vastaisesti,

3) rikkoo 8 §:ssä tarkoitettua kieltoa tai rajoitusta,

4) laiminlyö 16 tai 25 §:ssä tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden,

5) käyttää ilmailuun ilma-alusta, jota ei ole asianmukaisesti merkitty 19 §:ssä tarkoitetuin tunnuksin tai vastaavin ulkomaisin tunnuksin taikka joka on varustettu väärin tunnuksin,

6) käyttää tai antaa toisen käyttää ilma-alusta ilmailuun 23 §:n 2 momentin tai yhteisön asetusten vastaavien, lentokelpoisuuden hallintaa koskevien säännösten ja määräysten vastaisesti,

7) tekee ilman hyväksyntää työn, johon 31 §:n tai suunnittelua, valmistusta ja huoltoa koskevien EASA-asetuksen ja sen nojalla annettujen komission asetusten säännösten mukaan vaaditaan hyväksyntä,

8) käyttää ilma-alusta, joka ei täytä 33 §:n nojalla annettuja määräyksiä,

9) rikkoo 62 §:ssä säädettyä velvollisuutta,

10) rikkoo 64 §:ssä matkustajalle säädettyä velvollisuutta,

11) harjoittaa kaupallista ilmakuljetusta ilman 68 tai 70 §:ssä tarkoitettua lupaa taikka rikkoo tällaisen luvan ehtoja,

12) harjoittaa 76―78 §:ssä tarkoitettua toimintaa ilman vaadittavaa lupaa tai rikkoo tällaisen luvan ehtoja,

13) käyttää lentoonlähtö- tai laskupaikkana muuta kuin 81 §:n mukaan sallittua lentopaikkaa tai aluetta,

14) pitää lentopaikkaa ilman 87 §:ssä tarkoitettua lentoaseman hyväksyntätodistusta tai 89 §:ssä tarkoitettua pitolupaa taikka rikkoo tällaisen todistuksen tai luvan ehtoja,

15) rikkoo 93 §:n mukaista velvollisuutta taikka lentopaikan pitäjän tai Ilmailuhallinnon asettamaa mainitussa pykälässä tarkoitettua kieltoa tai rajoitusta,

16) rikkoo 103 §:ssä säädettyä kieltoa,

17) käyttää valtakunnan rajan ylittämiseen muuta kuin 113 §:n 2 momentin 5 kohdassa tarkoitettua rajanylityspaikkaa,

18) siirtää luvatta 126 §:n 1 momentissa tarkoitettua ilma-alusta taikka sen osaa tai tavaraa,

19) rikkoo 131 §:n 2 momentissa säädettyä kieltoa,

20) rikkoo 158 §:ssä tarkoitettuja määräyksiä,

21) rikkoo 159 §:ssä säädettyä kieltoa tai määräystä,

22) rikkoo 160 §:ssä tarkoitettua kieltoa tai rajoitusta tai

23) rikkoo 166 §:n 1 momentissa tarkoitettua kieltoa tai määräystä,

on tuomittava, jollei teosta muualla ole säädetty ankarampaa rangaistusta, ilmailurikkomuksesta sakkoon.

174 §
Toimenpiteistä luopuminen
Jos 173 §:ssä säädetty rikkomus on vähäinen tai teosta tekijälle aiheutuvia hallinnollisia seuraamuksia voidaan teon vakavuuteen nähden pitää riittävinä, voidaan siitä jättää syyte ajamatta tai rangaistus tuomitsematta.

Milloin rikkomus ilmeisesti on sellainen kuin 1 momentissa säädetään, voi Ilmailuhallinto muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa rikkomukseen syyllistyneelle huomautuksen.

175 §
Ilmailuhallinnon ja sotilasilmailuviranomaisen kuuleminen
Virallisen syyttäjän on ennen tässä luvussa tarkoitettua tekoa koskevan syyteratkaisun tekemistä varattava Ilmailuhallinnolle tilaisuus antaa lausuntonsa asiassa.

Tuomioistuimen on tässä luvussa tarkoitettua tekoa koskevaa asiaa käsitellessään varattava Ilmailuhallinnolle tilaisuus tulla kuulluksi.

Jos kyse on sotilasilmailusta, virallisen syyttäjän ja tuomioistuimen on kuultava sotilasilmailuviranomaista.


jukjuv

Lainaus käyttäjältä: Opulent - elokuu 04, 2006, 17:15:18
Ovatko muut ilmailijat kovia ilmiantamaan, kun tavallaan tällaista on aika hankala pitää salassa. Aina joku tuttu ja ilmailun "harrastaja" asiasta vihiä saa.

Riippuu hyvin paljon tyypistä. Suurimmaksi osaksi, jos et vaaranna toisten henkeä ja osaat lentää, ei ilmailuharrastajat ryhdy "kyttääjäksi" / ilmiantajaksi tjms...

Mutta kyllä Suomesta niitäkin löytyy, jotka ilmiantavat heti, jos vähänkin rikotaan jotain pykälää, joten kaikkeen kannattaa varautua  ;D

Tästä tulikin mieleen, että muistaakseni Canadassa on paljon lentäjiä, jotka lentävät ilman lupakirjaa vesitasoillaan, syy on tähän muistaakseni se, että medikaali on mennyt ja on jouduttu valitsemaan joko lennetään ilman lupaa tai sitten ei lennetä laisinkaan... tämä olisikin mielenkiintoinen aihe tehdä "Poll:i" Suomessa mitä ilmailuharrastaja Suomessa tekisi siinä tapauksessa.

jukjuv

Lainaus käyttäjältä: kate - elokuu 05, 2006, 00:19:23

Varmaankin pahinta mitä voisi tapahtua on että lähtee henki itseltä ja vielä mahdollisesti joiltakin muiltakin.
Seuraavaksi pahinta taitaisi sitten olla paha loukkaantuminen ja jos itse säästyy ehjin nahoin
niin kalliin koneen romuttaminen.

Ymmärsin asian, että kysyjän "skenario" osaa lentää, siinä missä lupakirjan omaavakin...

JPK1990

Entäs jos tuohon lisätään vielä alaikäisyys ja täysin luvaton lentolaite jne. ?  ;D

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - elokuu 08, 2006, 15:23:53
Entäs jos tuohon lisätään vielä alaikäisyys ja täysin luvaton lentolaite jne. ?  ;D

Itsetuhoinen käyttäytyminen voisi olla termi jonka alla sitä käsiteltäisiin... ;) Ennenkuin suljettaisiin johonkin osastolle kallonporaajien tutkittavaksi...

Jukka Mäkelä

Tuostapa tulikin mieleen kysäistä, että mitenkä kuuluu lain tarkoittaman ilma-aluksen määritelmä ? - koskeeko pykälät esim. laitetta joka ei näytä tunnetulta ilma - alustyypiltä ( lentokone, helikopteri, kuumailmapallo) eikä lentäminen perustu yleisesti käytössä oleviin aerodynaamisiin periaatteisiin ?

JPK1990

Mä oon keksinyt eräänlaisen energia muuttimen, se aiheuttaa nostetta ilman mitään kaasuvirtauksia jne.

Perustuu keskipakoisvoimaan.

Mutta ei se varmaan toimisi :-/

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - elokuu 08, 2006, 17:23:28
Mä oon keksinyt eräänlaisen energia muuttimen, se aiheuttaa nostetta ilman mitään kaasuvirtauksia jne.
Perustuu keskipakoisvoimaan. Mutta ei se varmaan toimisi :-/

Älä lopeta lääkitystä, kyllä se vielä helpottaa ;-)

Jari Kaija

Tulipa näistä sanktioista mieleeni, jotta. Pitäisi päästä ensikesänä tuonne pohjoiseen
erään ystävän (Jupe) pitämään loma/kalastuspaikkaan (Seitala). No lähellähän ei ole
kentän kenttää järkevän patikointimatkan sisällä. Kuitenkin siellä menisi maantien
tapainen, josta löytynee sopivan pitkä pätkä (200m) laskua varten ja pääsisi suoraan
rullaamaan "lomakeitaaseen", kun se pätkä lienee juuri siinä samassa kohtaa.

" 13) käyttää lentoonlähtö- tai laskupaikkana muuta kuin 81 §:n mukaan sallittua lentopaikkaa tai aluetta, "

Autoja tuolla pohjoisen rajan tuntumassa kulkee erittäin vähän ja nekin jotka
kulkevat, näkyvät kyllä varmasti ilmasta käsin niin hyvin, että voisi sovittaa
oman laskunsa sekaan + pari kaveria vielä varmistamassa tarvittavan tieosuuden
päissä, ettei ylläriä satu.

Mites käy? Maanomistaja on valtio. Ja valtion sällitkin lentelevät horneteillansa
autoteiltä  :). Antaisikos valtio tuosta kuinkakin kovat rapsut, kun ei kuulu
itse valtion kalustoon?


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod