Autonavigaattori ultraan?

Aloittaja Luftwaffe, elokuu 13, 2006, 08:48:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Luftwaffe

Tervehdys.

Onkos käyttökokemuksia noista 200 - 500 E hintaluokan navigaattoreista ilmailun saralla?

Onnistuuko esim. tiekarttapohjan korvaaminen ilmailu/ maastokartalla ja onko toteutuksessa muuten ylipääsemättömiä esteitä?

Aktiiviharrastajahan ei tietysti suostu ajattelemaankaan noin halpaa värkkiä -pitäähän tosi navigaattorin (jossa on kaikki keinohorisontista lähtien) se 1500 E.

Utopiani on hyötyä samasta laitteesta maalla, merellä ja ilmassa -Onko moinen mahdollista?

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Luftwaffe - elokuu 13, 2006, 08:48:17Onnistuuko esim. tiekarttapohjan korvaaminen ilmailu/ maastokartalla ja onko toteutuksessa muuten ylipääsemättömiä esteitä? Utopiani on hyötyä samasta laitteesta maalla, merellä ja ilmassa -Onko moinen mahdollista?

Aihetta sivuttiin ei niin kovin kauaa sitten säikeessä http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=918.0 joka sitten paisui hieman ja jakautui toiseksi säikeeksi http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=972.0

Vastaako edellä olleet aiheet kysymykseesi riitävän hyvin vai jäikö jotain hampaankoloon? Pelkästään yksiköt jne. ovat maalla, merellä ja ilmassa usein erilaisia ja myös nimitykset eli siinä mielessä hyvän yleis-GPS:n löytäminen voi olla hankalaa. Jos toisaalta GPS tulee "primääri" välineeksi vaikka autoon ja lentokoneessa sekä veneessä se toimii vain backup-systeeminä, niin silloinhan homma on hieman toinen -- siltä ei edellytetä yhtä paljon jälkimmäisessä käytössä. Ja ei... en tarkoita, etteikö sen pitäisi toimia yhtä hyvin, mutta siltä voi hyvin riittää, että se näyttää paikan nuolella tiettyyn paikkaan. Kaikkia mahdollisia karttaominaisuuksia ei välttämättä tarvita.
- Pirkka -

Hanu

Garminin edullisempiin GPS-laitteisiin on mahdollista Jeppesenin ilmailukartan lisäksi
ostaa mukaan myös ns. "autokitti" , joka sisältää sitten ne TOMTOMinkin tiedot.
(jos siis haluaa molempien osa-alueiden kartat mukaan)  Laitteen muistin koko
on tietenkin jonkin verran rajoittava tekijä.  Tuo muistin koko on myös rajoittava
tekijä edullisimmissa tie-navigaattoreissa - ei mahdu tarpeeksi karttatietoa.

HaNu

Luftwaffe

Kiitos osviitasta.

Niinhän tuo aihe näytti leviävän tuossa aiemmassa keskustelupohjassa, ettei noviisi enää jaksanut hakea sivistyssanakirjasta kaikkia lyhenteitä...

Yksinkertaistettu kysymys: Pystyykö Tomtom onesta tvast. vehkeestä hyötymään ilmassa ihan perus karttapohjalla -näkyykö maamerkit niinkuin suurin piirtein ja minkälainen homma on vaihtaa karttapohja?

Tarkoitus olisi käyttää navigaattoria/ gps:ää henkisenä tukena siinä vaiheessa kun bensa vähenee, rajavyöhyke lähestyy ja alla oleva järvi ei ole 400 ft korkeudesta ollenkaan saman muotoinen kuin kartassa...


Ari Nikkinen

MOI,

Kokemukseni mukaan Navicoren kännykkä GPS toimii hyvin myös lentäessä. En käytä tätä suunnistamiseen eikä siinä ominaisuudet ole tarkoitettu lentämiseen. Helpottaa kuitenkin kartalla pysymistä ja ennen kaikkea siinä on paikkojen nimiä paljon runsaammin kuin ilmailukartassa. Varsinainen käyttö on sitten autossa - lisähinta kohtuullinen kun kännykkä yleensä jo taskusta löytyy.

Ari

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod