Paljon tiimaa?

Aloittaja Aero, elokuu 12, 2006, 01:05:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aero

Vähän niinkuin intissä, mitä natsoja sulla on..? :)
Eli paljon sinulle on kertynyt tiimaa? Oli se sitten moottori-, ultra- tai purjetiimaa.

Itselläni on moottoritiimaa (SEP) lisääntyvissä määrin vaivaiset 70h. :)

[EDIT] Niin ja kirjan sain kesäkuu 2006

Sakke

#1
Tämmönen aktiiviharrastaja...

117h, 28 laskua 119,5h, 29 laskua (joista 2 peltoon) purjekoneella tänä vuonna.

Yhteensä GPL 1900+, MGPL 250+, PPL 200+.

Mikko Kartano

Vuonna 2000 alotin harrastuksen SEP-koululennoilla ja nyt viime viikolla napsahti 200h raja rikki, laskuja noin 550. Kaikki väkisinlentolaitteilla PA-38 ja C-172. Noh, yksi koululento SNJ-6:lla tuli kokeiltua ja oli kyllä mukavata. Ennen IRL-lentelyä kertyi kyllä simutiimaa lukemattomia iltoja ja öitä. :)

Kustannusten karatessa käsistä voi olla, että kohta ollaan taas simun parissa. Lentotunnin hinta on lähes tuplaantunut tuossa kuudessa vuodessa, mutta liksa ei... >:(

-m

Jaska

yli 15 000 tuntia näissä Ciessnoissa, Rallyeissa, Piipereissä yms rockwelleissä.
Kaikenlaista räpistelyä löytyy noissa tunneissa,

hyde

Vaikka vähän aiheesta poikkeaa niin kysyisin Jaskalta (kun noin mittava perskannikan puudutus väkisinlentolaitteissa on takana), montako vakavaa moottorihäiriötilannetta on uralle sattunut? Totuushan on kun paljon tekee niin enemmän tapahtuu, halusit tai et.

Pete

Jaska

Lainaus käyttäjältä: hyde - elokuu 12, 2006, 22:33:14
Vaikka vähän aiheesta poikkeaa niin kysyisin Jaskalta (kun noin mittava perskannikan puudutus väkisinlentolaitteissa on takana), montako vakavaa moottorihäiriötilannetta on uralle sattunut? Totuushan on kun paljon tekee niin enemmän tapahtuu, halusit tai et.

Pete

Kaksi moottorihäiriötilannetta ja yksi lentsikan jäätämisestä johtuva.

1) Kaasarin ryypytinputki katkesi startin aikana Malmilla. Starttasimme oppilaani kanssa 18:lta ja laskeuduimme 36:sen viereen nurtsille. Pakkolaskun kaarto oli aluksi suunnattu FA:n hallin taa,mutta kesken kaartoa motti rykäisi kunnolla , joten tein toisen 90:sen ja nurtsille. Tuo irronnut ryypytinputki meni venttiilien väliin ja sotki käynnin.

2) samalta 18 radalta meni startin aikana, parissasadassa jalassa, motti polvilleen, tein laskun 09:lle. Tein puolikkaan hannunvaakunan ja katsoin ettei kukaan ollut alla radalla.

3) postilennolla Turkuun alkoi jäätäminen tehdä lennon jatkamisen mahdottomaksi. Laskeuduin vanhalle Turuntielle, Laperlan suoralle. Rallin matkanopeus oli 170 km/h ja se peijjooni sakkas jo 140:ssä. Lensin koneen seuraavana päivänä Malmille.

tarkkana on pitänyt olla, ettei ole enempää sattunut.

Jaska

Ai niin, meinas unohtua yhden Amerikan Jenkin antama kokemus.
Oltiin 4000 ft korkealla Hekalla ja öljynpaine katos. Tein pakkolaskun Malmille.

Ja yks Minervakeikka.
Kassu sanoi koneessa olevan riittävästi bensaa. Menin tutustumiskeikalle yksin.
Tein keikan toisinpäin, kuin Kassu ohjeisti. Kävin ensin alueella ja sitten kierrokseen. Toisen läpärin aikana, myötätuulessa 18:lle sammui kone kerralla. Kurvasin oikean kaarron kautta 27:lle laskuun.

Antti Laukkanen

Mahottomia määriä herrat on lentokoneissa istuneet. Harrastepiireissäkin on monen monta 3000:n tunnin kuskia. Tälläkin foorumilla moisia taitaa seikkailla aika monta. Kannattaapa muistaakin kuunnella, kun kokemus puhuu  :)

Viimeisessä tarkastuslaskennassa taisi olla 637 tuntia ja rapiat (+/- laskuvirheet...) ja joku vajaa 1400 laskua. Aika lailla puolet ja puolet moottorilentimillä ja mopuilla, joskin viimemainittu on vielä kait parikyt tuntia edellä. Lisänä on huikea vajaan neljän tunnin purjelentokokemus, jota pitäisi kyllä jo ryhtyä hankkimaan lisää  :'(

Lentoturvallisuusmielessä alkaa mennä kyseenalaiseksi tuo hinnan jatkuva nouseminen. Ei vaan riitä rahkeet pitää rutiinia yllä...
Fly high in the sky and die...

Jaska

Tuo Antin tiimamäärä on varsin kunnioitettavaa luokkaa.
Kun otan vastaan noita uusintatarkkareita, ja tirkistelen ohjaajaa jolla on yli 150 tuntia. huomaan ilokseni heidän hallitsevan tuon lentolaitteensa.

Jouni Laukkanen

Mottitiimaa 850 tuntia, mopu- ja pursitiimaa vajaat 200. Laskuja ~3000.

GPL 1979, MGPL 1983 ja PPL 1984.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - elokuu 13, 2006, 19:35:04
Tuo Antin tiimamäärä on varsin kunnioitettavaa luokkaa.
Kun otan vastaan noita uusintatarkkareita, ja tirkistelen ohjaajaa jolla on yli 150 tuntia. huomaan ilokseni heidän hallitsevan tuon lentolaitteensa.

139 tuntia näyttäisi olevan nyt kasassa. Tuo pitänee varmaan hyvin paikkansa, viimeisen vuoden aikana noista on kertynyt noin 24 (juu, laskuja maksaessa...  :P) koska olen ihan tietoisesti yrittänyt lentää nyt suhteellisen tiheään että kehittyisin harrastuksessa, siitä kun voi olla henki joskus kiinni. Ja ilokseni kyllä huomaan tietynlaista varmuutta tulleenkin, ehkä se sitten muuttuu todellisuudeksi kun tuo 150 tuntia napsahtaa rikki  ;D

Lompsa huutaa mutta olen kokenut tuon olevan tärkeää tässä vaiheessa että hommaan syntyy kunnon rutiini.

//Tuomas

Jaska

Kyllä sulla Tuomas on taito ja asenne hanskassa, lentämisen suhteen.
Sun pitää hoitaa myös sitä kaunista ja ihanaa vaimoasikin. Tuskin siinäkään on mitää säröjä, ilmeistänne päätellen.

Harri Heikkilä

Moottorilentämistä lentokoneilla nafti 600 h, purjelentokoneilla reilu 200 h ja mopuilla parikymmentä. Kolme laskuvarjohyppyä, kolmisensataa hyppylentoa, jokunen lentokonehinaus, monimoottoria ja mittaria parisataa tuntia. Eli yhteensä jotain reilut 800 h.

/Harri

auranen

Täällä ompi sellaisia konkareita, että kehtaakohan sitä omia lukemiaan edes laittaa...no, tässä tulee:

Moottorikoneilla alle 450h, josta 45h yötä, 7h monimoottoria ja kymmenkunta tuntia mittaria.
Lupakirjan lensin vuonna 2000.

t. tero

Petri Ahonen

PIENI ::) otsikon pahoinpitely; kuinka VÄHÄN tiimaa.... 48h(UPL) josta 2.2 tänävuonna... :'( :'( :'(
Osasto; kootut selitykset numero 557869.2: vaimo oli pitkään työtön ja talous meni sekaisin... :wacko:

Jaska

Petri, noita tuollaisia jaksoja on jokaisella meistä, elonkaaren aikana.
Elämä on............

Petri Ahonen

Kiitän lohdullisista sanoista.... ;)

Sami Myllymäki

Tämmöisiä tiimamääriä on tullut kutakuin:

GPL 2002: ~310h laskuja ~1000
UPL 2003: ~100h laskuja ~400
MGPL 2004: ~40h laskuja ~150

--
Sami

Karoliina

~150 tuntia pilottina (UPL+PPL) (laskuja muistaakseni jotain 600 paikkeilla, tänä vuonna kertynyt vähemmän kun on ollut
vähemmän laskukierroslentämistä ja enemmän matkalentämistä)
~>100 tuntia repsikan paikalla epävirallisena co-pilottina (navigaattorina)

UPL-lupakirjan sain 2004 syksyllä. PPL-kurssi on meneillään, lennoista n. puolet vielä suorittamatta.

Noista pakkolaskuista yllä - itse haaveilen ettei tarttisi ikinä tehdä pakkolaskua...

Aero

Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko Auranen ilmailuammatissa vai miksi sinulla on IR-kelppari?
Itse meinasin jossain vaiheessa oman hengen pitimiksi sellaisen lentää, mutta tahtoo maksaa AIKA paljon noin niinkuin harrastekäyttöön..
Meinasin Heikkilältä kysyä samaa, mutta CPLhän tuolla profiilissa keikkui..

auranen

Lainaus käyttäjältä: Aero - elokuu 14, 2006, 19:59:07
Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko Auranen ilmailuammatissa vai miksi sinulla on IR-kelppari?
Itse meinasin jossain vaiheessa oman hengen pitimiksi sellaisen lentää, mutta tahtoo maksaa AIKA paljon noin niinkuin harrastekäyttöön..
Meinasin Heikkilältä kysyä samaa, mutta CPLhän tuolla profiilissa keikkui..

Pistin sulle vastauksen privana, ettei mene yleisellä palstalla henkilötason asioiden puimiseksi ;-)

t. tero

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - elokuu 14, 2006, 12:50:48

Noista pakkolaskuista yllä - itse haaveilen ettei tarttisi ikinä tehdä pakkolaskua...


Nuo pakkotilanteet tuppaavat vain tulemaan, kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Silloin pitää vain tehdä hosumatta kaikki voitavansa.
Muistaa opitut menettelyt, ohjata konetta ja luottaa kykyihinsä.

Tuollaisen jälkeen pitää mennä heti uudelle lennolle. Silloin se tapahatuma sattui edelllisellä lennolla ja siten voi narrata kroppaansa.
Tää on vaan tällaista jorinaa multa.

Karoliina

Alkaa taas pikkuhiljaa houkuttaa roll-barin rakennusluvan hakeminen Starille...
Ai niin, kuomussakin täytyisi olla myös emergency release etusaranoissa. Muuten koneesta ei pääse mitenkään ulos jos se uppoaa järveen ylösalaisin.


Toma

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - elokuu 14, 2006, 20:45:42
Alkaa taas pikkuhiljaa houkuttaa roll-barin rakennusluvan hakeminen Starille...
Ai niin, kuomussakin täytyisi olla myös emergency release etusaranoissa. Muuten koneesta ei pääse mitenkään ulos jos se uppoaa järveen ylösalaisin.

Ei mikään huono idea  ;-) sama viritys on meneillään Petrél:iin jossa se tilanne on ehkä vielä todennäköisempi...

Kaivoin kaikki vanhat päiväkirjat ja status tiimojen ja pakkolaskujen suhteen menevät näin:

Ultrakevyt: 1410h ja 5502 laskua
Purjelento:  108 h ja  170 laskua
MGPL:           28h ja    45 laskua
PPL (usa)     322h ja 1380 laskua josta mahtavat 10h Monimoottoritiimaa, 15h yöllä sekä 7h IFR:ää

Pakkolaskuja on sitten hieman enemmän kuin lääkäri määrää. Nykyinen saldo taitaa olla 8 kpl. Suurin tekijä näissä on ollut Rotax 2-t

Jos nuo kategorisoi niin

4 kpl Rotax 2-t syytä
1 kpl omaa tyhmyyttä (eli tämä sauvan ja selkänojan välinen heikko lenkki)
2 kpl rakenteellisia puutteita
1 kpl Ulkoisista atriibuuteista

Lopuksi pitää todeta että Ultralentäminen on turvallinen harrastus, ja kiperistä tilanteista selviää aina kunhan ei joudu paniikkiin, muistaa mitä kurssilla on opetettu sekä AINA lentää sitä härveliä maakosketukseen asti. Hyvät päätökset ja niitten noudattaminen tietysti helpottaa myös  :)
Terveisin
Tom Arppe

Aero

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 14, 2006, 21:32:23

1 kpl omaa tyhmyyttä (eli tämä sauvan ja selkänojan välinen heikko lenkki)


;D Kehtaako kertoa muille varoittavan esimerkin..?  ;)

taotao

Jännä juttu aika läheltä liippaa noi omattkin kokemukset :)
tosin toi PPl ja muut kelpuutuset puuttuu (ja ne sun matkalennot :D)
Ehkä myöhemmin!
Ja se maastolasku purtsikalla (ei kun olit vaan auttamassa :)
Tarkkarissa mielestäni oli oleellisen tärkeää tehdä jotain mikä pistää
oppilaan hetkeksi edes vähän ulalle ja katsoa että tekee jotain eikä mene paniikkiin!
Siloin melkein voi luvata että korkeintaan mustelmilla selviää.. kun muistaa ne kaksi
puuta vielä :D

Toma

Lainaus käyttäjältä: Aero - elokuu 14, 2006, 22:44:34
;D Kehtaako kertoa muille varoittavan esimerkin..?  ;)
´

Kyllä minä kehtaan...
Sitä on tullut tehtyä kaikkea tyhmää alkuaikoina, siihen aikaan kun nopein ultra kulki 100 km/h. Tässä kyseisessä tapauksessa tuli väänneltyä pystykäännöksiä, joka nyt sinänsä ei ole vaarallinen liike ja oikein tehtynä todella nautinnollinenkin vielä. Noh, joka tapauksessa liike meni hieman negatiiviselle ja tästä ei rotax tykännyt ja päätti sammua (tällä kertaa ei todellakaan rotaxin vika)
Summa summarum oli että hyvä laskeutumispaikka löytyi ja ainoa paikka mikä koki kolauksen oli ylpeys.  :hups:

Kerrottakoon vielä että tuossa kyseisessä lentolaitteessa ei ollut sähköstarttia ja lentäminen samalla kun yrittää vetää rotaxia käyntiin ei oiken sulavasti ota onnistuakseen. Kaiken tämän otettuani huomioon niin päätin miellummin käyttää aikaa (tosin kahden starttikokeilun jälkeen) hyvän laskeutumispaikan löytämiseen.

Miten se nyt menikään; Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu.

Olkaa te kaikki niitä viisaita ja oppikaa toisten tyhmistä virheistä...jookos.
Terveisin
Tom Arppe

Aero


pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 14, 2006, 23:30:07Kerrottakoon vielä että tuossa kyseisessä lentolaitteessa ei ollut sähköstarttia ja lentäminen samalla kun yrittää vetää rotaxia käyntiin ei oiken sulavasti ota onnistuakseen.

Miten se nyt menikään; Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu.

Mikäs se tarinan opetus nyt olikaan: älkää lentäkö ilman sähköstarttia?  ;D
- Pirkka -

Toma

Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 15, 2006, 07:55:39
Mikäs se tarinan opetus nyt olikaan: älkää lentäkö ilman sähköstarttia?  ;D

Se olisi kieltämättä helpottanut tilannetta, mutta kyllä se opetus on kiteytetty tuossa sanonnassa "Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu"   :P

olkaa niitä viisaita...
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod