Edullinen GPS varmistamaan oikeassa ilmatilassa pysymistä..?

Aloittaja jkarjanl, elokuu 10, 2006, 14:56:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jkarjanl

Hei!

Tämän luulisi olevan ajankohtainen aihe...

Tiedän kyllä että lentosuunnistuksen pitää olla hanskassa ilman GPS:ää. Tarkkaan ottaen en edes itse (vielä) lennä moottorin voimalla, mutta kaverin kanssa tuli puhetta aiheesta. Hän on niitä "vanhan polven" lentäjiä jotka luottavat pelkkään paperikarttaan, ja hyvä niin. Nyt kuitenkin kaveri valitteli että oudolla lentopaikalla on vähäsen orpo olo tornin kanssa jutellessa. Pelkän ilmailukartan ja kompassin varassa on hankalahko äkkiseltään ottaa kurssi suoraan kohti ilmoittautumispaikkaa, väkisinkin siinä kuluu pikkaisen aikaa ihmetellessä. Ja olisihan se mukava kun perinteisten menetelmien lisäksi olisi vielä GPS varmistamassa että missäs ne ilmatilarajat menivätkään...

Eli siinä olisi vaatimukset. Mikä olisi edullisin tapa täyttää ne? Ja oikea vastaus ei siis ole se että ostetaan 1500,- Garmin uutena kaupasta, vaan nyt haetaan jotain oikeasti edullista, satunnaisen sunnuntaipilotin avuksi.

Purjelentopuolella käytetään paljon iPaq -pohjaisia virityksiä, itsekin sain "raudan" haalittua kasaan 100,- hintaluokassa, siihen sitten vielä ohjelma päälle. Onko moottorilennossa vastaaville mitään käyttöä, vai onko kyseessä aivan eri vehkeet?

Mitä foorumin lukijat itse käyttävät, ja minkä vuoksi juuri sitä?


-Janne

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - elokuu 10, 2006, 14:56:27

Purjelentopuolella käytetään paljon iPaq -pohjaisia virityksiä, itsekin sain "raudan" haalittua kasaan 100,- hintaluokassa, siihen sitten vielä ohjelma päälle. Onko moottorilennossa vastaaville mitään käyttöä, vai onko kyseessä aivan eri vehkeet?


Sinua ehkä kiinnostaa sitten tämä, mikäli iPaqisi syö win2002/2003 käyttöjärjestelmän
sisäänsä:

http://www.winpilot.com/

Sakke

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 10, 2006, 15:51:08
Sinua ehkä kiinnostaa sitten tämä...

Elä sie pohojosen mies huio, Winpilot on hyvä. Ei eksy TMA:lle, jos vaan on päivittänyt karttatiedostot. Mutta eikös sulla pitänyt olla vaan paperikartta polvella?

Asiasta toiseen... jos se perjantainen Helsingissä seikkaillut saksalaispilotti ei ollut viitsinyt ostaa suomalaista karttaa, niin tuskinpa hän olisi viitsinyt päivittää IPAQin tiedostojakaan. Paljon on asenteesta kiinni.

Gerhard Barkhorn

Minä olen ultralentämisessä käyttänyt tätä www.pocketfms.com. Löytyy karttapohjat, ilmatilat jne.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Sakke - elokuu 10, 2006, 15:58:10

Elä sie pohojosen mies huio, Winpilot on hyvä. Ei eksy TMA:lle, jos vaan on päivittänyt karttatiedostot. Mutta eikös sulla pitänyt olla vaan paperikartta polvella?


Paperilla paperilla. Sillä sitä lentelen. Mutta totesin samaan hengenvetoon taannoin, että
GPS on hyvä apu siinä vaiheessa, kun kartta & maasto eivät enää kohtaa syystä tai
toisesta. Kiinteäksi tuo iPaqi itselläni tulee, joten kulkee väkisinkin aina matkassa. Vielä
hieman suunnitelmissa, jotta mihin sen pistän. Joko teen keskikonsolin, mikäli käytäntö =
'jalat mahtuvat yhtä hyvin kuin ilman konsoliakin',  tai sitten sijoitan sen "kattoon", jonne
sen näillä näkymin saisi oikein nätisti tukevasti kiinni ilman, että juurikaan rajoittaa näkökenttää
yläviistoon.

villeov

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - elokuu 11, 2006, 09:57:32
Minä olen ultralentämisessä käyttänyt tätä www.pocketfms.com. Löytyy karttapohjat, ilmatilat jne.

Mistäs tuohon PocketFMS:n löytyy Suomen karttapohjat ja ilmatilat?

Gerhard Barkhorn

LainaaMistäs tuohon PocketFMS:n löytyy Suomen karttapohjat ja ilmatilat?

Kun ohjelman asentaa niin taitaa siinä vaiheessa kysyä mitkä FIR:t asennettaan. Siinä pitää valita EFIN, EFPS ja EFES sen jälkeen muistaakseni kysyy "Haluatko päivittää NavDATA:n?". Jos olet hyppinyt asennusvaiheessa noiden kohtien yli niin FIR:t voi valita jälkikäteen 'File -> Select FIRS' ja NavDATAN voi päivittää 'Internet -> Get NavData'. Jos haluaa karttapohjia niin valitset 'Internet -> Get MapData for this Zoomlevel'. Etköhän sä osaa....... Kysy lisää jos ei selvinnyt näillä ohjeilla.....

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod