Moottorikirja

Aloittaja Gerhard Barkhorn, syyskuu 06, 2006, 14:57:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gerhard Barkhorn

Minkähänlainen kirja on tuo Moottorikirja. Ilmailumääräyksiä lueskellesani huomasin että Ultrakevyillä koneilla pitäisi semmoinen olla.

Nils Rostedt

Aiheesta löytyy oma normaaliluokan koneille tehty ilmailumääräys AIR M1-9 

Ultrille ei tietääkseni ole erillistä määräystä aiheesta, AIR M5-10 lisäksi, mutta minua on ainakin kehotettu noudatamaan tuota yllämainittua M1-9 teknillisen päiväkirjan osalta.

Nyt katsellessani huomasin, että ultria koskevassa määräyksessä AIR M5-10 en tahdo löytää vaatimusta itse rungon muutos- ja korjauspäiväkirjasta (MR), vaikka moottorikirjaa ja laitekortteja kyllä vaaditaan. Onkohan tämä tarkoituksella jätetty pois vai onko lukutaidossani vikaa vai... ?

Gerhard Barkhorn

Niin, tuossa AIR M5-10:ssähän on kohta 7.8 Tekninen kirjanpito, jossa todetaan että kaikki huolto- ja muutostyöt merkitään matkapäiväkirjaan. En sitten tiedä onko tämä sama asia kuin Teknillinen kirjanpito.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - syyskuu 06, 2006, 15:35:05
Niin, tuossa AIR M5-10:ssähän on kohta 7.8 Tekninen kirjanpito, jossa todetaan että kaikki huolto- ja muutostyöt merkitään matkapäiväkirjaan. En sitten tiedä onko tämä sama asia kuin Teknillinen kirjanpito.

Ultran teknillinen kirjapito voidaan tehdä määräyksen koneen matkapäiväkirjaan. Mutta fiksu koneenomistaja avaa teknillisen päiväkirjan, jossa on kaikki erilliset kirjat moottorille, rungolle ja potkurille. Jos olisin ostamassa ultraa, jossa on huolellisesti täytetty erillinen teknillinen kirjanpito, olisin valmis maksamaan siitä muutaman rahan enemmän.

Siksi on joskus uskomattoman typerää kuulla selitystä, että sitä ei hankita kun se ei ole pakollinen ja kaiken lisäksi liian kallis. Juuri on ostettu kuudenkympin arvoinen kone ja itketään kolmenkymmenen pikkurahan arvoista kirjaa liian kalliiksi. Kuitenkin se on ainoa käytännön tapa nähdä mitä koneelle on tehty sen elinkaaren aikana.

Pakollistahan se ei ole, mutta ilman oleminen on väärässä paikassa säästämistä.

Gerhard Barkhorn

Elikäs, jos oikein ymmärsin niin Moottorikirja on sama asia kuin Teknillisen päiväkirjan osa 'Muutos ja korjauspäiväkirja. Moottori (MM)'. Ja oliko vielä niin että teknillisen päiväkirjan sai ostettua jostain?

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - syyskuu 06, 2006, 20:07:55
Elikäs, jos oikein ymmärsin niin Moottorikirja on sama asia kuin Teknillisen päiväkirjan osa 'Muutos ja korjauspäiväkirja. Moottori (MM)'. Ja oliko vielä niin että teknillisen päiväkirjan sai ostettua jostain?

No kyllä se näin taitaa olla - en mene satavarmasti sanomaan kun sellaista ei ole tässä käsillä. Ilmailuhallinnon olisin kuvitellut niitä myyvän, mutta sivuilla ei näy mitään tietoa asiasta. Soittaisin kuitenkin IH:n asiakaspalveluun.

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 06, 2006, 21:00:10
Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - syyskuu 06, 2006, 20:07:55
Elikäs, jos oikein ymmärsin niin Moottorikirja on sama asia kuin Teknillisen päiväkirjan osa 'Muutos ja korjauspäiväkirja. Moottori (MM)'. Ja oliko vielä niin että teknillisen päiväkirjan sai ostettua jostain?

No kyllä se näin taitaa olla - en mene satavarmasti sanomaan kun sellaista ei ole tässä käsillä. Ilmailuhallinnon olisin kuvitellut niitä myyvän, mutta sivuilla ei näy mitään tietoa asiasta. Soittaisin kuitenkin IH:n asiakaspalveluun.

Kyllä ja kyllä. IH:lta saa ostaa valmiin "lentokoneen teknillinen päiväkirja" (vai mikä sen nimi nyt olikaan) kansion, missä on rungon kirja (MR), moottorikirja (MM) ja muutamia laitekortteja. Suosittelen lämpimästi kaikille ultraomistajille.


Kari Aspiola

Olen muutamassa asiakkaan koneen huollossa tavannut ja myös kuittaillut näitä erillisiä teknillisiä kirjoja. Onhan ne tietysti hienoja lisukkeita, ei siinä mitään. Näitä käyttävät useimmin ihmiset, joilla on myös tyyppikoneen ylläpidosta vuosien kokemus takanaan.

Mutta ihan riittävä teknillinen dokumentointi ultraan on kun matkapäiväkirja + laitekortit on kuittailtu asiallisesti. Harvoin kyllä näkee, että tämäkään nimenomainen VAATIMUS olisi kunnolla hoidettu.

Mielestäni meidän ei pitäisi kovin äänekkäästi itse olla "vaatimassa" lisää pyrokratiaa koneidemme ylläpitoon, kun ei viranomainenkaan sitä ole vaatimassa. Voihan koneporukka/kerho tehdä virallisten vaatimusten lisäksi omia konekansioitaan ihan vapaasti sisäisen laadunvarmistuksen edistämiseksi. Ja tiedän että näin tehdäänkin joissain paikoissa Suomessa. Mutta ei niistä sentään pidä yrittää tehdä uusia vaatimuksia.

Jäitä hattuun veljet!

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - syyskuu 07, 2006, 09:25:47
Mielestäni meidän ei pitäisi kovin äänekkäästi itse olla "vaatimassa" lisää pyrokratiaa koneidemme ylläpitoon, kun ei viranomainenkaan sitä ole vaatimassa. Voihan koneporukka/kerho tehdä virallisten vaatimusten lisäksi omia konekansioitaan ihan vapaasti sisäisen laadunvarmistuksen edistämiseksi. Ja tiedän että näin tehdäänkin joissain paikoissa Suomessa. Mutta ei niistä sentään pidä yrittää tehdä uusia vaatimuksia.

Jäitä hattuun veljet!

Ei tässä mitään vaatimuksia olla tekemässä.

Mutta yhtälailla kuin autokaupassa, olen valmis maksamaan ekstraa siitä, että vehkeessä on huoltokirja mistä käy ilmi sen huoltohistoria. Uutena ostettu ultra on taatusti kalliimpi kuin keskivertoauto, että en tosiaankaan ymmärrä miksi tätä ei sinun mielestäsi voisi suositella koneensa teknisestä kunnosta huolehtivalle omistajalle. Auton omistajalle tätä ei tarvitse edes selittää.

Niitä vanhoja tietoja kun ei sitten löydy mistään, kun ne vanhat matkapäiväkirjat ovat aina hukassa tai joku on ne ominut.

Been there, done it.

Kari Aspiola

 
Ei tässä mitään vaatimuksia olla tekemässä. 
------------------------------------------------------------------------------
                    Hyvä niin!

------------------------------------------------------------------------------

Mutta yhtälailla kuin autokaupassa, olen valmis maksamaan ekstraa siitä, että vehkeessä on huoltokirja mistä käy ilmi sen huoltohistoria. Uutena ostettu ultra on taatusti kalliimpi kuin keskivertoauto, että en tosiaankaan ymmärrä miksi tätä ei sinun mielestäsi voisi suositella koneensa teknisestä kunnosta huolehtivalle omistajalle. Auton omistajalle tätä ei tarvitse edes selittää.

------------------------------------------------------------------------------

          En kommentoi!

------------------------------------------------------------------------------

Niitä vanhoja tietoja kun ei sitten löydy mistään, kun ne vanhat matkapäiväkirjat ovat aina hukassa tai joku on ne ominut.

------------------------------------------------------------------------------
   Vanhat matkapäiväkirjat kuuluvat niihin koneen asiakirjoihin, jotka pitää säilyttää koneen koko elinkaaren ajan tallessa. Katsastajakin taitaa olla niistä yleensä kiinnostunut.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - syyskuu 07, 2006, 11:40:59
Vanhat matkapäiväkirjat kuuluvat niihin koneen asiakirjoihin, jotka pitää säilyttää koneen koko elinkaaren ajan tallessa. Katsastajakin taitaa olla niistä yleensä kiinnostunut.

Katsastaja on kiinnostunut lähinnä vain niistä matkapäiväkirjoista jotka on täytetty edellisen katsastuksen jälkeen. Mutta sanotaanko jossakin määräyksessä, että ne kaikki vanhat lentopäiväkirjat pitää säilyttää?

Toisekseen: jos lähetät esimerkiksi moottorin peruskorjattavaksi jonnekin, pistätkö mukaan matkapäiväkirjat? Ne kaikkiko?

Ja kolmanneksi: Jos sen moottorin myyt jollekin, teetkö saman tempun?

Paljon helpommalla pääsee kun avaa sen moottoripäiväkirjan tai jopa teknillisen päiväkirjan ja tekee sen teknisen kirjanpidon sinne.

Kari Aspiola

Tuolta nyt löytyy jotain virallista tietoa asiakirjojen säilyttämisestä!

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim1_05.pdf

Voinee soveltaa jossain määrin myös ultrien huoltotoimintaan.

.........................................................................................................................

Katsastaja on kiinnostunut lähinnä vain niistä matkapäiväkirjoista jotka on täytetty edellisen katsastuksen jälkeen. Mutta sanotaanko jossakin määräyksessä, että ne kaikki vanhat lentopäiväkirjat pitää säilyttää?

Eipä taida olla "pakollista" edellistä katsastusta vanhempien matkapäiväkirjojen säilytys(?) Mutta toisaalta, miksi ne nimenomaan pitäisi hukata? Ihmiset säilyttelevät monesti paljon turhempiakin juttuja vuosikymmenien ajan.

..........................................................................................................................

Toisekseen: jos lähetät esimerkiksi moottorin peruskorjattavaksi jonnekin, pistätkö mukaan matkapäiväkirjat? Ne kaikkiko?

Nimenomaan ei matkapäiväkirjaa vaan asianomainen laitekortti seuraa moottoria. Koska matkapäiväkirjan pitää  seurata sitä konetta.

..........................................................................................................................

Ja kolmanneksi: Jos sen moottorin myyt jollekin, teetkö saman tempun?

Laitekortti(-t) seuraa moottoria ja toivottavasti moottorin historia on kirjattu laitekorttiin oikein. Ihan samalla tavalla kuin korkeusmittariakin seuraa kyseiselle mittarille avattu laitekortti.

..........................................................................................................................

Paljon helpommalla pääsee kun avaa sen moottoripäiväkirjan tai jopa teknillisen päiväkirjan ja tekee sen teknisen kirjanpidon sinne.

En yritäkään väittää, että tyyppikoneissa pakollinen kirjanpito olisi jotenkin huono systeemi. Päinvastoin, mutta en myöskään halua olla edistämässä byrokratian lisääntymistä ultratoiminnassa.

Kun tuossa aiemmin otit puheeksi auton paperit, niin minulla esimerkiksi nykyisestä autosta, joka on ollut vasta vuoden minulla. On kertynyt jo nyt 7 sentin A4-mapillinen kaikenlaisia lippuja ja lappuja ym. papereita, vaikka mikään laki ei edellytäkään niitä keräämään. Olet siinä ihan oikeassa, että kun joskus lähden autoa myymään niin ainakin osa tuon mapin sisällöstä saattaa kiinnostaa ostajaa. Mutta ei tulis mieleenkään alkaa vaatimaan, että kaikkien pitäis toimia samoin.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - syyskuu 07, 2006, 15:05:35

Paljon helpommalla pääsee kun avaa sen moottoripäiväkirjan


Avaishan sitä tuollaisenkin, mutta kun ei tule tilattuna sitä mitä halutaan
ilmailuliitolta. Kaikki muut tavarat oli ok, mutta moottorikirjasta ei ollut
hajuakaan paketissa vaikka se puhelimessa muka jo selvää olikin mitä
tarvitsen.

Eli jos joku tuollaisia kirjoja pari, mielellään kolme kappaletta
lähettäisi (olisi toinenkin kone vailla moista), niin olisipa upeata.

Tuossa 15. päivä on taas palkkapäivä, joten
pakettia postiin postiennakkona, niin:

Jari Kaija
Rytitie 18
90440 KEMPELE

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - syyskuu 07, 2006, 15:05:35
Tuolta nyt löytyy jotain virallista tietoa asiakirjojen säilyttämisestä!

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim1_05.pdf

Voinee soveltaa jossain määrin myös ultrien huoltotoimintaan.

Ei vain soveltaa, ao. määräystä on noudatettava seuraavin poikkeuksin, katso AIR M5-10:

7. HUOLTOTOIMINTA

7.1 Yleistä
UL-lentokoneen huoltotoiminnassa on noudatettava tämän määräyksen lisäksi ilmailumääräystä AIR M1-5, jollei kohdissa 7.2 - 7.8 ole annettu tästä poikkeavia määräyksiä.


7.2 Määräaikaishuollot, vuositarkastus ja pienet korjaukset
UL-lentokoneelle on tehtävä huolto-ohjeiden edellyttämät huollot sekä vuositarkastus. Vuositarkastus on tehtävä ilmailumääräyksen AIR M1-5 mukaisesti. Määräaikaishuollot, vuositarkastukset ja pienet korjaukset saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, UL-lentokoneen omistaja, haltija tai käyttäjä. Huom. Jos valmistaja ei ole laatinut huolto-ohjeita, voidaan määräaikaishuollon ja vuositarkastuksen ohjeina käyttää Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n laatimia UL-lentokoneen huolto-ohjeita.

7.3 Suuret korjaukset ja peruskorjaukset
UL-lentokoneen peruskorjaus. Rakenteen ja järjestelmien korjaus. UL-lentokoneen peruskorjauksen tai kantavien rakenteiden tai ohjainjärjestelmien korjauksia saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, ilmailuvälinehuolto-
organisaatio, UL-lentokoneen valmistaja tai muu organisaatio Lentoturvallisuushallinnon erillisellä luvalla. Harrasterakenteisen UL-lentokoneen korjaustyöt saa tehdä myös rakennusluvassa mainittu organisaatio.
Peruskorjauksen ja lentokelpoisuuteen vaikuttavan vaurion korjauksen jälkeen UL-lentokone on katsastettava
ennen lentotoiminnan jatkamista.

Moottorin korjaus ja peruskorjaus
Moottorin suuren korjauksen ja peruskorjauksen saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, hyväksytty
huolto-organisaatio, UL-lentokoneen rakennusluvassa mainittu organisaatio tai muu organisaatio
Lentoturvallisuushallinnon erillisellä luvalla. Huoltotyön tekijällä on oltava siihen riittävät edellytykset
ja toimenpiteet on tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - syyskuu 07, 2006, 15:27:01
Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - syyskuu 07, 2006, 15:05:35
Paljon helpommalla pääsee kun avaa sen moottoripäiväkirjan
Avaishan sitä tuollaisenkin, mutta kun ei tule tilattuna sitä mitä halutaan
ilmailuliitolta. Kaikki muut tavarat oli ok, mutta moottorikirjasta ei ollut
hajuakaan paketissa vaikka se puhelimessa muka jo selvää olikin mitä
tarvitsen.

Eli jos joku tuollaisia kirjoja pari, mielellään kolme kappaletta
lähettäisi (olisi toinenkin kone vailla moista), niin olisipa upeata.

Tuossa 15. päivä on taas palkkapäivä, joten
pakettia postiin postiennakkona, niin

Väärä osoite, tilaa kirjat Ilmailuhallinnosta.

Markku Hiedanpää

OPS M1-12

3 ERITYISIÄ MÄÄRÄYKSIÄ


3.1 Matkapäiväkirja on esitettävä jokaisessa katsastustilaisuudessa ja muulloinkin viranomaisen vaatimuksesta.

3.2 Matkapäiväkirjaa on säilytettävä vähintään
a) meneillään olevan perushuoltojakson ajan tai
b) kahden vuoden ajan viimeisestä merkinnästä riippuen siitä, kumpi aika on pidempi.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 07, 2006, 20:36:39

Väärä osoite, tilaa kirjat Ilmailuhallinnosta.


Hmps... Itseasiassa tuolta niitä tilasinkin laitekorttien yhteydessä. Parjasin
epähuomiossa ilmailuliittoa. Sekaantuu aina liitto/hallinto kun nopeasti
näihin viesteihin vastailee. No Markku, sinähän siellä työksesi olet jo paikan
päällä. Nappaises kolme kipaletta kaapista ja pistä tytöt lähettämään
tällä kertaa oikeata tavaraa.

Kari Aspiola

 
Ei vain soveltaa, ao. määräystä on noudatettava seuraavin poikkeuksin, katso AIR M5-10:


Soveltamisella tarkoitin lähinnä eri asiakirjojen säilytysaikoja, en varsinaista huoltamista.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - syyskuu 08, 2006, 06:38:30
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 07, 2006, 20:36:39

Väärä osoite, tilaa kirjat Ilmailuhallinnosta.


Hmps... Itseasiassa tuolta niitä tilasinkin laitekorttien yhteydessä. Parjasin
epähuomiossa ilmailuliittoa. Sekaantuu aina liitto/hallinto kun nopeasti
näihin viesteihin vastailee. No Markku, sinähän siellä työksesi olet jo paikan
päällä. Nappaises kolme kipaletta kaapista ja pistä tytöt lähettämään
tällä kertaa oikeata tavaraa.

Soita 09-4250 2050

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod