Garmin G900X mittaristo myös x-koneisiin

Aloittaja Nils Rostedt, heinäkuu 24, 2006, 21:03:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Nyt myös experimentaleihin on saatavissa yhtä hienot Garmin-telkkarit kuin tyyppihyväksyttyihin.

http://www.garmin.com/pressroom/aviation/072306b.html

Tuomas Kuosmanen

Tämmöinen retrofit-malli julkaistiin myös:

http://www.garmin.com/products/g600/index.jsp - tuo on ihan tyyppihyväksytty ilmeisesti.

//T

Aki Suokas

The G900X will be available in the first quarter of 2007 at a suggested retail price of $66,745.

66 745 USD = 52821,30 EUR
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

JPK1990

Hintahan näyttää olevan ilmaa :o Noi laatikot ovat vaan jonkinlaisia ARM ta PPC pohjasia tietokoneita joissa on aktiivimatriisi-lcd-näytöt ja pari I/O liitintä ja sitte tyrkätään anturit kii. Veikkaan että materiaalikustannukset ovat alle 3000€

pimattil

Ja jotkut ihan oikeasti laittaa parempaa Garminia koneisiinsa:

http://www.adastrametrogolf.com/scottsrv7a/DSC01010.jpg  :P

ja mitä tuohon G900X:n hintaan tulee, niin vaikka HW:n saisikin 3 k€:llä, niin kasalla HW:tä ei kyllä tee yhtään mitään ilman softaa. Tosin tuolla hinnalla on varmaan laskettu, että myyntimäärienkään ei tarvitse olla hirmuisia, että pääästään jo plussan puolelle.  ::)

  -- Pirkka --
- Pirkka -

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - heinäkuu 26, 2006, 22:49:54
Ja jotkut ihan oikeasti laittaa parempaa Garminia koneisiinsa:

http://www.adastrametrogolf.com/scottsrv7a/DSC01010.jpg  :P


Niin, kuulema Suomessakin on rakenteilla RV-7. Tiedä vaikka siinä moinen mittaristo nähtäisiin.  :lol:

Karoliina

Hieno, mutta ei 60 kEUR ei ole totta vie kovin harrastelijahinta mittaristosta experimental-koneeseen...
Etenkin kun esim. BlueMountain joka on kallis, maksaa 15000 ja
Dynon D-180 maksaa 3000. Vaikka Dynonista puuttuu paljon Garminin ominaisuuksia,
on siinä 3000 euron väärtiksi telkkaria. Saa myös moottorinvalvonnan kaupan päälle.


Tosin tuosta puuttuu Garminin tasoinen GPS yms. (tai siis ei Dynonissa ole GPS:ää ollenkaan). Mutta voihan Garminin GPS:n ostaa
erikseen jolloin tulee vähän vähemmän tyylikäs ja vähemmän kliini paneeli, mutta ainakin selviää
alle miljonääri/miljardööri -budjetilla.

60 kiloeurolla kyllä sietäisi tulla kaiken maailman stämppelit mukana vaikka triplana.

...Lisää motivaatiota rakentaa EFIS itse... Siinä olisi aika killerituote kun saisi Garminin 900X:n ominaisuudet pistettyä kasaan 3 kiloeurolla.
Taitaisi myydä muutaman kappaleen enemmän kuin tuo 900X epäilen.


Teppo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - heinäkuu 27, 2006, 16:12:04
... Siinä olisi aika killerituote kun saisi Garminin 900X:n ominaisuudet pistettyä kasaan 3 kiloeurolla.
Taitaisi myydä muutaman kappaleen enemmän kuin tuo 900X epäilen.

Näiden GPS ja EFIS systeemien kaupallisissa sovelluksissa saattaa tulla aika isoja ongelmia patenttien kanssa.
Omaksi ja muiden iloksi noita saa tietysti tehdä vaikka minkälaisia mutta jos meinaa rahaa niillä ruveta tekemään niin sitten voi tulla hankaluuksia

Esimerkkinä Garminin patentti jossa patentoidaan GPS:n ja mittarinäytön yhdistäminen.

Muutenkin vaikuttaa että GPS:n saralla melkein kaikki mahdollinen on jo patentoitu...

Karoliina

Tuo patentti ei ole validi, koska sille on prior-arttia vaikka kuinka paljon. Filed:     October 3, 2005, myönnetty May 16, 2006.
BlueMountainin EFIS jossa on jaettu kartta ja EFIS-näyttö on tehty jo pitemmän aikaa ennen tuon tai noiden "related"-patenttien
hakemista. Sitäpaitsi ko. patentti on voimassa ainoastaan USA:ssa ja toisekseen Garminin intresseihin tuskin kuuluu jonkun
nyrkkipajan tallaaminen. Etenkin kun kaiken softan ja hardiksen voi tehdä open sourcena ja mikäli jokun ko. hardis ja softayhdistelmän
valmistajan saisi nurin, seuraava nousee pystyyn saman tien toisaalla, vaikkapa Kiinassa. Siinä saa käydä Garmin taistelua ihan rauhassa ilman että
saa mitään aikaiseksi paitsi huonoa mainetta itselleen. Ja huono maine ko. laisessa patenttioikeudenkäynnissä saattaa tehdä huonoa kaikelle myynnille,
vaikka ko. firmalla olisikin mikkihiiripatentti jolla käydä oikeutta ihan "perustellusti". Patenttien käyttäminen on vähän kuin käyttäisi ydinaseita.
Positiivisten seuraamusten lisäksi tulee roppa kaupalla negatiivisia, ja kaikkia patentteja ei siksi koskaan koeteta oikeudessa.
Ainoastaan jos nyrkkipajasta kasvaisi isompi kuin Garminista ja myynti olisi sitä luokkaa että Garminilla olisi jo nähtävissä merkittävää myynnin
laskua, niin sitten kyseinen oikeustaistelu saattaisi tapahtua, mutta jos myynti on pientä (koska experimental-markkinat ovat pienet),
ei Garminia varmastikaan voisi vähempää kiinostaa, Garminin varsinainen bisneshän on sertifioitujen avioniikkatuotteiden puolella.
Pikkufirman ei kannata välittää patenteista. Jos tulee patenttioikeudenkäynti, paskha mäihä, seuraa konkurssi (joka raukeaa firman varattomuuteen),
koska pikkufirmalla ei ole varaa puolustaa oikeuksiaan esim. kaatamalla patentti. Patentit ovat olleet toimivia keksintöjen suojelussa
1800-luvulla ja 1900 luvun alussa. Nyt kuitenkin tuo IPR on ryöstäytynyt käsistä koska patenttijärjestelmät eivät ole kehittyneet teknologian ja teknologian kehitystahdin nopeutumisen mukana ja koko järjestelmä nirheää itse itseään niin että loppujen lopuksi kellään ei ole kivaa. Euroopassa softapatenttiesitys kaatui
eikä GPS-softasta voisi Garmin tulla penäämään näennäisiä oikeuksiaan tällä mantereella.

kate

Lainaus käyttäjältä: pimattil - heinäkuu 26, 2006, 22:49:54
Ja jotkut ihan oikeasti laittaa parempaa Garminia koneisiinsa:

http://www.adastrametrogolf.com/scottsrv7a/DSC01010.jpg  :P

ja mitä tuohon G900X:n hintaan tulee, niin vaikka HW:n saisikin 3 k€:llä, niin kasalla HW:tä ei kyllä tee yhtään mitään ilman softaa. Tosin tuolla hinnalla on varmaan laskettu, että myyntimäärienkään ei tarvitse olla hirmuisia, että pääästään jo plussan puolelle.  ::)

Niin, ja myyntimäärät ei edes voi olla kovin hirmuisia. Muistaakseni mailmassa taisi mennä yksimoottorisia
koneita kokonaisuudessaan kaupaksi alta kolmetuhatta vuodessa ja niitä matkkinoita jakamassa
on monta peluria mukaanluettuna ne tavalliset pyöreät mittarit.

Experimentaleista ei taida syntyä markkinoita hyvä kun sadalkle koneella ja
suurimmalla osalla ei ole varaa pistä äkuuttakymmentä tonnia efikseen.

Sekä softa että hardis molemmat nousee hirveisiin hintoihin kun volyymit on pieniä.
Jos niitä päästäisiin tekemään PC/Kännykkämailman volyymejä niin hinta
olisi alta tonnin.

Saahan jo tyyppihyväksytyn Lycosausuksen hinnalla tosi hyvän auton moottoreineen
ja jopa pienemmissä sarjoissa valmistetun Rotaxinkin hinnalla hyvän pikkuauton.
Pienet sarjat pitää hinna korkealla ja Lycomingilläkin on ollut
sentään monta vuosikymmentä aiukaa kuolettaa tyyppihyväksymiskuluja-

Bluemountinin hinta on aika lähellä kohdallaan sen suhteen mitä itse laitteen
tekeminben softineen maksaa. Loppuosa siitä hinnasta tulee sitten
siitä hyväksyttämisbyrokratiasta eli että laitteelle saa Form-1:den.

Sama ilmiöhän on noiden tyyppihyväksyttyjen koneidenkin kohdalla,
sanon nyt tämän vaikka se varmaan aiheuttaakin aikamoisen fleimauksen
takaisinpäin mutta nykyaikaisen ultran/LSA:n ja kaksipaikkaisen tyyppihyväksytyn
koneen välillä ei merkittävää teknistä eroa ole. Ultria on kaupan pilvin pimein
ja uutenakin kohtuulliseen hintaan, tyyppihyväksyntä on niin suuri kynnys
että vain hyvin harvalla valmistajalla tuntuu olevan siihen varaa ja
sitten kun se hyväksyntä on saatu niin  pakkohan sen kustannukset on
saada takaisin tuotteen hinnassa.

Käytännössä tämä kallis prosessi on melkein tappanut kaiken innovaation ja uuden
kehittämisen pienlentokoneiden saralla. Onneksi nyt Diamond on poikkeuksena
pystynyt ylittämäänn tämän kynnyksen ja lopultakin 50-luvun designiä
edustaville Cessnoille ja Pipereille on tullut vaihtoehto.


Kate

kate

Lainaus käyttäjältä: Teppo Miettinen - heinäkuu 28, 2006, 08:50:49
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - heinäkuu 27, 2006, 16:12:04
... Siinä olisi aika killerituote kun saisi Garminin 900X:n ominaisuudet pistettyä kasaan 3 kiloeurolla.
Taitaisi myydä muutaman kappaleen enemmän kuin tuo 900X epäilen.

Näiden GPS ja EFIS systeemien kaupallisissa sovelluksissa saattaa tulla aika isoja ongelmia patenttien kanssa.
Omaksi ja muiden iloksi noita saa tietysti tehdä vaikka minkälaisia mutta jos meinaa rahaa niillä ruveta tekemään niin sitten voi tulla hankaluuksia

Esimerkkinä Garminin patentti jossa patentoidaan GPS:n ja mittarinäytön yhdistäminen.

Muutenkin vaikuttaa että GPS:n saralla melkein kaikki mahdollinen on jo patentoitu...


Ei ne patentit sillä sektorilla ole se suurin karikko vaan yksinkertaisesti se että markkinat
on pieniä. Experimentaleiden markkinat eivät ole satojakaan vuodessa ja jos laitteesta
jää katetta tonni tai pari, ei sillä pidä muutaman kymmenen vehkeen myynnillä
leivissä edes yhtä henkilöä.

Tyyppihyväksytyissä voi olla markkinoita jopa tuhannelle jos pystyisi kilpailemaan
Garminin ulos mutta sitä ennen pitäisi olla pistää miljoonia rahaa että
olisi kaikki Formit ja stamppelit. Ja silti ei olisi mitenkään taattu että
pystyisi markkinaosuuden kaappaamaan.

Eli, alalla ei ole merkittävää kilpailua ja hinnat on korkeita koska
markkinat on pienet. Pienelle valmistajalle ei sieltä ole kummoistakaan
siivua saatavilla.

Itse olen tehnyt tuota Katix-EFIS kehitystyötä ihan harraste/OpenSource pohjalta.
En usko että siitä koskaa leipää ansaitsisi. Samahan se on koko lentämis ja Experimental
harrastuskin, ei se rahallisesti ole kannattavaa vaan puhdas rahanreikä.

Kate

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod