Forum > Ultrakevyet

Lisää amfibioita

(1/11) > >>

Toma:
Näyttää siltä että amfibiorintamalla tapahtuu :)

Uusi kiinnostava kehitteillä oleva Amfibio Norjassa lähenee valmistumista. Koeyksilöllä on nyt päälle 300 lentotuntia takanaan mutta paljon on varmaan vielä kokeilematta. Koneen työnimi on Cicerone (en tiedä jos siitä tulee lopullinen)
Kone on perinteinen peräkkäin istuttava ylätaso mutta siihen perinteet sitten loppuvatkin. Liitoluku on hulppeat 22:1, tämä varman osittain selittyy purjekonemaisesta olemuksesta, peräkkäin istuttava ja päälle vielä laminaarinen profiili. hmm... tämähän menisi mopuksi, mitenköhän amfibiomopu onnistuisi, ei olisi enään niin tarkkaa painon kanssa...

Kuvien prototyypissä ei ole vielä sitä lopullista siipeä, streevatkin kuulemma poistuvat. Siiven saa kolmeen osaan ja taitettua helposti niin että se mahtuu tavalliseen autotalliin jos tarve vaatii.

Polttoainetankit on sijoitettu rungon sivuponttooneihin joten ei tarvitse tikapuita tankkaukseen. Ja kabiinni aukeaa suoraan ylöspäin jolloin ainakin edessä istuva pääsee pomppimaan melkein kuivin jaloin maihin.

Pidempi matkakaan ei tuota ongelmaa, 7.7 l/h, 80l (40+40) tankit ja 200 km/h siitä tulee aika kivat 2000 km tyynessä. Jos vielä tyhjäpaino pysyy luvatuissa luvuissa (275 kg) niin kuormattavuuttakin löytyy mukiinmenevät 220 kg kun MTOW on 495 kg. Tuo kulutuskin on ihan kiva kun nuo fossiiliset palavat aineet eivät ainakaan näytä halpenevan.

Testeissä TOW ollessa 480 kg  kone irtoaa vedestä 11-16 sekunnin päästä ja nousee 750 ft/min.
Tässä on nyt erittäin hyvä esimerkki siitä että pienemmälläkin hevosvoimamäärällä pärjätään kun aerodynamiikka on hallussa. Kyllä se kuuluisa silitysrautakin lentää kun siihen asennetaan tarpeeksi luupäitä sitä vetämään (tai työntämään).

Se mikä yleensä jakaa pilotit kahteen kastiin on tuo peräkkäin istuminen, sillä saadaan aikaan mukavat tilat mutta aika monen mielestä vierekkäin istuminen on silti se parempi vaihtoehto.

Omasta kokemuksesta voin kertoa että amfibio on kyllä loistava kompromissi Suomen oloihin, lentokenttiä on tuhansia eikä hirvitä lentää suuremmankaan lätäkön yli, puhumattakaan siitä kesämökki-järvi-ranta-sauna konseptistä, eipä tarvitse ruuhkassa ajella :)

Hintatasosta ei ole vielä tietoa, sääli vain että tuo Norja on EU:n ulkopuolella

Tässä dataa:

VNE = 250-270 km/h
VA = 200 km/h (cruise)
kuormituskerroin: +5,3g -2.65g
PA-kulutus: 7.7 l/h (200 km/h)
PA-Säiliö: 80 litraa
Tyhjäpaino; 275 kg
MTOW: 495 kg
Liitoluku; 22:1
Moottori HKS 700E (60hp)

Ja lopuksi hieman kuvia:


Tässäpä sitä rantaidylliä tuohan voisi olla suomesta... muuten tuossa kun katselee niin kyllä varmaan se takatoosassa istuva myös pääsee pomppimaan maihin suhteelisen vähällä kosteudella.


Tämä sitten ei ihan enään näytä Suomalaiselta maisemalta


Tässä sivusta


ja takaa


Siellä on HKS 700E piilossa


ja lopuksi laskuun



pekka nieminen:
Mahtaapi  olla varsinainen talousihme kun menee 200 km/h / 7,7 L/h , bentsiinimoottori kun yleensä kuluttaa noin 200g/hvh,
(specific consumption at max "ala Rotax" = 285g/kWh = 210g/hvh)
25 hevosvoimaa antaa 200km/h kyytiä kyseiselle laitteelle ??????       joku mättää

Toma:
Tuon testikoneen kulutus on ollut tuo 7.7 l/h mutta "vain" 170-180 km/h kun tuo siipi ei ole se lopullinen ja streevatkin jarruttaa. Tosin mikään ultra ei taida liitää 1:22, joten tuossa on oltava aika pieni vastus... HKS tehdas lupaa "2.5 gallons an hour  @ 75%" eli 9.46 litraa/h niin eihän tuo nyt ole täysin mahdotonta.
Tietääkö joku paljon purjekone kotiinpaluumoottorilla kuluttaa? tosin ne ovat yleensä 2-tahti syöppöjä ;-)

Aki Suokas:
HKS 700E omistajan käsikirja (sivu kahdeksan) sanoo että
    Consumption @ 75%:    13 L/H (3.4 GPH.)  = 0,208 g/hv/h
joka siis on järkevä ja uskottava kulutus

HKS mukaan siis 7,7 l/h vastaa noin 27 hp (44%) tehoa.

Tämä teho 175 km/h nopeudella ja 480 kg massalla tarkoittaisi noin 1:15 liitolukua. Joka olisi mahdollinen, jos max liitoluku olisi se 22 (optiminopeudella).

Mutta ei tuossa koneessa oikein purjekonemaista siipeä ole mitenkään.
Jollei sitten tarkoita jotain PIK12 tason purjekonetta.

Toma:
Juu kuten mainintsin niin tuossa prototyypissä ei vielä olekkaan sitä lopullista siipeä. Innostava vain nähdä että joku haluaa oikeasti suunnitella konetta, ja vielä amfibiota, jossa yksi pääkriteereista on pieni vastus, hyvä liitoluku ja pieni kulutus.
Eihä tuosta purjekonetta nykypuun mukaan saa mitenkään mutta ihan asiallinen luku jos se uudella siivellä pitää paikkansa ja aikö se mopun minimikriteeri ollut 1:20 liitoluku? Muistaakseni B-52 pommari myös täytti tämän kriteerin :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod