Cayuana - kaksitahtimoottori, 400 kuutiosenttimetriä

Aloittaja Virpi, lokakuu 07, 2002, 22:41:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Virpi

Tunteeko kukaan ko. moottorityyppiä (Cayuana) ja onko moottori niin tuntematon, ettei siihen tarvittaessa saa varaosia?

Kyseessä kaksitahtimoottori, joka on yksisylinterinen ilmajäähdytteinen, 32 hv.

Moottori on hyvin todennäköisesti kanadalainen.

Kiitokset etukäteen.

Kyselijä                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Kyseisestä moottorimerkistä en ole kuullut. Suunnitteletko 1-sylinterisen 400 cc 2-tahtarin asennusta lentävään laitteeseen? Itselläni on karvaita kokemuksia vastaavista käytännön kokeiluista. Palataan aiheeseen jos haluat tietää lisää.

Kari Aspiola                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Kyseinen kaksitahtari löytyy erään ultran "persuksesta". Ja kokemusta ei moottorista ole. Minä kuulisin (etten sanoisi jopa me) mielelläni objektiivisia kauhukokemuksiasi ko. laitteen parissa, joten "anna palaa"!

Kyselijä                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

No kun kerran noin kauniisti pyydät. Moottori, jolla olen kokeillut potkuria pyörittää on ILO 372 cc, yksi mukinen 2-tahtari. Modifioin siihen magneettosytyksen tilalle elektronisen suorasytyksen ja moottori toimi ja käynnistyikin mallikkaasti. Kevennettynä koko komeus painoi vain 16 kg, eli numeroiden perusteella ihan houkutteleva paketti. Mutta turhat luulot moottorin sopivuudesta alkoivat karisemaan heti ekan koekäytön yhteydessä. Vaikka olin rakentanut moottorin kiinnityksen ja värinänvaimennuksen oikein ajatuksen kanssa. Värinät olivat sanoin kuvaamattomat, vaikka värinän vaimennus toimikin sinänsä ihan tyylikkäästi. Niin kevyt runko lähti resonoimaan moottorin avustamana, niin että kun moottori kiersi vasta 2000rpm niin penkillä ei voinut istua kuin pienen hetken. Ja kun lisäsin puita pesään 4000 rpm:ään, niin istuessani takaisin penkille muuttui yksi horisontti ainakin kahdeksikymmeneksiviideksi horisontiksi. En luovuttanut ihan vähällä, muutin kumityynyjä pariin kertaan pehmeämmiksi, mutta värinää en saanut siedettäväksi. Potkuri oli tasapainossa noin 1 gramman tarkkuudella. Päättelin kokeilujeni perusteella, että värinät pitää "tappaa" samassa "raudassa" missä ne syntyvätkin. Erityisesti kun moottorin ympärillä on kevyet rakenteet. Eli jo tässäkin kokoluokassa vähintäinkin kaksimukinen moottori, kolme on vielä parempi. Vertaa edellisiä kommenttejani moottoreista 18.ja 21.1.2002 tällä palstalla.

Kari Aspiola                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Esitän kiitokset Kari Aspiolalle!

Kyselijä                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Virpi

Hei !


Moottorin nimi muuten lienee oikeinkirjoitettuna Cuyuna. Kyseistä moottoria valmistavaa firmaa ei ole, vaan se on fuusioitunut AMW:n kanssa 2 SI:ksi (two stroke international)


Jos moottorin kanssa on jotain hässäkkää, katso lisätietoja:

http://www.ultralightnews.com/enginetroubl...yuna/trcyn.html http://www.ultralightnews.com/enginetroubl...una/cayman.html


Jere Kuusinen                    
_______________________

be reasonable, do it my way

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod