Lentäminen Venäjällä (oli Lentokoneita, siirretty myydään osiosta)

Aloittaja Antti Laukkanen, kesäkuu 08, 2006, 15:41:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Laukkanen

Lentokoneita ei ole kaupan, mutta kerropa harrasteilmailusta Venäjällä  :) Aiheesta on ollut polemiikkia siellä sun täällä, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän mitään. Onko jostakin saatavissa tietoa harrasteilmailukentistä, mahdollisista kerhoista, mahdollisuuksista päästä lentämään? Erityisesti tämä kiehtoisi tuolla riistetyn Karjalan perintömaiden yllä.
Fly high in the sky and die...

Mäksä

Lapinlahden Triketapahtumaan 21-25.7 2006 on tulossa Nelisen kappaletta Venäläisiä ilmailijoita, voin heiltä kysellä kuinka asiat siellä ovat ja missä lentävät.

Kurkkaa saitti www.efll.net

-Toni Mäkelä

taotao

Olginossa on vilkas harraste kenttä se on Pietarin ja viipurin välissä!
Muutama vuosi sitten pääsi lentämään Suhoilla 100 taalaa tunti mutta
hinnat kallistuivat kokoajan nyt en ole kysellyt!
Mutta siellä oli kyllä kaikenkarvaisia koneita myös ultria :)

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: taotao - kesäkuu 08, 2006, 17:24:54
Mutta siellä oli kyllä kaikenkarvaisia koneita myös ultria :)

Onko ne niitä euroopasta pöllittyjä rotax-vetoisia  ;)

taotao

Ei ainakaan viimeiksi:) Näyti moottrit olevan sukua vanhoile Saimaa merkisille perämoottoreille mutta työnjälki oli karumpaa:)
Tosin sitten oli läsimaisia uusia tehdastekoisia koneita! Mutta siitä on jo muutama vuosi viime vuonna en kentällä käynyt mutta sen päällä pöristeli 2-paikkainen trikellä varustettu varjoliidin, muutenkin triket tuntuvat olevan suosittuja joita löytyy myös nelipaikkaisina:) Ultra määräykset taitaa olla jostain muualta kuin euroopasta:)

jrika

käyn pari kertaa kuussa pietarissa ku anoppi sattuu asumaan siellä ja on  paljon ystäviä. jos jotakin aidosti sattuu kiinnostamaan lentely siellä niin selvitän kyllä mahdollisuuksi ja hintoja. Soittelemme toki pietariin lähes päivittäin ja moskovaan myös joten voin puhelimitse myös tiedustella.

Antti Laukkanen

Kiitoksia näistä, kiinnostaa kyllä ihan aidosti. Olen yrittänyt selvitellä asiaa, mutta vaikeaa se vain on ollut, kun ei kukaan oikein tiedä mitään. Venäjän AIP keskittyy näemmä kaupalliseen ilmailuun, eikä pikkukenttiä ole lueteltukaan. Kiinnostaisi erityisen kovasti vieläkö Sortavalan kenttä on hengissä ja ilmaillaanko siellä?

-Antti-
Fly high in the sky and die...

Lentokapt:Hujane

Sortavalan/Helylän kentällä ei ole pahemmin ollut toimintaa näkyvissä,ainakaan silloin kun itse ollut venäjällä käymässä...6 vuoden aikana 2 kertaa siellä lentokoneen nähnyt...

Antti Laukkanen

Meinaa mennä vähän väärään osastoon tämä keskustelu, mutta modet siirtänevät jos siltä tuntuu...

Vai semmoista meininkiä on Helylässä. Aattelin josko tässä ehtisi viisumin hommata ja käydä kurkistamassa kesemmällä. Onkos tuolla lähinnä Laatokan Karjalan seutuvilla muita kenttiä olemassa? Antreassa oli ilmeisesti jonkinlainen sotilastukikohta, joka nyttemmin lienee hylätty - ja sijaitseekin Kannaksella. Muista minulla ei ole edes hajua.
Fly high in the sky and die...

PeSo

Foorumilla on ollut yllättävän hiljaista tämän otsikon alla. Vaikka kyllä tuolla itärajan takana on aivan samalla tavalla ilmailusta kiinnostuneita harrastajia kuin täällä lännessäkin.

Jo vanhan Neuvostoliiton aikana siellä rakenneltiin ultrakeveitä ja experimental-lentokoneita, joista osa oli varsin eksoottisen näköisiä. Olkoon tästä esimerkkinä vaikkapa seuraava kuva:



Kuvassa X-14 ultrakevyt

Lisää näitä entisen Neuvostoliiton aikana rakenneltuja koneita löytyy seuraavasta linkistä:

http://www.easyultralightdesign.com/

Olisi mukava kuulla juttua näiden konemallien ominaisuuksista ja valmistusmääristä, jos niistä löytyy tarkempaa tietoa joltakin.

Pikaisella vilkaisulla em. koneiden joukosta erottuivat ainakin X-14, Phoenix M-5 ja Colibri II. Mitäpä ajatuksia nämä konemallit tuovat foorumilaisten mieliin?

Kehitys on tietenkin mennyt itärajan takana huimasti eteenpäin noiden kuvien ajoista. Mitä kaikkea sieltä löytyykään harrasteilmailun saralla tänä päivänä?

Laittakaapa tähän ketjuun tiedossanne olevia harrasteilmailuun liittyviä linkkejä Venäjän ja entisen Neuvostoliiton (Ukraina, Viro, Latvia, Liettua ...) alueelta!

Terveisin

Pekka Soukka

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Hane

Itse käynyt Pietarissa sekä hyppykerholla,että lentokerholla.Molemmat sijaitsevat parinkymmenen km päässä keskustasta.Byrokratia  tuntuu vellovan sielläkin,mutta noissa kerhoissa kyllä pääsi harrastamaan.Erityisesti jäi mieleen temppu-lento YAK-52.lla.Taipuu kyllä todella upeasti.Sen hinta oli muistaakseni 140e.Nettisivu tuolle kerholle on www.vzletim.ru

krunikka

Iso maa isot viiveet.
Ilmatilahankkeesta huolimatta Venäjällä on edelleen hankala harrastaa muita kuin entisiä konventionaalisia DOSAAF lajeja kuten temppulento ja laskuvarjohyppy.
Yli 20km päähän kentästä suuntautuvat VFR lennot alkaa olla edelleen Mika Waltarimaista kirjallista tuotantoa vaativan työn takana.
Edellämainituista syistä Baltian maista (myös Suomesta) löytyy paljon venäläisten omistamia koneita. Venäläinen on käytännöllinen ihminen, heille on helpompi aja autolla Moskovasta Baltiaan (600-900km / sivu) lentämään matkalento kuin koettaa tehdä se Venäjällä jossa "..aina rikot vahingossa jotakin paikallista sääntöä ja joudut maksamaan siitä...".
Tämän takia mm. Venäjän tarkkuus -ja rallilennon maajoukkueet treenaavat Baltiassa / Puolassa.

Venäläisillä on kuitenkin luja usko huomiseen. He koettavat saada vauhtia sisäiseen ilmatilauudistuksen käytännön toteutumiseen järjestämällä esimerkkitempauksia joilla osoitetaan viranomaisille ettei GA lentotoiminnasta ole valtiolle haittaa.

www.baikalrace.ru/?lang=eng

Toivottavasti tuo hanke onnistuu.

Pete

Rauno

Harrasteilmailu hoidetaan Venäjällä ROSTO  (kyrillisin POCTO)-siviilipuolustusjärjestön takaa.  Tuo sama järjestö oli neuvostoaikana DOSAAF. Tuo oli samalla urheilujärjestö, ilmailijoille kuten Ilmailuliitto Suomessa.

Neuvostoliiton muuttuessa Venäjäksi tuon järjestön nimi muutettiin muotoon "Venäläinen Puolustuksen ja Urheilun Tekninen Organisaatio".....

Minulla on vain sellainen kuva että Venäjän hommat eivät enää toimi.  Neuvostoaikaan tämä asia oli viimeisen päälle kunnossa, mutta nyt kaikki näyttää olevan retuperällä.

Eihän Venäjältä ole tullut mitään uutta lentokonemallistoakaan mitä neuvostoaikaan tuli liukuhihnalta sekä sotilaskoneita että huippuluokan siviilikoneita päälimmäisinä taitolentokoneet.

Tänä päivänä Venäjän federaatio on hyväksynyt 1950-luvulla käyttöön otetun potkuriturbiinikäyttöisen pommikoneen nykyiseksikin nyrkikseen.  Avaruustekniikka polkee paikallaan, eikä yhtään leikkaussaliakaan ole ollut enää tarjolla Venäjällä.

Muistan, kuinka Leningradissa oli neljä lentokenttää joista kahdessa oli vireää harrasteilmailutoimintaa.  Lisij Nos:in läheisellä kentällä toimi ultrakevytkerho jotka olivat tehneet kaksipaikkaisen rinnanistuttavan A-luokan Triken.  Rinnanistuttavalla trikellä oli mainio lentää koululentoja.  Kentillä oli myös vireää lennokkitoimintaa.  Viipurin lennokkikerhosta ei kaverini ole enää kuullut mitään, enkä minä tiedä mihin leningradilainen Panfilovon lennokkikerho on hävinnyt.

Nämä kaikki olivat DOSAAF:in alaisia, lisäksi Leningradissa oli kuusi isoa Nuoret Teknikot-firmaa joista sai sekä lennokki- että lentokonetavaraa harrasteilmailukäyttöön.  Nyt niitäkään ei ole.  Enkä tiedä onko niiden nimi muuttunut.  Avtovon kaupunginosassa oli iso "Juni Tekhnik"-firma, mutta nyt siinä talossa toimii autodiilereitä.   Kukaan ei tiedä mitään.

Uskoisin ainoan keinon olevan yhteydenotto ROSTO:on.  Sen järjestön tehtävä on organisoida  harrasteilmailutoimintaa.  Jos he eivät tiedä mitään, silloin ei tiedä kukaan muukaan.  Ja byrokratia on paha.  Ennen homman sai hoitumaan politrukkien avulla, mutta nykylääkkeistä en tiedä.



Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod