Moottorin valvontamittareista juttua

Aloittaja Kari Aspiola, kesäkuu 21, 2006, 10:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Tiivistän tähän viimeisen parin vuoden aikana eteen tulleista ongelmista heränneitä ajatuksia.

Keskitetty monitorinäyttö Flydata ym vastaavat systeemit.

-  useita toimintahäiriöitä, näyttö pimenee osittain tai kokonaan
-  hidas käynnistyminen, ei pysty seuraamaan tärkeitä ensimmäisiä sekunteja esim öljynpainetieto viipyy liian kauan
-  antureiden/anturipiuhojen kanssa pitää olla huolellinen
-  digitaalisena vilisevät numerot hankalia hahmottaa, joutuu miettimään erikseen mitä ne kulloinkin oikeasti tarkoittavat

+ saattaa olla kevyempi kuin perinteiset mittarit
+ tilantarve mittaritaulussa vähäisempi

Perinteiset mekaaniset analogimittarit:

-  tarvii vetää letkut/putket/vaijerit mittaritaululle saakka

+ ei tarvii sähköä ollenkaan
+ näyttää myös nopeat muutokset (öljynpaine, bensanpaine..)

Perinteiset sähköiset analogimittarit:

-  kaikki näytöt menetetään kun lataus/akku hyytyy

+ siistit asentaa (tieto siirtyy piuhoilla)

Kaksi mittaria jotka ovat antaneet pilotille hyvissäajoin "varoituksen" tulevista ongelmista:

- bensanpainemittari (suodatin ei tukkeudu yleensä hetkessä kesken lennon)

- volttimittari (lataussäädin/tasasuuntaaja voi rikkoutua myös niin että latausvalo ei syty)

Toisaalta näiden puuttuminen on tuonut ongelman ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta.

kate

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 21, 2006, 10:15:39
Tiivistän tähän viimeisen parin vuoden aikana eteen tulleista ongelmista heränneitä ajatuksia.

Keskitetty monitorinäyttö Flydata ym vastaavat systeemit.

-  useita toimintahäiriöitä, näyttö pimenee osittain tai kokonaan
-  hidas käynnistyminen, ei pysty seuraamaan tärkeitä ensimmäisiä sekunteja esim öljynpainetieto viipyy liian kauan
-  antureiden/anturipiuhojen kanssa pitää olla huolellinen
-  digitaalisena vilisevät numerot hankalia hahmottaa, joutuu miettimään erikseen mitä ne kulloinkin oikeasti tarkoittavat

+ saattaa olla kevyempi kuin perinteiset mittarit
+ tilantarve mittaritaulussa vähäisempi

Tuo hidas käynnistyminen ja vaikeasti hahmotettavat numerot on ennenkaikkea Flydatin ongelma,
ei automaattisesti kaikkia elektronisia mittareita koskeva.

Lainaa
Perinteiset mekaaniset analogimittarit:

-  tarvii vetää letkut/putket/vaijerit mittaritaululle saakka

+ ei tarvii sähköä ollenkaan
+ näyttää myös nopeat muutokset (öljynpaine, bensanpaine..)

Lisäksi noiden letkujen vetämisestä seuraa riski että letkujen sisältö eli
öljyt tai polttoaine voi letkujen irrotessa tai katketessa vuotaa
ohjaamoon ja aiheuttaa pahimmassa tapauksessa onnettomuuden.

Lainaa

Perinteiset sähköiset analogimittarit:

-  kaikki näytöt menetetään kun lataus/akku hyytyy

+ siistit asentaa (tieto siirtyy piuhoilla)


Sama ongelma antureiden suhteen koskee myös näitä perinteisiä sähkömekaanisia
mittareita siinä kuin elektronisia mittareitakin.

Yksi lisäys:

- Voivat vaurioitua ja alkaa näyttää väärin tärinän seurauksena ( kokemusta on )
  Tämä ongelma on erityisen ominainen juuri sähköMEKAANISILLE antureille ja mittareille.




Kate

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod