Polttonesteen painemittari

Aloittaja Jari Kaija, kesäkuu 06, 2006, 10:28:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Tässä määräyksiä jälleen selatessani:

OPS M2-6

Päivälento, VFR:

f) Polttoaineen painemittari, mikäli moottoriin
kuuluu polttoainepumppu.


Onko käytännössä näin. Enpä ole moista mittaria rotax 912 koneissa muistaakseni nähnyt, tai silmäni ovat olleet kiinni.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 10:28:15
Tässä määräyksiä jälleen selatessani:

OPS M2-6

Päivälento, VFR:

f) Polttoaineen painemittari, mikäli moottoriin
kuuluu polttoainepumppu.


Onko käytännössä näin. Enpä ole moista mittaria rotax 912 koneissa muistaakseni nähnyt, tai silmäni ovat olleet kiinni.


Kuinka monta R912:lla varustettua konetta muuten olet nähnyt?

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - kesäkuu 06, 2006, 10:34:20
Kuinka monta R912:lla varustettua konetta muuten olet nähnyt?

Kahdessa ollut kyydissä ja lukemattomia nähnyt päältäpäin. En tosin ole juurikaan
ohjaamoihin kurkistellut. En vain jostain syystä ole pistänyt merkille tuon olemassaoloa
noissa kahdessakaan. No jos se on oltava, niin tilataan pois. Sille on sopivasti vapaa
paikkakin vielä mittaristossa.

Duodaduoda. Polttoaineletku on oltava sitä "punaista tavaraa". Mittarille lähtevä
letku tietty pirun pienen suuttimen kautta pumpun jälkeen ja pistetäänkö sitä
sitten sillekkin tuota jöötiletkua?

Markku Hiedanpää

Lentokonetta rakennettaessa noudatetaan lentokoneita koskevia minimivarustemääräyksiä (kts. OPS M2-6 ja OPS M2-7), älä katsele ultrien tauluja niiltä sitä ei edellytetä, jos sitä ei ole erikseen minimivausteena lento-ohjekirjassa mainittu.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 06, 2006, 11:06:09
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - kesäkuu 06, 2006, 10:34:20
Kuinka monta R912:lla varustettua konetta muuten olet nähnyt?

Kahdessa ollut kyydissä ja lukemattomia nähnyt päältäpäin. En tosin ole juurikaan
ohjaamoihin kurkistellut. En vain jostain syystä ole pistänyt merkille tuon olemassaoloa
noissa kahdessakaan. No jos se on oltava, niin tilataan pois. Sille on sopivasti vapaa
paikkakin vielä mittaristossa.


Vähän tuota Miukua säestäen, ei kovin montaa ole itselleni tullut vastaan. Mieleen tulee lähinnä Sakota OH-XKS, Atol OH-XAT, Kitfox OH-XCH ja Cora OH-XCC.

Kari Aspiola

Ottamatta kantaa poltoaineen painemittarin tarpeellisuuteen saati pakollisuuteen.  Tosiaan muutamissa ultrissa on jo tehtaalla asennettu bensan painemittari.

Jos koneessa on painemittari, niin siitä voi kyllä päätellä hyvissä ajoin monenlaisia asioita polttoainejärjestelmän toimivuudesta. Jos jostain syystä polttoaineen saanti kaasareille keskeytyy, niin moottori käy vielä osatehoilla toista minuuttia ilman mitään häiriötä. Kokeilen tämän asian aina huoltojen jälkeen koekäytössä.

Jos:

- vaikka bensasuodatin on menossa tukkoon (likaa tai vesi jäätyy suodattimeen) näkyy kehittyvä ongelma jo hyvissä ajoin painemittarista
- vaikka bensa on loppumassa (gasolino finito..) niin sekin asia selviää jo reilun minuutin verran ennen kuin lapa pysähtyy
- vaikka bensan imuletku on taittunut ja kuristaa virtausta, niin jo hyvissä ajoin ennen varsianisia käyntihäiriöitä asian voi havaita mittarista
- vaikka imupuolella on ns. imuvuoto, joka tekee nimenomaan häiriöitä max tehoilla (lentoonlähdössä)
- vaikka pumppu vetelee viimeisiään, niin sekin selviää jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisiä käyntihäiriöitä
- vaikka olet tehnyt asennusvirheen polttoaineen syöttöpuolella, niin sekin seikka selviää jo maassa
- vaikka uimuriventtiili (-t) alkaa falskaamaan, niin senkin voit havaita hyvissä ajoin
- vaikka tankin korvausilma on tukkeutunut, niin sekin on nähtävissä pikkuhiljaa hyvissä ajoin, yhdessä määrmittarin näytön kanssa (kun tankki on menossa kurtulle?)

Ja monta muuta sinänsä tärkeää asiaa voi tarkkailla bensanpaineesta tai sen puutteesta.

Jos mulla on joskus oma kone, niin bensanpainemittari on ehkäpä se ainoa "ei pakollinen" jonka laittaisin.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 06, 2006, 15:52:34

Ja monta muuta sinänsä tärkeää asiaa voi tarkkailla bensanpaineesta tai sen puutteesta.

Jos mulla on joskus oma kone, niin bensanpainemittari on ehkäpä se ainoa "ei pakollinen" jonka laittaisin.


Puutostautiahan minulle ei saa tulla, kun ei ultramaisesti hajuilla saa edes lentää, mutta nuo
muut kertomasi asiat viimeistään olisivat olleetkin sellaisia, jotka minullakin aikaansaisivat
"tarpeettoman" mittarin asennuksen. On niitä jo muutenkin taulussa  :-X
Tosin pakollinenhan tuo on joka tapauksessa 912+lentokone-experimental yhdistelmällä.

Jaa'a. Nyt sitten mittarinetsintään. Löytyykö jo suomesta NORMAALILLA vdo-hinnoittelulla
(30-60 euroa/lähestulkoon mittari kuin mittari), vai meneekö taas ulkomailta tilattaviin?

nimim. hidasta ulkomailta. Tilaus jätetty tsekkeihin 4 viikkoa sitten ja tavarat lähtevät
vasta huomenna suomeen. Tuulilasi, renkaat, vanteet, jarrusatsit, mittareita, moottoripukin
kumit, lasikuituosat siipiin, solakoihin, flaperoneihin jnejne... (tänään tuli varmistus).
Joutuivat itsekkin odottelemaan tundrakumeja jenkkilästä ennen paketin valmistumista.

Allaolevasta ei voi päästä kuin eteenpäin :P







Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 06, 2006, 15:52:34
Ottamatta kantaa poltoaineen painemittarin tarpeellisuuteen saati pakollisuuteen.  Tosiaan muutamissa ultrissa on jo tehtaalla asennettu bensan painemittari.

Ja muutamissa ultrissa se on tehtaan/viranomaisen pakolliseksi määräämä varuste.
Ainakin suomessa lentävistä Zodiac/Zenair CH601 on tälläinen
Etsikää Saksan kennbalteista sanaan : "bensindruck(anzeige)"
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kari Aspiola

Jos bensaletkun tuonti mittaritaululle saakka hirvittää, niin homman voi hoitaa myös hankkimalla sähköisen paineanturin ja mittarin, selviät vetämällä pelkät piuhat kabiiniin mittarille.

Jos päädyt mekaaniseen (halvempaan), niin ei se mittarille tuleva letku tarvii olla mitään 8 mm rööriä, kun sillä välitetään pelkkää painetietoa mittarille.

Mekaanisen mittarin mukana saattaa tulla sellainen ohut kupariputki, jossa on valmiit päätteet liittimille. Sillä putkella voit vaikka "heittää vesilintua" se ei oikein ole luotettava lentokooneeseen. Autossa se vielä menettelee jotenkuten. 

Kari Aspiola

Katselin useammastakin tuoteluettelosta ja eipä ole ainakaan runsaudenpulaa tuolle painealueelle soveltuvista mittareista. Pari mekaanista vaihtoehtoa sentään löysin:

1. Landis&Gyr luettelosta, painealue  0.....1,6 bar, taulun halkaisija 40 mm, tuotenumero 82504 
2. Landis&Gyr luettelosta, painealue  0.....0,6 bar, taulun halkaisija 63 mm, tuotenumero 82518

Nämä mittarit ovat ensisijaisesti tarkoitettu testilaitteisiin, mutta voivat toimia kohtuullisesti  lentsikassakin(?)

Öljynpainemittariksi tarkoitetut eivät oikein sovellu tähän, koska viisari ei paljon liikahda näillä paineilla (0,2....0,3 bar).
Viisarimittari on silloin oikein valittu käyttötarkoitukseensa kun normaalitilanteessa näyttö osuu suunnilleen taulun keskimmäiseen kolmannekseen.

Kari Aspiola

Laitoin myös kyselyyn yhdeltä toimittajalta, räätälöityjä sähköisiä digitaalimittareita/antureita.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 07, 2006, 11:27:26
Laitoin myös kyselyyn yhdeltä toimittajalta, räätälöityjä sähköisiä digitaalimittareita/antureita.

Kiitoksia. Jään odottelemaan uutisia.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 07, 2006, 07:15:44
Ja muutamissa ultrissa se on tehtaan/viranomaisen pakolliseksi määräämä varuste.
Ainakin suomessa lentävistä Zodiac/Zenair CH601 on tälläinen

Taitaa tulla se "pakko" alatason kautta, kun siipitankit ovat pumppujen varassa, luulen/arvaan/oletan...

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 07, 2006, 07:15:44
Etsikää Saksan kennbalteista sanaan : "bensindruck(anzeige)"

Hankalempi homma. Luin lukiossa kolmantena kielenä Latinaa, enkä siitäkään mitään muista  ;)

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 07, 2006, 09:36:33
Jos päädyt mekaaniseen (halvempaan), niin ei se mittarille tuleva letku tarvii olla mitään 8 mm rööriä, kun sillä välitetään pelkkää painetietoa mittarille.

Tuossa tuli mieleeni aluksi se (mikä jäi tarkemmin kirjoittamatta), että moottoritila vaatii
paloturvallisen letkun ja siitä johtui sitten mieleeni, että esim. muovinen kapillaariputki
ei sitä suinkaan ole ja metallinen murtuu -> mistähän kaivaisi ohutta palosuojattua putkea.

Kyllä taitaa kääntyä sinne sähköisen puolelle hankinta.

kate

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 07, 2006, 11:27:26
Laitoin myös kyselyyn yhdeltä toimittajalta, räätälöityjä sähköisiä digitaalimittareita/antureita.

Saa yljyn- ja polttoaineen paineen mittaamiseen soveltuvia antureita ihan
"kaupan hyllyltäkin"

BE-4R125PG5DS  joka löytyy vaikkapa Digikeyltä http://dkc3.digikey.com/PDF/EU061/1266-1269.pdf

Hankaliin olosuhteisiin tehty puolijohdeanturi jossa on valmis jännitelähtö.
Jos haluaa kojetauluun digitaalinäytön niin tuon lähdön voinee sovittaa
parilla vastuksella halpaan digitaalipanelimittariin. Nuo kummatkaan ei edes paljoa
maksa eikä paina eikä tarvitse tuoda paineellista bensaa ohjaamoon.

Kate

Kari Aspiola

Kiitos Kate!

Välitän tiedon eteenpäin, kun en itse sähköstä ymmärrä muuta kuin että,

+ sähköä = sähköisku

              ja

- sähköä  = sähkölasku

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: kate - kesäkuu 07, 2006, 13:10:54

Jos haluaa kojetauluun digitaalinäytön niin tuon lähdön voinee sovittaa
parilla vastuksella halpaan digitaalipanelimittariin


Saiskohan tuohon vielä varotusvalon joka syttyy kun paine laskee jonkin rajan alle. Tuommosesta mittarinäytöstä, varsinkaan numerosellaisesta, ei välttämättä huomaa muutosta ajoissa.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - kesäkuu 07, 2006, 14:25:39
Saiskohan tuohon vielä varotusvalon joka syttyy kun paine laskee jonkin rajan alle. Tuommosesta mittarinäytöstä, varsinkaan numerosellaisesta, ei välttämättä huomaa muutosta ajoissa.

Kyllä saa. Minäpä värkkään nyt tuon mittarin. Haen biltemasta vain jonkin mittarivermeen kuoriksi sille.
Anturi saapuu tosin vasta ensiviikoll, mutta tuo on demonstroitavissa kuitenkin potikallakin.

Kari Aspiola

Tapahtuuko bensan syöttöpaineelle mitään +4G:n vedolla?  Siis koneilla missä bensatankki on alempana kuin pumppu.

Kun Pierbug:in mekaanisen (Rotax 912:n pumppu) pumpun maksimi sallittu imukorkeus on noin 0,5 metriä, niin teoriassa saattais syöttöpaine tippua tai mennä nollille(?). Varsinkin kun pumppu on jaksonsa viimeisiä tuntejaan käytössä (1500 h /5 vuotta).

Olispa mukava tietää tämäkin asia!

kate

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - kesäkuu 07, 2006, 14:25:39
Lainaus käyttäjältä: kate - kesäkuu 07, 2006, 13:10:54

Jos haluaa kojetauluun digitaalinäytön niin tuon lähdön voinee sovittaa
parilla vastuksella halpaan digitaalipanelimittariin


Saiskohan tuohon vielä varotusvalon joka syttyy kun paine laskee jonkin rajan alle. Tuommosesta mittarinäytöstä, varsinkaan numerosellaisesta, ei välttämättä huomaa muutosta ajoissa.

Tuon anturin peräänhän voit laittaa ihan mitä haluaa. Voihan siihen pistää analogisen viisarimittarinkin.
Varoitusvalo vaatii sitten hitusen (muutaman komponentin) verran räätälöityä elektroniikkaa.

Minulla on ollut tarkoitus käyttää noita antureita mikrokontrollerin perässä
niin sitten saa yhtä aikaa digitaalisen ja analogisen pylväsnäytön sekä varoitusvalon.

Kate

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - kesäkuu 07, 2006, 14:46:00
Tapahtuuko bensan syöttöpaineelle mitään +4G:n vedolla?  Siis koneilla missä bensatankki on alempana kuin pumppu.
Kun Pierbug:in mekaanisen (Rotax 912:n pumppu) pumpun maksimi sallittu imukorkeus on noin 0,5 metriä, niin teoriassa saattais syöttöpaine tippua tai mennä nollille(?). Varsinkin kun pumppu on jaksonsa viimeisiä tuntejaan käytössä (1500 h /5 vuotta).

Juuri noin, 1 g tilanteeseen verrattuna se tippuu juuri noin. Mutta olisikohan R912 pumpun imukorkeusohjeessa tuo jo huomioitu.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Kaija

#21
Nonnih. Nyt on tuossa pari bilteman "tyhjennettyä" mittarikoteloa. Haluattekos että nakertelen pylväsnäyttöisen, 10 lediä+villkuva varoitus vai numeronäyttöisen+vilkkuva varoitus? Ja jos pylväsnäyttöisen, niin pystysuuntaan vai vaakasuuntaan ja palaako yksi ledi pylväästä kerrallaan, vaiko koko rivi alusta lähtien? On meinaan vain 1 pinnin kytkentäero ohjainpiirille.


Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 12, 2006, 11:18:32
.......... Haluattekos että nakertelen pylväsnäyttöisen, 10 lediä+villkuva varoitus vai numeronäyttöisen+vilkkuva varoitus? Ja jos pylväsnäyttöisen, niin palaako yksi ledi pylväästä kerrallaan, vaiko koko rivi alhaalta lähtien?.........................

Onkos tämä sitä "avoimen" koodin mukaista rakentamista  ;-)

Jari Kaija

#23
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 12, 2006, 13:39:23
Onkos tämä sitä "avoimen" koodin mukaista rakentamista  ;-)

;D

Taitaa olla sitä "parhaimmillaan/pahimmillaan".

Nojuu, nyt lähinnä kuitenkin esimerkinomaisesti tämän kasaan (vaikka en koskaan sitä ehkä edes käytäkkään tähän tarkoitukseen), että tuommoisen varmaksi ja tarkaksi tekeminen ei ole rakettitiedettä kuitenkaan (tämä oli ilman piruilua!), tarkkuudeksi saa mitä haluaa ja kuten myös pari isoa kuorma-autojen valmistajaa, jotka eivät missään nimessä hyväksy prosessoria/mitään, missä ajetaan ohjelmakoodia sovelluksiin, jotka vaikuttavat ajoneuvon käyttäytymiseen (muuten kuin parin ison valmistajan tekeminä, Bosch, VDO), niin ei myöskään tämä mittari niitä vaadi, vaan on aivan analogiaelektroniikkaan perustuva vanhanaikainen rakenne kummassakin näyttöformaattitapauksessa. (Nyt ei lasketa mukaan ledien on/off tiloja)


EDIT: Menee Laippa & trimminäytöksi tuo pylväsjuttuni. Eli löpöpaine tulee tehdasvalmisteisella.

Jari Kaija


Kari Aspiola

Rotax:ilta löytyy valmis paketti, mekaaninen viisarimittari ja asennustarvikkeet. Halukkaat voivat tilata paketin Lehtisen Pertiltä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod