Vesivehmaalla tapahtuu

Aloittaja Petri Hiltunen, toukokuu 25, 2006, 12:52:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petri Hiltunen

Vesivehmaan tarkkuuslentoharjoitus

Aika: 4.6.2006  alkaen klo 9 aamulla.
kartta: GT2  1:200 000  2005
Soveltaen käytetään Tarkkuuslennon MS sääntöjä 2005.
Plaanissa annettavat matkat ovat nauticalmaileissa ja TAS on oltava solmuja.
Osallistua voit laillisella ilma-aluksella, max kaksi miehistöä per kone.
Yksin lentäen (tarkkuuslentotyyppisesti) tai kaksin (rallityyppisesti).

Ennakkoilmoittautuminen  aki(piste)suokas(ät)phnet(piste)fi, mieluusti ennen 31.5, tiedot miehistöstä ja käytettävästä nopeudesta helpottaa järjestäjiä.
Varsinainen ilmoittautuminen paikan päällä, jossa kerätään 10 euron osallistumismaksu.
Tarvittaessa ennakkoilmoittautuneilla on etusija osallistumiseen.

Tervetuloa.
Lahden Ilmailukerho ry

Aki Suokas

#1
Tapahtuma saatu toimitettua.
Läsnä 15 harrastajaa lentämässä, ja pieni joukko järjestämässä.
Kiitos kaikille osallistujille, oli mukava järjestää kun olitte niin lukuisina paikalla.

koneet:
2 piloottia Vinkalla
2+1 piloottia ULAC:lla
loput Cessnoilla.

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

PVartia

Kiitän myös seurasta liitäjien puolesta, muutta jatkossa olisi syytä miettiä aktiivisia liitokenttiä käytettäessä tehtävien suoritus siten, etteivät ne vaarantaisi tarpeettomasti lentoturvallisuutta.

Lähtöjen ja laskujen sovitus jopa määräaikoihin on normaalia lentotoimintaa, joka on helpohko saada sujuvaksi, mutta se, että tehtävät sen lisäksi suunnitellaan 2 kertaa risteäväksi hinauslinjan kanssa hinauskorkeuksissa kiinteällä aikataululla, aiheutti kyllä aika vaikean tilanteen, päivänselvän riskin, ylimääräistä radioliikennettä ja hyvin pienet marginaalit toimia.

Ongelmat olisi varmaan ollut vältettävissä etukäteisyhteistyöllä, johon olemme aina valmiit, tai tietty koko liitotoiminnan pysäyttämisellä ainoana kunnon viikonlopun termiikkipävänä pitkään aikaan.

Eräässä tapauksessa kuulemma lentokone ilmoitti saapumisajaksi 5 minuuttia, mutta tuli 1,5 minuutissa, hinattavan takaa onneksi. Hinauksen kesto on noin 2 min, kyseisissä olosuhteissa ehkä enemmänkin. Itse käskin liitäjiämme irroittamaan kesken, jos meinaa kestää liian kauan. lentotoimintatilanteessa oli selvästi hallitsematon määrä muuttujia.

Onneksi en itse tarvinnut kuin 1 hinauksen poistuakseni vaara-alueelta.

Toivottavasti voimme jatkossa suunnitella erityisvaatimuksia aiheuttavia tomintoja yhdessä etukäteen eikä ilmoitusasiana kentällä. Pidämme riippuliidon SM-kisat 2-8(9).7, mikäli muilla kentän käyttäjillä on sen suhteen tai muutenkin yhtestyötarvetta, pyydän ottamaan yhteyttäesim. minuun tia puheenjohtajaamme.
Erityistoivomuksenamme on, että voisimme silloin suorittaa hinauksen aloitukset lievällä etuajo-oikeudella. Termiikkipäivänä ei joskus ole kuin muutama hyvin lyhyt turvallinen lähtökelpoinen hetki tunnissa ja ne olisi hyvä saada käyttöön.

Rakentavin yhteistyöterveisin

Pekka Vartia, Ultra-Team kevytilmailijat Lahti ry, kp

Sakke

Lainaus käyttäjältä: PVartia - kesäkuu 05, 2006, 09:59:53
Kiitän myös seurasta liitäjien puolesta, muutta jatkossa olisi syytä miettiä aktiivisia liitokenttiä käytettäessä tehtävien suoritus siten, etteivät ne vaarantaisi tarpeettomasti lentoturvallisuutta.

Asiahan ei minulle kuulu... mutta onhan teille kerrottu, että 10-11.6 on Vesiksellä purjelennon viestilentokisat? Säpinää! Kokemattomia kisalentäjiä! Hektinen hinausrumba! Maaliintuloja pitkin päivää!

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: PVartia - kesäkuu 05, 2006, 09:59:53

Toivottavasti voimme jatkossa suunnitella erityisvaatimuksia aiheuttavia tomintoja yhdessä etukäteen eikä ilmoitusasiana kentällä. Pidämme riippuliidon SM-kisat 2-8(9).7, mikäli muilla kentän käyttäjillä on sen suhteen tai muutenkin yhtestyötarvetta, pyydän ottamaan yhteyttäesim. minuun tia puheenjohtajaamme.
Erityistoivomuksenamme on, että voisimme silloin suorittaa hinauksen aloitukset lievällä etuajo-oikeudella. Termiikkipäivänä ei joskus ole kuin muutama hyvin lyhyt turvallinen lähtökelpoinen hetki tunnissa ja ne olisi hyvä saada käyttöön.

Rakentavin yhteistyöterveisin

Pekka Vartia, Ultra-Team kevytilmailijat Lahti ry, kp

Olet Pekka aivan oikeassa, paremminkin tiedotus ja yhteistyö olisi voinut mennä.

Otan tiedotuksen puutteita ja lyhyen aikajänteen osin omaan piikkiini, johtuen eräistä henkilökohtaisista inhimillisistä syistä, mutta parannellaan jatkossa tilannetta yhdessä.

Tapahtuma on ollut kentän pitäjän, eli Päijät-Hämeen lentokenttäsäätiön tiedossa ja kalenterissa noin kuukauden ajan etukäteen, tosin päivä vaihtui välillä 3: sta 4: een kuudetta vasta pari viikkoa sitten. Valitettavasti säätiön verkkosivut ovat vielä keskeneräiset, joten sieltäkään ei tietoa yleisesti saanut. Toivon, että sasimme nuokin verkkosivut toimimaan jossain tulevaisuudessa.

Joillain SIL: n ja kerhojen sivuilla tietoja tapahtumasta on etukäteen ollut. On sitten eri asia ketkä niitä ovat lukeneet.

Kentän tornirakennuksen ja lentokonehallin seinään toimitettiin ilmoitukset tapahtumasta vasta muutama päivä ennen tapahtumaa. Tiedä sitten tiedä kuinka moni niitäkään on lukenut.

Itse olen lentokenttäsäätiön hallituksen jäsen ja vanhoja peruja ikivanhan purjelentoiminnan valvojajärjestelmän mukainen "purjelentotoiminnan ylivalvoja" Lahti- Vesivehmaan lentopaikalla.
Järjestelmä ei toki enää ole virallisesti käytössä, mutta näin se edelleen EFLA: n pysyväismääräyksissä lukee.

Ts. minä koordinoin eri lajien yhteistoimintaa kentällä (erityiseti lajeja, kuten purjelento, riippuliito, varjoliito ja lennokkitoiminta, jotka ovat enemmän maatoiminnoista, kuten hinauksista, yms. ei itsellisistä ja "kankeammista" toimista riippuvia, kuin moottorikäyttöiset isellisesti toimivat lentolaitteet, jotka pystyvät nopeammin ja joustavammin poistumaan kentän lähiliikennealueelta ja vapauttamaan ilmatilaa, kuin edllämainitut). Moottorikäyttöinen ilma-alus varaa kiitotieaikaa ja lähialueen ilmatilaa varsin vähän aikaa startatessa ja laskeutuessaan, varsinkin jos laite on nopea, eikä tarkoitus ole jäädä laskukierrokseen esimerkiksi läpilaskuja tekemään ja silloinkin voi rytmittää joustavasti.

Yritetään yhdessä luoda hyvät yhteistyö ja suunnittelujärjestelyt lentokenttäsäätiön puitteissa, ja myös tiedotusjärjestelyt.

Siihen asti kunnes keksimme ja saamme parempaa aikaan, ottakaa yhteyttä kentän päällikköön Kalevi Soikkeliin ja minuun. Kentän toimintoja rajoittavien toimien lupa ja yleensäkin lupa-asiat kentällä toimimiseen ovat Kalevin heiniä ja operatiiviset yhteistyöasiat ja lentotoiminnan koordinointi taas minun, kuten edellä käy ilmi.

Parhain yhteistyöterveisin
Risto Niemi

PVartia

Olin irti pitkään nettiriippuvuudesta ja siksi vastine vähän myöhään. Ei ollut tarkoitutus syyllisiä hakea.

Riston kansa jo kentän laidalla juteltiin samat asiat. Kyse ei niinkään ollut paikallisesta ongelmasta, yhteistyö toimii kyllä ja tapahtumakin oli tiedossa ja siitä oli tieto kerhommekin sivuilla. Ongelmana oli nimeneomaan yksityiskohdat risteävän liikenteen suhteen. Ja koetin esittaa asian yleistävästi ja herättävästi, kun muuallakin Suomessa toimintaa suunitellaan. Netissä kärjistäminne onnistuu turhan helposti. Vesiksellähän henki ja yhteistoiminta eri lajien välillä on hyvä ja aika hyvin tunnemme toistemme tarpeet.

Eikä varsinaista merkittävää vaaraakaan sinänsä ollut kuin sille, että joku kilpailija olisi kärsinyt tehtävän toteuttamisessaan epätasapulisesta tilanteesta väistön yhteydessä. Tai jonkun litäjän hinaus olisi keskeytynyt. Tilanne sai siis aikaan enemmän levottoman olon porukassamme ja käytönnön ongelmia hinausten saamisesa ja ajoituksissa kuin suoranaista riskiä. Monesta pilotistamme toiminnan sovitus oli meille lähes mahdoton tehdä siten, että olisi ollut startatessaan varma, että kisaa ja ehkä turvallisuuttakin ei vaaranneta. Sitä lähtöhetkeä ei meillä mikro- ja nanoilmaston alaisina toimiville voi kellosta sanoa, kuten lentokoneilla.

Hinaussuuntakin on vaikeaa meillä etukäteen vaikea arvoida, kun lisäksi Päijänne ja termiikit kääntää paikallisesti tuulen suuntaa arvaamattomasti ja kesken päivän, siitä lisävaikeus myös yhteistoiminnan ja tehtävien suunnittelulle.

Kiittäen huomasin, että seuraavan viikonlopun viestilentokilpailun tehtävien suunnittelussa oli asia erityisesti huomioitu ja toimintailmoituslappu toimitettu jopa liidinvarastollemme. Esim Vesis Openin aikaankin olen jo vuosia välttänyt Vesistä kun en uskalla lentää esim. maaliintulon aikoihin kentän alueella ja lähellä kun koneet tulee yhtaikaa kolmattasataa latvoista maaliin ilman varoitusta. Eikö virtuaalimaali olisi turvallisempi, vaikka vähemmän näyttävä ja nykytekniikalla helppo toteuttaa? Tai taisi jo olla käytössä, jos viestilentokisan tiedotteesta ymmärsin.

Palaute puolin ja toisin on hyödyllistä ja rakentavaa.

SILn syksyn avainhenkilöpäivillä baaritiiman aikaan nousi ajatus lajimme erityispiirteistä tehtävästä selvityksestä ja ohjeesta muille lajeille siten että yhteistoiminta ja yhteiselo olisi ennakoitavampaa. Asia vaan on jäänyt mm. sääntöuudistusten jalkoihin.

Hyviä kelejä

Pekka Vartia

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod