Plexikuomun poraaminen

Aloittaja Jari Kaija, toukokuu 31, 2006, 09:28:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Mikä on viimeisintä huutoa tänä päivänä plexin porailuun?

275 euroa / tuulilasi aiheuttaa hieman varovaisuutta poranterän valinnassa.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - toukokuu 31, 2006, 09:28:10
Mikä on viimeisintä huutoa tänä päivänä plexin porailuun?

Sinähän olet kohta kysellyt koko koneen rakentamisen ohjeet tältä forumilta? Eikö Zenithiltä saa tukea, vai oliko ohjeet tosiaan niin vaatimattomat, vaikka ainakin sivustosi mukaan niillä oli hintaa niin pirusti?-) Suhteellista toki... no asiaan välillä.

Seuraavia vinkkejä olen lukenut aiheesta:

- Tee työ lämpimässä (80F / 27C) Tuskin lämpimämpikään pahentaa asiaa, mutta älä anna lämpöshokkia kuitenkaan pleksillesi.
- Poraa hitaasti, pidä taukoja ja älä anna poranterän lämmetä
- Pleksin poraamiseen pitäisi löytyä jotain erikoisteriä, joilla ei tule murtumia niin helposti
- Keskity erityisesti viimeisiin reikiin, niiden kohdalla virhe tulee todennäköisimmin.  :thumbsup:

Mitä leikkaamiseen ja muuhun tulee, niin Dremel näyttää olevan trendi. Sitä pleksiä ei kuitenkaan tulisi sulattaa sillä... Pahimman tuomion näyttivät saavan tavalliset sahat ja vastaavat, joilla murmumista ei voi välttää.


Googlestakin on apua tässä hommassa, pleksiä kun käytetään niin monessa muussakin hommassa.


    -Pirkka-
- Pirkka -

Jari Kaija

#2
Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 01, 2006, 08:17:43
Sinähän olet kohta kysellyt koko koneen rakentamisen ohjeet tältä forumilta?

Heeeeeetkinen!

1) Eikös tämä ole ilmailufoorumi, jossa myös experimentaleja, itserakennettuja käsitellään. Vai olenko ymmärtänyt asian
   aivan väärin? Vai olikos se nyt edelleenkin niin, että ne tiedot piti haulikolla uhkaamalla kaivaa "partasutien" per...?

2) Juu, kyllä nuo tiedot muualtakin saa, ja 90% ne on muualta (valvoja & zenair) hommattukin, mutta onko siihen jokin
   erityinen syy, että täällä suomessa ei voi kysellä ohimennen asioista asiaankuuluvalla foorumilla?

3) Tuohon porailuunkin on zenairilla ihan PDF:lle tehdyt ohjeet. Näissä ohjeissa kuitenkin on huomattu olevan aina
  parantamisen varaa. Niin työmenetelmissä, kuin raaka-aineissakin. Esim. zenairin hinku 6061-T6 alumiiniin joka
  hemmetin kohdassa on jo pistetty lopullisesti uusiksi ja 2024 on nyt vihdoinkin lisätty soveltuvaksi raaka-aineeksi
  ilman zenairin nyrpistelyä. Kiitos/haukut tästä kuuluu osaltaan minullekkin. Mitäs menin säheltämään. Puhumattakaan
  sitten niiteistä. Hyvä ettei tulla päälle, kun voi puntarilla ja koepaloilla osoittaa löytäneensä kestävämmän POP-niittivaihtoehdon.
  Ainiihjooh, enhän minä ole lentokoneinssi. Siittä se varmaan johtuu...

4) Se, että jossain kerrotaan, joku tietää, jossain lukee, jotain ohjeita eri työmenetelmistä, niin se ei poissulje sitä
  mahdollisuutta, että vieläkin löytyisi jopa parempikin konsti. Et sinäkään autosi renkaita jakoavaimen
  avulla vaihda, koska on keksitty parempiakin työkaluja tuohon tarkoitukseen.

5) Mikäs perskeleen nyrpistelypäivä tästä on tulossa? Ulkonakaan ei aurinko suostu paistamaan.

6) Foorumilta kysymäni varsinaiseen RAKENTAMISEEN liittyvät asiat. Ostopaikkoja olen sitten kysellyt ihan muutenkin:

- Tiivisteaine tulipellille -> 2 vastausta, joista kumpikaan ei lämmittänyt -> omaa salapoliisityötä -> tökötti joka soveltui paremmin tarkoituksiini löytyi. Biltemasta.

- Putkien suojaaminen sisältä -> 1 vastaus foorumilla, 2 privaattina -> litku löytyi -> omaa salapoliisityötä -> litkua löytyi muualtakin, kuin tilaamalla isosta maasta. Autovaraosasta.

- VHF Antenni -> 1 harkittu vastaus -> salapoliisityötä -> Biltemasta rojut.

- Rakennusluvan jatkaminen -> Miukulta asiallinen vastaus -> Wordi auki parhaimmillaan tuossa toisen koneen ruudussa anomuksineen.

- Hitsauksesta kyselin joskus sfnet.ilmailu-osastolla. Vastaukset: 50% älä käytä mitään muuta kuin kaasua / 50% älä käytä mitään muuta
  kuin tiggiä. Ja edellisistä sitten vielä: xx% (vanhatparrat) käytä 4130 lisäainetta, xx% (uudet heput) ERSxxxx (<nyt muista ulkoa tarkkaa
  merkintää). Kirjallisuus: 4130 huitsin kuikkaan. -> Summasummarum. Mailia Australiaan -> ERSxxxxx/ERSyyyy käyttöön.

Noilla jos kone rakennetaan, niin.... ::)

Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 01, 2006, 08:17:43

hintaa niin pirusti?-) Suhteellista toki... no asiaan välillä.


Kaikki, missä on hintalappu, ovat kalliita. Ainakin minulle. Ai miksikö sitten konetta ylipäätänsä värkkään. No se vuokrakone olisi VIELÄ KALLIIMPI!

Lainaus käyttäjältä: pimattil - kesäkuu 01, 2006, 08:17:43

Seuraavia vinkkejä olen lukenut aiheesta:

- Tee työ lämpimässä (80F / 27C) Tuskin lämpimämpikään pahentaa asiaa, mutta älä anna lämpöshokkia kuitenkaan pleksillesi.
- Poraa hitaasti, pidä taukoja ja älä anna poranterän lämmetä
- Pleksin poraamiseen pitäisi löytyä jotain erikoisteriä, joilla ei tule murtumia niin helposti
- Keskity erityisesti viimeisiin reikiin, niiden kohdalla virhe tulee todennäköisimmin.  :thumbsup:

Mitä leikkaamiseen ja muuhun tulee, niin Dremel näyttää olevan trendi. Sitä pleksiä ei kuitenkaan tulisi sulattaa sillä... Pahimman tuomion näyttivät saavan tavalliset sahat ja vastaavat, joilla murmumista ei voi välttää.


No NYT! Kiitoksia asiallisesta osuudestakin  ;)

Lainaa

Googlestakin on apua tässä hommassa, pleksiä kun käytetään niin monessa muussakin hommassa.

    -Pirkka-

Alan olemaan jo kusirajaa myöten täynnä googlea. Kohtapuoleen suoritettu tenttiä vaille lentokoneinsinöörin oppimäärä googlettamalla + "raamattua" + erinäisiä powerpoint-kälvöshöywtä tankkaamalla >:D

Nooh, ellei siitä muuta synny, niin ainakin pirun iso polkukone. Vähän modifikaatiota polkimiin ja ketjuveto, niin avot.

EDIT: Vaan olisipa hienoa, kun muutkin rakentelijat uskaltaisivat nostaa päänsä sieltä puskan takaa, johon partasutiarmeija ja mahdollisten "virhelaukauksien" osalta ilmailulaitos tähtäilee ja pistää omia kuvia/kyselyitä/neuvoja/projektitilanteita kaiken kansa näytille!

"Virhelaukauksista" puheenollen. Eikös olekkin kivasti maalit valunu ohjausrei-istä ohjaamon puolelle. Se teippi, se teippi... missä lie ollut rulla...

Jouni Laukkanen

Joo, kyllä tällä foorumilla edelleen saa ja pitääkin kysellä rakentamiseen liittyviä asioita.

Tuossa viikko sitten sain Aircraft Tool Supply Companyn katalookin, josta löytyi tuote nimeltä Diamond Dust Plastic Drill Bit (DDPD-1/8, 3/16 ja 1/4) joka on erityisesti pleksin poraamiseen tarkoitettu terä. Hinta ei ollut paha 2,25-4,75 taalan välillä.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - kesäkuu 01, 2006, 10:33:24
Joo, kyllä tällä foorumilla edelleen saa ja pitääkin kysellä rakentamiseen liittyviä asioita.

Ja aurinkokin rupesi pilkistelemään vähän aikaa sitten tuolta pilvien välistä. Tästä ei ole kuin yksi tie eteenpäin  -_-

Lainaa
Tuossa viikko sitten sain Aircraft Tool Supply Companyn katalookin, josta löytyi tuote nimeltä Diamond Dust Plastic Drill Bit (DDPD-1/8, 3/16 ja 1/4) joka on erityisesti pleksin poraamiseen tarkoitettu terä. Hinta ei ollut paha 2,25-4,75 taalan välillä.

Kerkisin harmikseni löytämään jo suomestakin vastaavan, tarpeeksi pienellä nousulla. Hinta 43 euroa. brrrr.... Täytyypä itsekkin tuo luettelo tilata. Kiitoksia linkistä.

Toma

Samoilla linjoilla Jounin kanssa, täällä foorumissa on erittäin suotavaa että moisia kysymyksiä esitetään, jos ei muuten niin todistetaan että tyhmyys ei todellakaan joukossa tiivisty vain päinvastoin, voidaan jopa auttaa jotain toista kertomalla omista mokista jolloin osoitetaan kunnon porukkahenkeä ja kaveri välttyy tekemästä samaa virhettä. Ja vielä parempi kun kertoo hyväksi havaituista tavoista tehdä hankalia juttuja. (Pirkalle  :thumbsup: siitä)

Käyttäen hyväksi foorumin hakutoimintoa niin tulevasiuudessa voi sitten ehkä saada vastauksia erinnäisiin pulmatilanteisiin.

Jatka vain samaa rataa Jari, on hienoa kun joku "uskaltaa" kysellä  :thumbsup:

Minäkin liityn kohta joukkoon kun kesäloma alkaa ja pääsen rätitys ja moottorinasennushommiin ;-)
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 01, 2006, 17:22:59

Jatka vain samaa rataa Jari, on hienoa kun joku "uskaltaa" kysellä  :thumbsup:


Kysymyksiä kyllä tulee. Valvojakin kun on töissään hankalasti puhelimen "käyttökatveessa", niin
tiedonjanoisena kyselen silloin tätä kautta. Ja mustaa valkoisella vastaukset on mukava printata
kansioon, niin eivät opit unehdu.

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - toukokuu 31, 2006, 09:28:10
Mikä on viimeisintä huutoa tänä päivänä plexin porailuun?


Ulkomuistista:
Olikohan se Kitplanes-lehdessä ihan hiljattain, juttu plexin poraamisesta.
Erikoisterää tosiaan suositellaan. Tavallisen terän vitsauksena on "nousukierteen" terävä reuna joka helposti tarttuu reiän reunaan juuri kun reikä on melkein valmis, ja repii halkeaman plexiin. Jotenkin näin se juttu meni. 

Just my €0.02

pimattil

Yksin vinkki mitä on vielä tullut vastaan, on ottaa ihan tavallinen poranterä ja porata se betoniin. Tämän jälkeen se on sen verran tylsä, että se soveltuu hyvin myös pleksin poraamiseen. Myös terän merkkaamista tämän jälkeen suositeltiin, ettei sitten tule vedeltyä pleksiin väärällä terällä tai johonkin muuhun tällä tylsähköllä mallilla... Tämä lienee halvin vaihtoehto, mutta sanoisin myös, että epäilyttävin..  ::)

   -Pirkka-
- Pirkka -

Nils Rostedt

Googlasin vielä hieman hakusanalla "drilling plexiglass". Näyttää siltä että aihe on melkeinpä diplomityön arvoinen  ;)

Yhdessä järkevänoloisessa jutussa kerrotaan että kriittinen vaihe on kun terä menee plexin takapinnasta läpi. Silloin liian terävä (= liian leikkaava) kärki repii helposti halkeaman plexiin.

Tämä estetään artikkelin mukaan jos kärki on hiottu niin että se ei tee sitä reikää leikkaamalla, vaan enemmänkin kaapimalla. Eli leikkuukulma on negatiivinen (yli 90 astetta), kun se tavallisessä terässä on positiivinen (alle 90 astetta). Toivottavasti meni käsitteet oikein, en ole mikään lastuavan työstön asiantuntija.

Just my €0.02 again

JPK1990


Jari Kaija

Noniih... kyllä se tästä suttaantuu. Ensin hieman tylsyneellä
popniittiterällä läpi ja sitten joulukuusella loput. Reunojen leikkaaminen
taasen menee rälläkällä, kun antaa laikan "sulattaa" tiensä läpi.




kuningas

Itselläni toimi dremelin timanttiterä loistavasti.

Antsu

Minusta on ainakin hienoa lukea Jarin projektin etenemisestä ja tämähän on foorumi, jossa saa ja pitää kysellä. Ihan senkin takia, että muutkin saavat tietoa. Olen paria experimentalia tehnyt aikoinaan, ja silloin tiedon saanti oli vaikeaa. Nyt tällä foorumilla se helpottuu paljon. Tekee mieli aloitta loku projekti. ainoastaan rahasta kiinni >:(

Kyösti Salo

Hei
Riippumatta leikkaustavasta, plexin reunat kannattaa hioa ja terävät nurkat pyöristää. Hionta pitää tapahtua reunan pituussuuntaan esim. hienolla vesihiontapaperilla. Näin välttyy parhaiten halkeman aluilta.

Jari Kaija

Juu, tuo loppuhionta on todellakin tärkeä. Lähtee turhan helpolla
plexi halkeamaan muussa tapauksessa roson kohdalta. Tuosta
rälläkästä sen verta, että käyttää hyväkseen VAIN laikan reunaosaa,
eli ei missään nimessä paina sitä paria milliä enempää läpi.
Tällöin sulaminen on minimaalista (itseasiassa ei jäänyt yhtäkään
sulaa röpöä leikattuun reunaan) ja takertumista ei tapahdu.

Itse käytin moiseen myös biltemasta saatavia "hiomatyynyjä" sen
jälkeen kun laikan lappeella pyyhkäisin kevyesti pienet viisteet.

backland

Lainaus käyttäjältä: kuningas - heinäkuu 27, 2007, 19:40:52
Itselläni toimi dremelin timanttiterä loistavasti.

Normaali kaupan pleksi maksaa n 100 ekkua per neliö...onko lentokone plexi jotain erityistä laatua ?

Ja asian vierestä...käytin aluksi Dremelin timantti jyrsintäpalloa/terää kun tein ilman penkkiporaa lävistyksiä experimental jousitettuihin lennokin landareihin ( Hanriot 232,2 skaalassa 1/7 )..ei ne täydelliset ole mutta landariin olen periatteessa tyytyväinen koska tein sen alumiinista ja vanerista sahaamalla ja poraamalla ja liimaamalla ja niittaamalla pop niiteillä ( Houston We have a problem !... hengessä improvisoiden...).

Martti Mattila

Terve tässä Martti
Turun Lentokerhossa Plexin poraaminen on viimeiset 40 vuotta tehty poranterällä josta toinen leikkuusärmä on hiottu negatiiviseksi eli
leikkaamiseen kykenemättömäksi,eli se toimii lastun paksuuden säätäjänä.Ikään kuin jarruna ja sitten vain kevyesti...

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - huhtikuu 02, 2008, 15:35:50

Normaali kaupan pleksi maksaa n 100 ekkua per neliö...onko lentokone plexi jotain erityistä laatua ?


Juu. Pelkkä suora pleksi. Samaa tavaraa.

Valmiiksi muotoillut (samaa tavaraa nämäkin) kuplakuomut, kuplaovet, muotoiltu tuulilasi alkavatkin olemaan aivan eri hinnoissa kuin raakamateriaali.

Markku Korsumäki

Moi!

Mitähän kaikkea pitäisi huomioida, kun olisi tarkoitus vaihtaa tuulilasi ultraan (FK-9)?
Onko vaihtamisessa mitään eroa siihen kun konetta rakentaessa tuulilasi laitetaan ensimmäistä kertaa? (vaikka minulla ei ole kyllä kokemusta siitä ensimmäisestäkään kerrasta...)

Tässä ketjussa on tullut monenlaisia vinkkejä, mutta olisiko jossain sellaista "...for dummies" -opasta? Vai onko tässä jo kerrottu kaikki oleellinen...

Kaikki kokemukset otetaan nöyrästi vastaan (esimerkiksi tähän ketjuun, yksityisviestinä, sähköpostina tai jotain muuta kautta)!

-Markku

Toma

FK:n tuulilasi on luultavasti lexania joka on hyvin kestävää tavaraa ja ei halkeile, sitä voi leikata saksilla ja poratessa ei ole minkäänlaista riskiä halkeamiin. Olen jopa taitellut sitä kanttikoneessa. Lexanin ainoa murhe on että se naarmuuntuu huomattavasti helpommin kuin Plexi
Minä irrottaisin vanhan lasin ja tekisin siitä pahvimallin.
Onko sinulla jo uusi lasi?
Terveisin
Tom Arppe

Markku Korsumäki

Moi!

Joo, meillä on uusi tuulilasi jo varastossa.

Se tosiaan tuntuu olevan melko ohutta ja taipuisaa. Miellyttävää kuulla, että lexanin tapauksessa työ tullee olemaan helpompi ja riskittömämpi, kuin plexin kanssa olisi.

-Markku

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod