Pitot & Static DIY

Aloittaja Jari Kaija, toukokuu 16, 2006, 13:50:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Nonnih. Joskus vuosia sitten otin talteen jostain www-sivun, jossa oli ohjeet
yhdistetyn pitot/static putken tekemiseen. Eli kaksi kappaletta noin 8 millisiä
6061-T6 putkia taivutettuna L:ksi ja juotettuna toisiinsa. Toinen putki päästään
avoin, kuten kuuluukin ja static putki tulpattuna ja kyljissä reikiä.

Nyt vain kyseinen sivu on hävinnyt koneiltani taivaan tuuliin. Eli jos jollakulla
on linkki tallella tuohon sivustoon tai kopio sivusta, niin olisipa mukava.
Saisi tehtyä tuon putken valmiiksi, kun nuo tarvikkeetkin on tullut taannoin
tilattua.

EDIT:

Löytyi vihdoinkin. Peace.

pimattil

Et sitten samantien viitsinyt linkki sivustolle antaa? Kerroit vain sen olemassaolosta.  :P

    -Pirkka-
- Pirkka -

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: pimattil - toukokuu 17, 2006, 08:00:07
Et sitten samantien viitsinyt linkki sivustolle antaa? Kerroit vain sen olemassaolosta.  :P

    -Pirkka-

Persketti. Yleensä ei tule unohdettua, mutta näin vain kävi:

http://www.ch601.org/resources/pitot-static/pitot.htm

Tuosta on sitten myös olemassa alumiiniversio. Muuten samanlainen
idea, mutta mutkat 90 astetta, eikä kaariviivoittimella piirretyt.
Mitoitukset pääsääntöisesti (vaikuttavilta osin) samat.

JariS

Minulla oli hauska ongelma. Asensin Kitfoxiin valmistajan static kitin, jotta mittarit näyttäisivät oikein.
Tulos oli, että variometri näytti vaakalennossa -500 ft/min ja nopeusmittari näytti n. 10 mph
liikaa, heh. Pettyneenä irrotin letkun ja palasin takaisin "normaaliin" x-tyyliin (staattinen paine
kojelaudan takaa). Päivänä muutamana aloin pähkäillä ko. ilmiön syytä. Tulin siihen tulokseen, että
hytissä on lennettäessä alipainetta ulkoilmaan verrattuna. Niinpä kytkin staattisen paineen letkun nopeus- ja korkeusmittariin ja jätin variometrin omilleen. Varion kotelo saattaa vuotaa, pitänee vielä tarkistaa.
Nyt kaikki mittarit näyttävät kutakuinkin oikeita arvoja.
Kitfoxin ohjaamossa on todella hyvä ilmastointi (vaimo kehtasi väittää, että siellä vetää). Nopeuden muutokset tietysti vielä saattavat muuttaa hytin painetta, mutta vaikutus varioon lienee pieni
ja ainakin lyhytaikainen. Tiiviimmissä koneissa ei liene samaa ongelmaa, mutta kannattanee silti mitata
staattisen paineen ja hytin erotus vaikkapa ihan uteliaisuudesta.......
Lennän hitaasti ja nauttien

P.Lehtinen

Olkaa varovaisia tuon staattisen paineen kanssa. Yksi ultra on rikottu asian ollessa ainakin osasyyllisenä http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/ltffry.pdf

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - toukokuu 29, 2006, 20:51:11
Olkaa varovaisia tuon staattisen paineen kanssa. Yksi ultra on rikottu asian ollessa ainakin osasyyllisenä

Muistinkin tuon tapauksen selostuksen entuudestaan ja jo silloin lukiessani
päätin, että staattinen otetaan kuvailemani kaltaisesta putkesta. Toki
ohjaamoon tulee myös hana, jolla voidaan valita ohjaamonkin "ilmanpaine",
mikäli putki tukkeutuu/jäätyy. Ja jäätävissähän ei tietenkään lennellä, vaan
tuo putki lienee jäässä jo aiemmin, ennenkuin jäätävyyden siivistä & streevoista
muuten huomaisi. Olettaisin.

Markku Hiedanpää

Lainaa
Muistinkin tuon tapauksen selostuksen entuudestaan ja jo silloin lukiessani
päätin, että staattinen otetaan kuvailemani kaltaisesta putkesta. Toki
ohjaamoon tulee myös hana, jolla voidaan valita ohjaamonkin "ilmanpaine",
mikäli putki tukkeutuu/jäätyy. Ja jäätävissähän ei tietenkään lennellä, vaan
tuo putki lienee jäässä jo aiemmin, ennenkuin jäätävyyden siivistä & streevoista
muuten huomaisi. Olettaisin.
Lainaa

Ota staattinen paine takarungosta, eli molemmille puolille takarungon puoleenväliin staattisen paineen anturit (so. kuppi jonka halkaisija on noin 20 mm rungon sisäpuolelle ja n. 3 mm reiät rungon verhoukseen kupin ylä- ja alaitaan) ja liitä mittariletkut yhteen rungon keskellä T-liittimellä, niin saat tarkan staattisen paineen antureista jotka eivät ole vesiherkät ja eivät myöskään jäädy. Katso mallia purjekoneista (mm PIK-20).

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 03, 2006, 11:41:51
Ota staattinen paine takarungosta, eli molemmille puolille takarungon puoleenväliin staattisen paineen anturit

Jopas oli muuten hieno keksintö. Menee tutkittavaksi. Ongelmaksi tuossa tulee äkikseltään mietittynä
CH701:ssä se, että runko kapenee koko pituudeltaan taaksepäin mentäessä suhteellisen jyrkässä kulmassa,
jolloin näin äkikseltään kuvittelisin tuon johdosta syntyvän jonkinasteisen "vakio"alipaineen rungon takaosan
lähes koko pituudelle. Mutta tuo selviää kyllä ison puhaltimen ja samassa kulmassa olevan pellin ja kuvailemasi
systeemin kanssa testaamalla. Ilmoittelen kuvineen tuloksista heti, kun saan tsekeistä tilaamani mittarit
käsiini, että voi esittää tulokset "live"-formaatissa :-)

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 03, 2006, 13:14:33
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 03, 2006, 11:41:51
Ota staattinen paine takarungosta, eli molemmille puolille takarungon puoleenväliin staattisen paineen anturit

Jopas oli muuten hieno keksintö. Menee tutkittavaksi. Ongelmaksi tuossa tulee äkikseltään mietittynä
CH701:ssä se, että runko kapenee koko pituudeltaan taaksepäin mentäessä suhteellisen jyrkässä kulmassa,
jolloin näin äkikseltään kuvittelisin tuon johdosta syntyvän jonkinasteisen "vakio"alipaineen rungon takaosan
lähes koko pituudelle. Mutta tuo selviää kyllä ison puhaltimen ja samassa kulmassa olevan pellin ja kuvailemasi
systeemin kanssa testaamalla. Ilmoittelen kuvineen tuloksista heti, kun saan tsekeistä tilaamani mittarit
käsiini, että voi esittää tulokset "live"-formaatissa :-)

Rungon kapeneminen paksuntaa rajakerrosta ja/tai irrottaa virtauksen eli kasvattaa rungon vastusta, eikä juurikaan vaikuta siihen paineeseen mikä on rungon pinnassa anturien reikien tasalla (on toinen juttu jos anturi eli "reiät työnnetään ulos" rungon pinnasta kiihtyneeseen tai jopa suuntansa kääntäneeseen virtaukseen).
Pienimmät havaitut virheet pitot-staattisessa järjestelmissä on mitattu tämänkaltaisilla järjestelmillä, ei ole väliä puhutaanko ultrasta, mopusta tai purjekoneesta.
Unohda se puhallin, sillä et aikaiseksi sellaista koejärjestelyä joka vastaisi todellisuutta joka ympäröi lentokonetta sen lentäessä.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 04, 2006, 11:34:40
Rungon kapeneminen paksuntaa rajakerrosta ja/tai irrottaa virtauksen eli kasvattaa rungon vastusta,
eikä juurikaan vaikuta siihen paineeseen mikä on rungon pinnassa anturien reikien tasalla

Ok. Nyt sitten tulee eteen se, että kun nuo kupit teen jyrsimällä työpaikalla "käsi-cnc:llä"  ;)
alumiinipalikoista, niin ne täytyy myös kiinnittää jotenkin pintapeltiin. Liima ei alumiinissa kunnolla
pysy, joten ruuvit/niitit + tiivistys kupin ja pintapellin väliin lienee ainoa toimiva tapa. Ruuvit/niitit
tarpeeksi kauas ylä ja alapuolelle, jotta eivät häiritse virtausta. Jotain tähän tyyliin:



Markku Hiedanpää

#10
Juuri tähän tyyliin,
PIK-20 pitot- staattisesta järjestelmästä on tulossa kuvat (linkit) nettiin, saat niistä tarkemmat ohjeet.

ps. Ilmailuhallinto on rakentamassa PIK-20 tukisivuja sivustonsa alle.
Näiltä sivuilta tulevat löytymään koko PIK-20 sarjaa koskevat lentokelpoisuusmääräykset, huolto-ohjeet, tekniset tiedotteet, käsikirjat, piirustus- ja osaluettelo sekä koneiden omistajien/huoltajien haluamia piirustuksia pdf-formaattiin skannattuna.


Jari Kaija


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod