Hitsausmetodit 4130N

Aloittaja Jari Kaija, toukokuu 21, 2003, 09:17:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Jyväskylässä olleessa kokoontumisessa keskustelin siinä illan mittaan paljon koneita rakentaneiden ihmisten kanssa.
Yksi eteen tullut asia oli 4130N tavaran hitsaaminen. Osa porukasta oli sitä mieltä, että TIG hitsaus olisi se ainoa
oikea tapa ja vastaavasti oltiin myös sitä mieltä, että TIG ei koskaan pärjää kaasulla tehdylle hitsaukselle.
Myöskin lämpökäsittelystä kummassakin tapauksessa oli puhetta. Kaasua puolustavat juurikin olivat vahvasti
sitä mieltä, että lämpökäsittelyä ei tarvita, koska kaasulla hitsatessa lämpö laajenee tasaisesti pidemmälle
matkalle materiaalissa. Vastaavasti TIGin puolustajat sanoivat, että mitä pienemmälle alueelle saa rajattua
lämmön siirtymisen, niin sitä parempi.

Tästäpä nyt sitten tee lopullisia päätöksiä :-)

Kysynkin nyt seuraavalla tavalla:

1) KESTÄÄKÖ kaasulla tehty hitsaus?
   ONKO! ollut todistettavia tapauksia, jossa kaasulla tehty
   hitsaus EI olisi kestänyt.

2) KESTÄÄKÖ TIGillä tehty hitsaus?
   ONKO! ollut todistettavia tapauksia, jossa TIGillä tehty
   hitsaus EI olisi kestänyt.

nimim. seuraava työvaihe vaatii hitsaamista ja paikallinen Sah-Ko
konepaja vaatisi TIGillä tehdystä hitsaustyöstä helvetinmoisen
hinnan! Kaasulla olen itse hitsannut pikkunassikasta lähtien ja
tottunut jopa hemmetisti ohuempaankin tavaraan, kuin mitä
4130N putkeni ovat ja jälki on ollut priimaluokkaa.


-Jari Kaija

Jari Kaija

#1
Lainaa

Kaasulla olen itse hitsannut pikkunassikasta lähtien ja
tottunut jopa hemmetisti ohuempaankin tavaraan, kuin mitä
4130N putkeni ovat ja jälki on ollut priimaluokkaa.


Noniin. Olin jo hätäpäissäni ostamassa kaasuhitsivehkeitä, mutta yllättäen appiukko oli sitä mieltä,
että pistetään investoiden TIGgiin. Tässä alkaakin nyt kova opettelu TIGgauksen saloihin ja mitä
TIG hitsareihin on uskomista, niin kaasusta TIGgiin siirtyminen on kuulemma suhkot helppoa.
Pistelen sitten kuvia www-sivuilleni _tig-harjoituksineen_, jotta koko porukka näkee, kuinka se
turaaminen lähtee liikenteeseen. Alla linkki hitsiharjoitteluun.

http://www.project-ch701.net/start_ch701/downloads.php

Markku Hiedanpää

TIG vaatii nuorrutusteräksillä (sae 4130) aina lämpökäsittelyn hitsauksen jyrkän muutosvyöhykkeen takia. Eli hitsatut kappaleet uuniin ja nuorrutus uusiksi tai kaasulla punaiseksi ja jäähdytys hiekassa ja osa jätetään pehmeäksi, jos näin ei tee niin tulee vaikeuksia väsymisen suhteen hitsin reunassa.

Muutosvyöhyke on niin jyrkkä että jos käytät TIG hitsauksen jälkeen osan kadmioinnissa tai sinkkauksessa ilman lämpökäsittelyä niin murtuminen ei tarvitse edes kuormaa !

Jari Kaija

#3
Lainaatai kaasulla punaiseksi ja jäähdytys hiekassa ja osa jätetään pehmeäksi, jos näin ei tee niin tulee vaikeuksia väsymisen suhteen hitsin reunassa.
Juuri näin oli tarkoitus tehdä. Tuossa Jeren kanssa pari päivää sitten juuri tästä tosiaankin puhelimessa keskusteltiin ja asia tuli puheeksi. Sikäli mukava homma, että pystyn rakenteet hitsailemaan valmiiksi kotopihalla ja sen jälkeen käväistä työpaikalla """punastelemassa""" kaasupillin kanssa. Tosin 1100 Fahrenheittiä ei juurikaan vielä aiheuta 'kromolle' punastumisoireita.

Tässä muuten yksi PDähvä, jos joku muukin on asiasta kiinnostunut:

http://www.project-ch701.net/ch701_misc/FAQ4130N.pdf

Jari Kaija

#4
Käytin tuossa toissäpäivänä OH-CKK:n Ranualla 100 tunnin huollossa ja hallissa aikaa kuluttaessani tutkiskelin tuota niin sulavalinjaista Eurostar-ultraa. Kone oli tehnyt kovemmanpuoleisen laskun ja näinollen oli potkuri & moottoripukki saanut kipeätä. Se mikä pisti silmiini, oli moottoripukin putkien (2kpl) ratkeaminen juurikin hitsisauman vierestä. Tainnut jäädä valmistajalla "Stress relieving" tekemättä...

http://www.jarikaija.com/agfakuvia/lento2/.../CLTW000012.JPG

Jari Kaija

#5
Pitkällisten hitsilaitekauppiaiden kanssa suoritettujen keskustelujen ja rapakontakaisten
keskustelujen, sekä paperisilpun siirtämisen johdosta on nyt sitten selvinnyt se, että mitä
hitsauslisäainetta TIGille tulee käyttää 4130N / 4130N+Steel hitsauksissa, jolloin
EI TARVITA esilämmitystä + nuorrutusta:

Ammeeriikan poijjaat käyttävät lisäaineesta nimitystä: (AWS) ER 70S-6. Ruåttalaaset ja
suomalaaset vastaavasti löytävät Esabin listoilta aineen: OK TIGROD 12.64, joka on
täysin vastaavaa isojenpoikien aineen kanssa.

OK TIGROD 12.62, eli ER 70S-2 soveltuu taas paremmin tilanteissa, joissa metallit on puhdistettu viimosen päälle.
70S-6 ei ole yhtä kranttu tuon asian suhteen.

MIKÄLI hitsatessa on tullut tehneeksi "leveää &/ paksua" palkoa, jolloin lämpösiirtymä hitsattavaan
aineeseen on ollut suuri, tulee AINA tehdä ns. "Stress relieving" käsittely hitsisaumoille,
jossa itse hitsisauman alue lämmitetään 1100 Fahrenheit asteeseen. Tämä voidaan suorittaa
helposti kaasupillillä, jossa neutraali liekki. Pillillä "pyyhitään" hitsausaluetta, eikä sitä tule
missään nimessä pysäyttää vain yhteen kohtaan. Lämpötilan seurantaan on saatavana
hyvinvarustetuista hitsilaitekaupoista eri lämpötilan ilmaisevia liituja, joilla piirretään noin
tuuman päähän itse hitsisaumasta esim putkien kyseessä ollessa rengas putken ympärille.
Liitu valitaan siten, että sen "muuttumislämpötila" on 900 Fahrenheit astetta.

Kotitehtäväksi jää sitten itsekullekkin muuttaa nuo fahrenheitit celsius asteiksi.

"Stress relieving" käsittelyä suositellaan myös "normaali" hitsisaumoillekkin, mutta se
ei kuitenkaan ole 4130N gurujen ja metallurgien mukaan pakollista, joskin erittäin
suotavaa.

Koskaan ei tule käyttää hitsatessa 4130 lisäainetta, sillä se vaatii AINA uunikäsittelyn
hitsatuille kappaleille. Tietenkin jos moisen uunin omaa, jossa kappaleet pidetään
pari tuntia NOIN 700 asteen lämpötilassa, niin mikäs siinä.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod