EFES-karttapohja Garmin GPS:lle saatavilla

Aloittaja Mikko Kartano, heinäkuu 20, 2006, 14:39:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Kartano

Herve vaan,

Sain nyt vihdoista viimein itsestäni sen verran irti, että päätin julkaista vuosia tekemäni ja testailemani EFES-karttapohjan Garminin kepsuille. Aloitin kartan tekemisen joskus vuonna 2003, kun löysin netistä ilmaisen cGPSmapper-softan, jolla pystyi tekemään omia karttapohjia Garminin gps-laitteisiin. Vuosien varrella em. softa on monipuolistunut hurjasti, samoin oma laitteeni on vaihtunut harmaasävyisestä Legendistä värilliseen GPSmap 60C:hen.

Aiemmin ongelmana karttojen teossa oli se, että karttanäyttöön piirrettävät alueet piti määritellä Garminin omista region type:istä eli esim. lähialue määriteltiin kaupungiksi, lähestymisalue city parkiksi jne. Tämän jälkeen siirrettiin kartta kepsuun ja katsottiin, miltä lopputulos näytti, toivoen, että esim. lähialue piirtyy lähestymisalueen päälle eikä jää sen alle piiloon. Koska Garmin ei ole julkaissut oman karttaformaattinsa speksejä, karttojen tekeminen oli hidasta puuhaa, kun kokeilemalla joutui hakemaan mikä region type piirtyi ylimmälle tasolle ja mikä jäi minkäkin alle piiloon. Sama ongelma oli myös värien kanssa, minkä värinen on esim. Garminin määrittelemä "Man made area" tai "Reservation"..? :huh:

Jokunen aika sitten cGPSmapperista ilmestyi kuitenkin uusi versio, jolla saa tehtyä omia region type:jä, joiden värit voi määritellä rgb-yhdistelminä sekä valita niiden piirtoprioriteetin vapaasti. Tällä versiolla saa jo varsin hyvännäköisiä ilmailukarttoja aikaiseksi, kts. liitteet.

Viime viikonloppuna mainitsin Jämin flaikkarissa Jounille, että julkaisu taitaa jäädä talven tymäkeleille, mutta jostain syystä innostuin nyt lomilla tekemään paketin julkaisuvalmiiksi. Etenkin, kun kartat tuntuivat toimivan hyvin koko viikonlopun reissun ajan; oli pakko Jämin jälkeen käydä kokeilemassa karttapohjaa EFESin rajalla Pyhäsalmessa saakka. ;D

Tekemäni kartta toiminee ainakin malleissa GPSmap 60C ja 60CS, hyvin mahdollisesti muissakin. Kokeilut tietysti omalla vastuulla. Kartan siirtäminen kepsuun tyhjentää sitten kepsun muistissa olevat kartat (ei toki basemappia), joten se kannattaa huomioida.

Ja paketin saa kotisivuiltani.

-m

Jani Haapaniemi

Homma on vähintään kiitoksen arvoinen juttu!  :thumbsup:

Testattuani vuoden/pari tekemääsi aip-koordinaatteja Carmin Legendillä, on siitä ollut oikeasti hyötyä monta kertaa siinä mielessä että lennolla tapahtuvaa itsensä paikantamista ja reitillä menoa/pysymistä helpotti ja nopeutti mukavasti. Toivottavasti jaksat vääntää jatkossakin moisia, tiedä mitä hyvää se tuo tullessaan.
Tietysti joku sanoisi että eikö reitillä pysymiseen riitä alku ja lähtökoordinaatit, mutta kun tuosta paketista tosiaankin löytyy kaikkea muutakin tarpeellista informaatiota matkan varrelta niin ei siitä ainakaan haittaa ole ollut, hehh.

Joo, ja tottakai sitä kartalla varmennetaan edelleen menoa. :)

---
Jani Haapaniemi /EFSI

Jouni Laukkanen

Joo, kiitokset vielä kerran Mikko ja oli kiva tavata Jämillä.

Olen omaan kepsuuni (Garmin Pilot III+) ladannut ne pisteet ja tehnyt saman myös parille kaverinkin laitteelle. Olisi ehdottomasti pitänyt tarjota virvokkeita kiitokseksi, mutta senhän voi tehdä joku toinen kerta. Ja jatka vaan, on erittäin hienoa, kun dataa saa tuupattua myös ei-ilmailukepsuihin.

J.

jukjuv

Jeh... tein myös itse itselleni, viime talvella rospuutto-aikoina vastaavan koko suomen ilmailukartat ja lentopaikat sisältävänä, mutta kun itselläni on map76S mikä on mustavalkoinen, niin kaikki on hieman suunniteltu siihen ja ei ole sellainen kun tämä EFES .

Toisaalta, siinä voi käyttää muitakin karttoja pohjalla, eli itse käytän tuota word-kartastoa, joka on tarpeeksi suppea informaation suhteen, joka sopii mielestäni parhaiten ilmailuun.

Mudda asiaan... kiitoksia tästä, eli täytyy hieman joku kerta kun rospuuttokelit alkaa tutustua tuohon ja katsoa mitä tuossa on erilailla toteutettu varsinkin tuo värimailma kiinnostaa, vaikka muutamilla lentäjillä jolla on mun kartta esim 60csx:ssä on kertonut että toimii vallan mainiosti värinäytöllisessäkin.

Noh... tulis taas talvi niin ehtis nörtteillä... öööö... tai ei sittenkään lennetään mielummin  :lol:

Palataan.... ainakin joskus ens talvella...

Nils Rostedt

Kokeilin ja hienolta vaikuttaa, mutta omassa tapauksessani ongelma on se että ilmailukarttojen lataaminen deletoi muut kartat (paitsi basemap) laitteesta.

Olisi aivan loistavaa jos saisi nuo ilmailukartan alueet jne. overlay-tyyppisesti muun kartan päälle. Joka tapauksessa hieno saavutus .

Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - heinäkuu 27, 2006, 18:23:48
Kokeilin ja hienolta vaikuttaa, mutta omassa tapauksessani ongelma on se että ilmailukarttojen lataaminen deletoi muut kartat (paitsi basemap) laitteesta.

Huomasitko vastaukseni fsn:n forumilla? Sendmap-ohjelmalla voit siirtää laitteeseen sekä EFESin, että muut haluamasi kartat, kuten BlueChartit. Laitat vaan kaikki tarvitsemasi .img-tiedostot siihen "Maps to upload"-ikkunaan.

Lainaa
Olisi aivan loistavaa jos saisi nuo ilmailukartan alueet jne. overlay-tyyppisesti muun kartan päälle. Joka tapauksessa hieno saavutus .

Sekin on mahdollista, mutta itse halusin nimenomaan tuollaisen näkymän, mistä selkeästi näkee onko sijainti TMA:lla, CTR:llä, D-alueella vai valvomattomassa jne.

Jos kartan määrittää transparentiksi, niin tulos on jotakuinkin liitekuvan kaltainen. Siis pohjakartta näkyy ainoastaan niiltä osin, mitkä olen EFESissä jättänyt piirtämättä eli lähinnä valvomaton ilmatila. Ainoa vaihtoehto saada ilmatilat overlaynä muun kartan päälle olisi piirtää niistä ainoastaan ääriviivat. Silloin näkymä ei ole niin selkeä sen suhteen missä ilmatilassa ollaan, mutta ainakin kunkin ilmatilarajan ylitys näkyy hyvin pohjakartan päällä. Mielipidekysymys, kummasta tykkää. Jos haluat kokeilla sellaista karttaa, niin pistä viestiä ja teen sellaisen kustomoidun version sulle kokeeksi.

-m

jukjuv

Lainaus käyttäjältä: Mikko Kartano - heinäkuu 27, 2006, 20:52:31
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - heinäkuu 27, 2006, 18:23:48

Olisi aivan loistavaa jos saisi nuo ilmailukartan alueet jne. overlay-tyyppisesti muun kartan päälle. Joka tapauksessa hieno saavutus .

Sekin on mahdollista, mutta itse halusin nimenomaan tuollaisen näkymän, mistä selkeästi näkee onko sijainti TMA:lla, CTR:llä, D-alueella vai valvomattomassa jne.

Jos kartan määrittää transparentiksi, niin tulos on jotakuinkin liitekuvan kaltainen. Siis pohjakartta näkyy ainoastaan niiltä osin, mitkä olen EFESissä jättänyt piirtämättä eli lähinnä valvomaton ilmatila. Ainoa vaihtoehto saada ilmatilat overlaynä muun kartan päälle olisi piirtää niistä ainoastaan ääriviivat. Silloin näkymä ei ole niin selkeä sen suhteen missä ilmatilassa ollaan, mutta ainakin kunkin ilmatilarajan ylitys näkyy hyvin pohjakartan päällä. Mielipidekysymys, kummasta tykkää. Jos haluat kokeilla sellaista karttaa, niin pistä viestiä ja teen sellaisen kustomoidun version sulle kokeeksi.

-m


Itse tein siten, että rajoissa on tietyin välimatkan välein "pallukat", jossa on merkitty rajojen ilma-alueet ja korkeus limitit (laitoin ne metreinä, koska itse lennän metritiedoilla). Pallukoiden tiheys menee eri layereissa eri tiheydellä, että niitä on aina sopivasti näkyvissä, eikä liikaa.
Näin tiedän alueet ja metrilimitit + että pohjalla voi olla muita karttoja.


kalle vaaraniemi

Kiitos vain kartasta omasta puolestanikin.

Sain juuri ängettyä kartan harmaasävyiseen Garmin etrex legend kapulaan. Ainoa ongelma tuntuu olevan, että valvotun ilmatilan rajat näkyy vain silloin kun tuo zoom referenssiviiva on alle 8NM.. Ainakaan land cover zoom asetuksella ei tuntunut olevan vaikutusta. Ideoita?

t. Kalle

jukjuv

Lainaus käyttäjältä: kalle vaaraniemi - syyskuu 19, 2006, 21:26:21
Kiitos vain kartasta omasta puolestanikin.

Sain juuri ängettyä kartan harmaasävyiseen Garmin etrex legend kapulaan. Ainoa ongelma tuntuu olevan, että valvotun ilmatilan rajat näkyy vain silloin kun tuo zoom referenssiviiva on alle 8NM.. Ainakaan land cover zoom asetuksella ei tuntunut olevan vaikutusta. Ideoita?

t. Kalle

Luultavimmin leijerit eivät ole määritelty kunnolla, että toimisi noissa vanhemmissa/ köykäsemmissä malleissa.

Siis siinä kartassa ei ole....

Voin olla kyllä täysin väärässäkin, koska en ole edes kokeillut koko karttaa, mutta tämä nyt tuli ihan heti päähän mikä voisi olla ongelman juoni.


Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: kalle vaaraniemi - syyskuu 19, 2006, 21:26:21
Sain juuri ängettyä kartan harmaasävyiseen Garmin etrex legend kapulaan. Ainoa ongelma tuntuu olevan, että valvotun ilmatilan rajat näkyy vain silloin kun tuo zoom referenssiviiva on alle 8NM.. Ainakaan land cover zoom asetuksella ei tuntunut olevan vaikutusta. Ideoita?

Moro,

Koitapa laittaa Map Setupista Detail-asetusta paremmaksi. Testasin juuri äsken ekaa kertaa tuota karttaani Legendillä ja näyttäs se siinäkin toimivan ainakin 30nm:iin asti, kun Detail oli Normal. Jos Detail oli Least, kartta tuli esiin vasta mainitsemallasi 8nm zoom levelillä...

Muistaakseni tein karttani sellaiseksi, että kun tarpeeksi zuumaa ulos, niin se mun karttapohja ei sitten enää näy, vaan ainoastaan basemap.

-m

Mikko Kartano

Tiedoksi kartan käyttäjille, uusi versio on jaossa. Mukana uudet, laajemmat kieltoalueet P10+P15.

Lisäksi myös koordinaattipakettiin on tullut muutos, Nummelan taajuus on vaihdettu.

-m

marquise

Onkos joku teistä testannut kartan toimivuutta Garminin 295.ssä ?

Peter

Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: marquise - toukokuu 01, 2007, 12:46:00
Onkos joku teistä testannut kartan toimivuutta Garminin 295.ssä ?

295:nen on jo valmiiksi ilmailumalli, joten hiukka kummastuttaa miksi siihen kannattaisi laittaa tää vfr-lentäjän karttadata, kun siinä pitäisi kaiken järjen mukaan olla jo tarvittavat kartat sisällä. Tietysti, jos ne datat on vanhentuneet, ifr ei ole ajankohtaista ja se Jeppesenin tyyris päivitys ei kiinnosta, niin sitten toki...

Garminin sivuilta lainattua:
Lainaa
Since the GPSMAP 295 is CD-ROM compatible, you also enjoy virtually unlimited mapping utility. Load city-specific data into your GPSMAP 295 from a MapSource® CD accessory, transfer the unit to your car, and you'll navigate to a restaurant on the ground as easily as you follow a flight plan in the air.

Tuo mun karttadata on juurikin tuota MapSource-formaattia eli sen pitäisi upota laitteeseen kuin vanhaan...

Siihen en osaa ottaa kantaa poistuuko laitteesta se Jeppesenin ilmailudata, jos siirrät tämän kartan kepsuusi. Eli ennen kokeilua olisi hyvä olla se nykyinen Jeppesenin kartta koneella, jotta sen voi halutessaan palauttaa.

-m

marquise

Heh... tyhmä minä.

Pitäisi kai kysyä vaan asioista joista ymmärtää jotakin.

Peter

Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: marquise - toukokuu 01, 2007, 17:56:47
Pitäisi kai kysyä vaan asioista joista ymmärtää jotakin.

Hmmm...no jos jotain jäi epäselväksi, niin kysy ihmeessä lisää. :)

Lyhyt vastaus alkuperäiseen kysymykseesi olisi, että teknistä estettä karttani toimimiselle ei ole.

-m

Mikko Kartano

Huomenia,

Vanha aihe, mutta tiedoksi kartan käyttäjille, että uusi versio on laitettu jakoon.

-m



mattir

Hiphei,

itse olen taas tussaroinut jonkin verran TOMTOM:in saatavan ilmaissovelluksen ttMAPS:in kanssa:

http://jrepetto.free.fr/ttmaps/en/index.html.

(Kerhon koneessa on kyllä ihan oikea ilmailu Garmin eli 495, mutta akkutoiminen, pieni ja kevyt varalaite on ihan jees juttu sen perinteisen kartankin ohella  )

Enempi höpinää löytyy esim. täältä suomeksi:

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=11301

Kentät ja korpikentät  onnistuin konvertoimaan noista tarjoamistasi koordinaattipaketeista (kiitoksia!) GPSBabelilla (http://www.gpsbabel.org/) ttMapsin ymmärtämään OV2-muotoon. Eli suunnistaminen kentälle onnistuu jo nyt TOMTOMillakin.

ttMAPS käyttää ECW-karttaformaattia mutta ainakin itsellä kartat ovat olleet jpg tai png formaatissa ennen konvertointia. Kaino tiedustelu onkin millaisessa formaatissa nuo karttapohjat ovat ennen runttaamista garminin formaattiin? Eli onnistuisiko exporttaus jossain yleiskäyttöisessä  formaatissa? Nuo voisi viedä sitten layerinä kartan päälle, venytlle kohdilleen ja kääntää sen sitten ECW formaattiin.

Toisaalta kyllähän nuo itsekkin saa piirreltyä, uusi ilmailukartta on rullalla tuossa selän takana...

Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: mattir - maaliskuu 14, 2010, 17:27:44
Kaino tiedustelu onkin millaisessa formaatissa nuo karttapohjat ovat ennen runttaamista garminin formaattiin? Eli onnistuisiko exporttaus jossain yleiskäyttöisessä  formaatissa? Nuo voisi viedä sitten layerinä kartan päälle, venytlle kohdilleen ja kääntää sen sitten ECW formaattiin.

Kartan palaset ovat OziExplorerin käyttämässä .plt (track file) -formaatissa. Eli en ole skannannut mitään paperikarttoja kuviksi tms, vaan syöttänyt AIP:sta koordinaattipisteitä lukuisiin .plt tiedostoihin Exceliin tekemäni makron avulla. Tuossa esimerkkinä vaara-alue D10.plt.


OziExplorer Track Point File Version 2.0
WGS 84
Altitude is in Feet
Reserved 3
0,2,255,D10,0
5
60.38361,26.81361,0,23000,,,
60.38361,27.13028,0,23000,,,
60.28194,27.17667,0,23000,,,
60.31528,26.81361,0,23000,,,
60.38361,26.81361,0,23000,,,


Näitä on sitten melkoinen läjä: 22 CTR-aluetta, 17 TMA:ta, 57 D-aluetta, 14 R-aluetta, MIL CTA:t, kiitotiet ja muutama muu. Nämä .plt:t sitten käännetään garminin .img tiedostoksi cgpsmapperin avulla ja kartta on valmis. Pääpiirteittäin näin plus vähän kikkailua lisäksi. ;D

-m

mattir

Eiköhän nuo jollain ilveellä saa uppomaan pikselikartankin päälle, koska kyseessä kuitenkin muokattuna jo ilmeisen yleinen formaatti. Hannitko lainata? Zippiä vaan tänne sivulle....

TatuK

Hienoa Mikko, että olet viitsinyt askarrella moisen systeemin ja vielä ystävällisesti annat sen kaikkien käyttöön.
Hankin juuri Garmin Colorado 300 laitteen ja yritin siirtää siihen .img- tiedostoa sendmap ohjelman avulla tuloksetta. Ohjelma jymähtää DOS-ikkunaan. (käyttiksenä WIN 7, mutta olen yrittänyt myös mm xp-moodissa). Img2gps ohjelmalla pääsen vähän pidemmälle, mutta ei file silläkään kepsukkaan hyppää.

Osaako joku auttaa tyhmää/laiskaa?

Tatu
Cessna 140 ,1946, OH-CSY

Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: tak8750 - maaliskuu 29, 2010, 17:44:28
Hankin juuri Garmin Colorado 300 laitteen ja yritin siirtää siihen .img- tiedostoa sendmap ohjelman avulla tuloksetta. Ohjelma jymähtää DOS-ikkunaan. (käyttiksenä WIN 7, mutta olen yrittänyt myös mm xp-moodissa).

Terve,

Mulla on ihan sama ongelma 64bit Win7:n kanssa. Aikani jaksoin taistella ja etsiä ratkaisua, mutta sitten meni hermot. Vanhalla Win XP:llä toimii hyvin, joten en osaa antaa muuta vinkkiä kuin käydä siirtämässä kartta kepsuun xp-koneella.

-m

TatuK

Juu, kiitos XP:llä meni kuin vettä vaan. Ja ihme kyllä myös VISTA:lla. Tästä on tukea ja turvaa...

Tatuu
Cessna 140 ,1946, OH-CSY

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod